Hello, dags att bygga trädäck på baksidan. Där ligger nu 50x50 betongplattor och min plan är följande: bygga en stomme och sen höja den litet med "fötter" så golvet hamnar i höjd med altandörren. Min största fråga gäller bilden på min ritning, om detta är funktionellt, att "fötterna" klarar vikten.
specs: ramen byggs av 45x145mm. "fötterna" av 45x70mm och golv av 28x120mm. Mellanrum mellan balkarna blir 50cm, 12kvm, 4x3 meter stort trädäck.
Jag kommer använda rostfri 4.5x70mm torx trallskruv för att skruva ihop allt.
Tack på förhand
Dave
specs: ramen byggs av 45x145mm. "fötterna" av 45x70mm och golv av 28x120mm. Mellanrum mellan balkarna blir 50cm, 12kvm, 4x3 meter stort trädäck.
Jag kommer använda rostfri 4.5x70mm torx trallskruv för att skruva ihop allt.
Tack på förhand
Dave
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag skulle nog skippa "fötterna" och lägga en bärlina under golvreglarna i mitten. Då stöttar du även upp de reglar som inte har något stöd i mitten.
Om du vill ha "fötter" bör du på enklaste sätt montera dem under ramen. Det räcker med 45x70 för hållbarhetens skull. Använd spikbleck.
Eller om du använder 95x95 som stödben, så fäller du in ramen 45 mm i dessa, för att få stöd under ramen. (hoppas du förstår)
Man skall nämligen alltid undvika att en konstruktion enbart hänger i skruvarna.
Om du vill ha "fötter" bör du på enklaste sätt montera dem under ramen. Det räcker med 45x70 för hållbarhetens skull. Använd spikbleck.
Eller om du använder 95x95 som stödben, så fäller du in ramen 45 mm i dessa, för att få stöd under ramen. (hoppas du förstår)
Man skall nämligen alltid undvika att en konstruktion enbart hänger i skruvarna.
Använd dina gamla 50*50-plattor som stöd under reglarna. billigt, enkelt och stabilt och du behöver inga bärlinor, bara en ram.
http://www.fluffen.nu/pictures/HTML/Bilder%202005/Altan/slides/D70_2005-07-27%2019.09.10_.html
http://www.fluffen.nu/pictures/HTML/Bilder%202005/Altan/slides/D70_2005-07-27%2019.09.10_.html
Jag behöver komma upp i höjd så golvet kommer i höjd med altandörren. Därför jag tänkte använda mig av dessa fötter. Låter plattorna ligga kvar och tänkte bygga med dem som grund. Enbart 45x145 o 28x120 ovan på det räcker inte. Så fötterna är tänkta att lyfta ramen ca 20 cm.
Jag kommer att ha 95x95 stolpar som bär upp mitt altandäck. Om du sätter sådana som ska lyfta upp ramen 20cm så fäster du ramen i dessa med franska skruv 5cm långa så att du kommer igenom din 45mm regel och drygt halvvägs in i 95x95. Det du ska fundera på är om du på något sätt behöver en distans mellan 95 stolpen och plattan. NTR/A bör klara det om du ser till att behandla ändträt och lägger syllpapp eller något mellan stolpe och platta. Mina stolpar kommer jag att fästa i stolpskorna med en bits distans så att de hänger i skruvarna och inte står mot stolpskon om du förstår vad jag menar. Detta för att inte riskera att vatten suger upp i ändträt. Stolpen kapar du precis i överkant med ramen med ett lite snett skär så att eventuellt vatten har en chans att rinna av. Se till att behandla alla ändträn men någon bra "tillslutare" har inte köpt någon sådan än, men fråga din färghandel.
Redigerat:
Ah bra idee´med fransk skruv! Dock är en förutsättning för bygget jag missade nämna: vi hyr detta huset tills vi hittat/byggt vårat så detta däck är planerat att få följa med i flytten och ska inte stå där för evigt. Men syllpap under fötterna ska jag skriva ner + franska skruvarna. 
He, he, ja det är ju en annan förutsättning. Ska jag vara ärlig så skulle jag kanske inte bygga däcket med förutsättning att det egentligen ska passa någon annanstans och behöva köpa hus för att passa din befintliga altan, eller behöva bygga om din altan som du har tagit med dig. Ta ett snack med din hyresvärd och kolla om de vill ha kvar altanen när ni hyrt färdigt och deala lite. Dela på kostnaderna på något sätt som ni båda är nöjda med och lämna kvar däcket och höj livsglädjen för er så länge ni bor där och hyresvärden får ett förhoppningsvis finare och mer värdefullt hus för en billig peng. Jag personligen skulle inte bygga en altan med förutsättning att den inte ska stå kvar när ni drar och jag skulle inte köpa/bygga hus för att passa en altan. Värdet du får med dig i begagnat virke är för mig förhållandevis lågt med tanke på att du får montera ner allting och när du väl byggt din nya altan på det nya stället så är det så mycket saker som du måste ha ändrat så att det förmodligen är lättare och roligare att använda nytt virke som du kanske till och med får utkört till ditt nya hus. Jag säger inte att du inte ska bygga det. Ta det som ett "träningsprojekt" så att du får lite byggerfarenhet som du kan kapitalisera på till ditt egna hus. Jag skulle dock inte planera att ta med materialet.
Jo du har allt rätt i hur du tänker, har själv tänkt så. Jag kommer nog bygga det som ett träningstillfälle, att få se hur mycket tid det egentligen tar, hur mycket jag missar att köpa och får åka till bygghandeln etc. Hyresvärden är dock inte så intresserad av att hjälpa till alls, men de som tar över efter oss kanske man kan prata/deala med. Men nu börjar räntorna stiga och huspriserna är fortfarande höga så det kommer nog dröja innan vi flyttar. Det som bestämmer det är att det blir för trångbott om det blir fler barn. Men den som lever får se : )
Allright dåså var det klart. Tre dagar tog det. Första dagen köpa virke etc och få hem det. Andra dagen började 0900 och slutade 14.30. Då var stommen klar. Idag körde vi 0900 till 15.30 och skruva dit trallen och sen sågade till allt. Bredden på däcket var 4.5 och brädgården hade en massa 4.5 meter trallvirke 28x120 så det var ju enkelt, bara lägga dit och skruva fast.
Saker jag lärt mig: Man får vad man betalar för: skruven från byggmax 4.5x55 torx rostfri: säkerligen 20 st som gick av då man skruvade i dem, varav hälften då skruvhuvudet var i höjd med trät så de fick jag inte ur.. får borra ur dem. Där skulle jag köpt ett känt märke istället. Hade varit värt 100 kr mer per låda.
Annars är jag mycket nöjd att jag klarade av att planera och utföra allt med restmaterial beståendes av ett par meter 28x120 virke och TVÅ trallskruvar
Tack för all hjälp, biforgar ett kort på skönheten.
Dave
Saker jag lärt mig: Man får vad man betalar för: skruven från byggmax 4.5x55 torx rostfri: säkerligen 20 st som gick av då man skruvade i dem, varav hälften då skruvhuvudet var i höjd med trät så de fick jag inte ur.. får borra ur dem. Där skulle jag köpt ett känt märke istället. Hade varit värt 100 kr mer per låda.
Annars är jag mycket nöjd att jag klarade av att planera och utföra allt med restmaterial beståendes av ett par meter 28x120 virke och TVÅ trallskruvar
Tack för all hjälp, biforgar ett kort på skönheten.
Dave
Det blev ju riktigt bra! Gött att slippa skarvarna. Planering är A och O eller vad säger de, ha ha. Två 28x120 och två skruv kan du ju bygga en liten och rätt så instabil bänk av och sätta på trallen också. 0% spill ; )
He he tack för tipset! Har nu börjat planera ett mindre däck till höger. Köpa sand o gräva lite för att ha något stabilt att ställa plattorna på. Annars samma konstruktion. Ska även täcka undertill runtomallt sen. Märker att man får ett gott driv att göra fler projekt. Får se vart detta slutar 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

