Altan & Uteplats
E55AMGTOMMY: smart varför tänkte inte ja på de...ja äälskar ligga i hängmatta..men de ska vara i skugga!!
estwing: [citat] man pallar ej upp sina mm med syllpapp, där går fuskgränsen. använd riktiga saker som pallningsbrickor. har du en tryckt planka under altan så behöver du ej lägga papp under den, ja ett ändträ kanske men olja in änden annars då. skall denna regel börja rötna så har hela din altan börjat ge sig för längesedan, trallen å golvreglarna... lägger du papp å det kommer vatten
Rolle85: Hej VI har en nybyggd veranda som jag funderat på att glasa in. Det är alltså inte en helt tät inbyggnad jag tänkt mig där man tex ska ha en bäddsoffa eller liknande utan helt enkelt kunna ta skydd från regnet med lite utemöbler. Jag undrar om det är någon som kan tipsa på en konstruktion där man slipper köpa hela rutor med ramar. Jag funderade på om man kan köpa plåtskena på
frimson: Kanske bygga runt hörnet, låta en del vara under tak och den andra öppen. Kanske t.o.m. ha en liten nivåskillnad mellan sktorerna om det inte blir för opraktiskt. Det är trevligt om kan skapa olika "rum" på altanen. Lycka till!
murdockian: Hej hej, lärkmannen låter ju intressant, men jag hittar inget nummer när jag letar... Har du något tips?
Marlen Eskilsson: Jag ska minsann knäppa en bild nästa gång jag åker dit. :)
henlin431: hej igen! Är det någon som har koll på hur mycket 45x170 reglar får stå ut i änden om man bygger på plattor eller fäster på trä. Jag läste om 50 cm här någonstans. Jag har insett att det är svårt att gräva ut för plattor precis intill inglasade altanen då den i sin tur har sina fundament där. Samma sak med 28x120 trallvirket, hur många cm kan det stå ut med bibehållen
sventamyra: Hej på er Jag håller på att bygga altan. Den blir ca 8x5 meter och är lite svängd på ena sidan. Jag har redan borrat ner 13st 70cm plintar och ska i dem fästa 5st bärlinor a 195x45. Ovanpå dem ska jag lägga golvreglar med 170x45 på cc 60. Bärlinorna ligger vinkelrätt ut från huset (eftersom altanen ska vara lite rundad så blev det tvunget att göra så). Mitt problem är att jag
MathiasS: Jag har bara anpassad bredden på de yttersta brädorna. Här kan man se hur det ser ut. Om man stör sig på det eller inte är nog upp till betraktaren att avgöra: [bild] Jag tycker ju att den bästa lösningen är att inte ställa till det för sig på detta sätt från början, dvs att anpassa stolparnas avstånd till staketet man bygger. I detta fall hade jag dock inte den valmöjligheten
Nimajneb: [citat] Sorry, tänkte inte på att du bodde så långt norrut.:cool:
Timppa63: Hej alla glada proffs och amatörer Nu är min lilla frigga / bastu i lärk klar, altanen kvarstår Marken lutar kraftigt nedåt framför huset, så jag har tänkt göra altanen i olika nivåer, en hög altan är inte så snygg, och i den lägsta delen blir det plats för badtunna Men jag hittar inga bilder, tips, råd, ideer ngn?
p480aja: Tack för svaren! Det blev Eriksberg 49 kr st igår. Vi hade en hel crossbuss full när vi åkte hem:) Vi får försöka vattna så de klarar sig. Vi har ändå en nysådd gräsmatta på 2500 kvm som ska vattnas... Jag kollade med K-rauta i Norrköping och Linköping, efter att nån här skrivit 29 kr/st. Men på mina två närmsta varuhus så var svaret att de skulle få in till våren eller
Nimajneb: beror på hur stort och vilka radier vi pratar om. men skiktlimmning och böja i en gigg borde funka
cheetah1: typ, spetsiga pinnar i staketet? Eller en överliggare med brant lutning?
Bonan: [citat] Själva kexet är gjort för trall och det ser ut på bilden som en kanon idé. Men med tanke på att trallen kan röra sig 2-4mm på bredden beroende på väderlek så hade jag avstått. Men undrar även hur det blir om plankorna inte är helt raka. Då innebär det ju att du måste använda limknektar för att pressa den eller?
estwing: här kanske kan va nåt å kika på.? mitt bygge.. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/96725-ni-som-vill-ha-bilder-pa-trappbygge.html mvh snickar estwing
p480aja: Hmmm. Så kanske man kan göra? Har inte tänkt på det alternativet (vända uppochner på sjöstensplattor). Blir det bra? Det är ca 90 kvm vi ska ha. Vi har fått offert från ett par ställen. Får fundera vidare. Om jag har tur så får vi plattorna i bröllopspresent av svärfar. Vi gifte oss i lördags i hemlighet. Svärfar vill ändå ge nåt och hans kompis har cementgjuteri. Vi vill
Mangan: Så jämrans typiskt att 45x170 på längder över 3,6 verkar vara slut överallt i krokarna och inte kommer in före mitten på augusti.. Nästan så man överväger att skarva hela bjäklaget :)
2pez: Hej! Vi letar efter någon som kan designa en snygg altan till vårt hus och även ge idéer om hur trädgården kan utformas. Vi bor i norra stockholmsområdet. Vet någon vem man kan kontakta? Har sökt lite på landskapsarktitekter, men har inte hittat något direkt. Någon som vet? :-) Tack på förhand!
albinson: Ska bygga inglasat uterum under hösten och har svårt att bestämma mig för om jag ska bygga på platta eller ett isolerat träbjälklag... Jag kommer inte in med någon betongbil till baksidan där uterummet ska vara så i sådana fall blir det till att köra betong med skottkärra. Vad finns det för nackdelar med att bygga med träbjälklag? Risk för fuktproblem i konstruktionen?? Det
Tussilago: Tack för era suveräna tips och prisuppskattningar! Det finns så många duktiga fixare här så detta har snabbt blivit ett favoritforum för oss okunniga nyblivna villaägare! Stort tack! //Tussen
estwing: bygg igen trappan istället så har du löst alla dina problem... mvh snickar estwing
pstrom: Hej Vi har en altan som är ca 6x4m. Idag så ligger det stenplattor där men vi vill ha trä istället. Min tanke är att bygga en ram i 45x145, ena långsidan och ena kortsidan skruvas i huset. Eftersom plattorna inte ligger helt jämt så har jag tänkt lyfta ramen ett par centimeter upp från plattorna. Först hade jag tänkt att lägga under småbitar/kilar för att väga in den, nästa
wartburg: Hej Trädäck blir rätt fula efter ett tag men såg att det finns altanolja med lasyr.. fungerar detta bra är min fråga.. Någon som provat och som kan visa bilder på färger?:)
rigo01: Segeltak som går att rulla in finns att köpa här : http://www.sommarshopen.se/ShowProduct.aspx?prodid=108 Dessa går att montera på vägg eller fristående //Robert
cust3000: Hej! kolla mitt projekt, inte samma lutning, men ca: samma mått..... mbh custard