2 712 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tak 4m --> altanens bredd 3,7?
Hej
Står i startgroparna här för ny altan.
Taket blir kanalplast från SKBV. Färdiga längder på 4m. Taklutning 40cm.
Ni som kan er matematik och utsticks-estetik, vad tror ni om 3,7m altanbredd (utsida hammarband), funkar det?
//Mikael
Står i startgroparna här för ny altan.
Taket blir kanalplast från SKBV. Färdiga längder på 4m. Taklutning 40cm.
Ni som kan er matematik och utsticks-estetik, vad tror ni om 3,7m altanbredd (utsida hammarband), funkar det?
//Mikael
Lite snabb matte ger en taklutning på straxt över 6° och en tak längd på 372cm vilket ger 28cm "överhäng".
Jag håller på med mitt tak just nu och det blir ett överhäng på 43cm.. vet inte om det är för mycket men går alltid att
göra något åt om det ser förjävligt ut när det är färdigt..
Jag håller på med mitt tak just nu och det blir ett överhäng på 43cm.. vet inte om det är för mycket men går alltid att
göra något åt om det ser förjävligt ut när det är färdigt..
Tackar, 28, det låter iaf lagom. Handlade virket idag och fick reglarna i längden 4,8 så jag anpassar altanen efter det istället, taket får gå ut ca 3,5 då så det blir ju en helt annan typ av altan men som det känns nu till det bättre.
Så mycket för att man suttit kvällar i sträck och ritat i sketchup...
Så mycket för att man suttit kvällar i sträck och ritat i sketchup...
Jo sjukt är ordet! Brädgården hade nämligen slut på 45x145 så jag fick 45x170 reglar till samma pris (22 kr/lpm). Dessa alltså i 4, 8 så nu blir det stort däck med tak ut till mitten ungefär.
Tanken är väl inte helt ny, den ursprungliga idén var så men ändrades med tiden mest för att jag ville behålla så mycket gräsmatta som möjligt, men efter att ha klippt gräset med handjagaren igår var jag snabb att ändra uppfattning.
Kanalplasten är ännu inte inhandlad, så vart taket slutligen hamnar står fortfarande skrivet i stjärnorna.
Tanken är väl inte helt ny, den ursprungliga idén var så men ändrades med tiden mest för att jag ville behålla så mycket gräsmatta som möjligt, men efter att ha klippt gräset med handjagaren igår var jag snabb att ändra uppfattning.
Kanalplasten är ännu inte inhandlad, så vart taket slutligen hamnar står fortfarande skrivet i stjärnorna.
Blev aldrig något tak förra året men nu i vår blir det av. Skulle precis till att beställa från SKBV men blev plötsligt osäker på vad som är längd och bredd på ett uterumstak. Längden måste väl ändå vara utsticket från fasaden och bredden längst med eller? Tack!
//M
//M
Klicka här för att svara