Altan & Uteplats
daho01: Hej! Jag tog bort två stolpar från min joddlarbalkong för ett par år sedan, och ersatte med en 9,6 meter limträbalk. Det har fungerat utmärkt, och balkongen är stabilare nu än innan. Jag använda Töreboda limträs beräkningsprogram. I ditt fall borde beräkningen för Altantak 2-stöd vara applicerbar. Jag får det till att en bärlina på 66x315 eller 90x270 borde kunna funka, bara du
LasseM: Jag har en trappa i betong utanför ytterdörren som jag har tänkt lägga oregelbunden skiffer(12mm) på. Storlek ca 140x80x8cm. Är det någon som vet om det är svårt att dela skiffern? Vad ska man dela den med? Jag har en kant på trappan som bara är 8 cm så det blir ju ganska små bitar här, problem? Går det bra med vanligt fix för plattor för utomhusbruk? Behöver man prima betongen
nimhed: Min kommer från eko-hallen har jag för mig. Jag har funderat lite och kommit fram till att det kanske är en förpackningsfråga. Stången ska delas mitt i för att minimera kollit. Veven måste sitta på den övre delen. Parasollet ska inte vara för högt, därav vevens placering. Kanske Som vanligt en ekonomisk fråga
MickeD: Hej, Någon som har förslag på lampor för montage på altanstolparna och sprider ett fint ljus ner över altan och räcke? //Mikael
Lars T: Min far hade (och har) ofta krångel med myror vid entredörren och altanen, han tog då en djup tallrik med vatten och rörde i strösocker, myrorna har då vänligheten att krypa i och dränka sig själva. Eftersom myror "tipsar" varandra om sockerfyndigheten försvann allihop ganska snabbt. Funkade varje sommar när jag var barn. De försvinner ju inte för gott, proceduren upprepas varje
Chrulla: Så är däcket färdigt efter mycket om och men. Som den "halvklåpare" man är måste jag säga att jag är väldigt nöjd med det jag åstadkommit, och tänkte samtidigt passa på att tacka för alla tips och råd från er här. Utan dessa hade jag stått mig slätt. Nu ska ett räcke på plats också är det tänkt. Jag tänkte köra 70/70-stolpar med liggande "reglar" eller vad man ska kalla
MickeD: Har läst denna sektion på forumet utan och innan pga eget altanbygge och med detta i ryggen är det i princip omöjligt att misslyckas. Varje eventuell liten frågeställning man kan ha tycks finnas besvarad och beskriven, stort tack till er alla för detta! Nu tror tror jag mig emellertid ha hittat ett närmast förbisett ämne - kjolen. Står själv i valet mellan liggande tryckt virke
vojma: Nog för att TS säkert redan har löst problemet men jag kan väl ändå förtydliga att PU-lim egentligen heter Polyurethanlim. Limmet har en "enorm" vidhäftningsförmåga och kräver inte exakt passning mellan de delar som ska limmas. Limmet aktiveras genom fukt. Vanligtvis räcker den vanliga luftfuktigheten men annars kan man spraya på vatten med en duschflaska. Limmet passar mycket bra om
fresve: Finns flera bildtrådar i forumet redan om just räcken. Sök lite!
Fjordlund: Jag har sett en i konstrotting och teak på Formlagret (Mölnvik i Gustavsberg eller i Arninge centrum i Täby). Fin men dyr.
blåhaken: Sjukt bra idee med downlights på repen. Nu tog det snurr i ideefabriken.
Alexandersson_1: Hej! Ska lägga betonplattor runt mitt hus och jag undrar om det är en bra ideé att sätta betongstenen i siktat kalkstenskross med fraktionen 2-6 mm, har hört att myror inte trivs när det är lite större stenar. Spelar det någon roll att det inte är krossad granit eller annat hårt berg? Plattorna ska bara traffikeras av gångtrafik. Anledningen till att jag frågar är att jag har
thewolf: Räcker det? Den andra delen av altanen blir 3 meter djup ska man ha två där eller?
Havsutsikt: Låter "fett" med 34x145 men jag blev avrådd av flera på olika ställen. Anledningen är att ju bredare bräda du har desto mer krymper / sväller den i bredd. Är det något jag inte gillar så är det breda springor eller när trät sväller ihop så det reser sig på vintern och vattnet/snön/slasket ligger kvar och inte rinner iväg. Samtidigt vill jag ha det stummt så jag gick på 45x170
Cyphera: Inte säker på att jag lägger det här under rätt rubrik, men jag gör ett försök. Vi har ett nybyggt hus och nu är det dags att fixa till tomten. Framtill på huset har vi en furstukvist, golvet är av tryckinpregnerat trä. Själv furstukvisten står på nån slags betongplintar. Som det ser ut nu finns det ett mellanrum på ca 30 cm mellan undersidan av furstukvisten och marken (grovt
steffo74: Ta dit en maskin som tar bort den 0/18 som ligger. På med markduk, återfyll med bärlager och padda med vibroplatta. /Stefan
puu: Varför kalkputs? Vi andra brukar köpa fogbruk som finns i olika kulörer, är det bredare fogar finns det produkter som heter Rustik eller liknande.
Baloo: [citat] Jobbar med att torka virke så jag skulle gjärna vilja veta lite mer om dina labtester ang. att trallen rätar ut sig vid torkning.
Eva HT: hej, vi har ett gammalt hus och i och med att vi byter panel så vill vi ha en ny balkong- huset är från 1932 ! - med altan under. Vi kan gå ut på altan direkt från biblioteket. Skulle vilja ha förslag på hur balkongen och altanen kan se ut. Har tankar kring ett lång balkong - hela husväggen och tak över altanen nedanför. Altanen har vi tänkt att den ska vara rätt stor. ca 15 kvm.
Nimajneb: Väldigt udda lösning men det funkar säkert för terasser. Amatörbyggaren, du hade aldrig någon tanke på att sten/plattsätta din terass när du ändå bemödat dig att dra fram 3 ton grus?? Jag hoppas du la markduk i botten innan du fyllde på stenkrosset för att undvika sättningar, ogräs och att jord o sten kan blandas vilket bla leder till att makadamet tappar sin kappilärbrytande
josmic: Jag fick också byta ut mina stenar, dessvärre med 2 veckors väntetid, men det var aldrig något tjaffs utan de gick direkt med på att byta ut dem.
maxtreme: Skulle vilja ha dom som dom är.. finns inget bra medel man kan använda?
Daniel-T: http://www.petersprojekt.se/altan/bygga_altan.htm Där finner du spännviddstabell med matchande beskrivning.
Daniel-T: Lånar tråden lite. 500cc borde väl fungera för 28x120 när man lägger trallen 45grader diagonalt? Korta avståndet i trallens riktning blir ju under 60cm och vridstyvheten hjälper väl till så att det inte gör något att långa avståndet blir över 60cm?