2 043 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Klinker utan att gjuta platta
Påväg att i anslutning till pool/trädäck bygga upp en större pergola som även skulle inkludera 7-8m2 yta där jag skulle vilja ha klinkers.
Jag har ingen lust att gjuta en platta utan frågan är hur jag skulle kunna regla upp och golvbelägga så att jag skulle kunna lägga klinkers.
Eller är det så att jag inte kommer ifrån att gjuta, hur tjock måste en sådan platta vara isåfall?
Jag har ingen lust att gjuta en platta utan frågan är hur jag skulle kunna regla upp och golvbelägga så att jag skulle kunna lägga klinkers.
Eller är det så att jag inte kommer ifrån att gjuta, hur tjock måste en sådan platta vara isåfall?
En idé som slog mig när jag läste ditt inlägg är (för först tänkte jag att men det är väl klart du måste ha en platta, behöver ju inte vara en garageplattstjocklek) att, fast jag har inte provat.
Regla med förstärkningsstål, cc45 sedan acuapanel och så lägger du klinkers på det. Förankringen får man väl fundera på, kanske i princip flytande.
Regla med förstärkningsstål, cc45 sedan acuapanel och så lägger du klinkers på det. Förankringen får man väl fundera på, kanske i princip flytande.
Mina egna tankar har varit
Regla CC30
Dubbla lager impregnerad plywood
Fibercementskiva (flytande)
Klinker
Men sen börjar man ju fundera .... 5-6cm (??) platta 8m2 -> 0,5m3 betong... kanske inte är så blodigt jobb.
Regla CC30
Dubbla lager impregnerad plywood
Fibercementskiva (flytande)
Klinker
Men sen börjar man ju fundera .... 5-6cm (??) platta 8m2 -> 0,5m3 betong... kanske inte är så blodigt jobb.
Njaäe. Det är ju mer jobb med underarbetet, singel mm. men blir ju mer solid konstruktion.Nimajneb skrev:
Tänkte lite till, om du gör två plattor som du mjukfogar mellan och spänner fast dem med exenterlås http://www.jula.se/bygg/hanglas-gangjarn-och-haspar/ Då kan du ju vid behov flytta dem.
Klicka här för att svara