E, allra bäst. Skarva med spikplåtar. Så har jag gjort och det har funkat nu i 18 år!

Trallskruven hamnar i samma linje, ytterligare ett plus istället för att skarva bjälkar sidavidsida.

Bygget är klart och det blev skitsnyggt!
Lyckades övertala honom att skaffa nya bjälkar med rätt längd, så vi behövde inte skarva över huvud taget, sparade mycket svett och svordomar...

gullegrizen skrev:
Bygget är klart och det blev skitsnyggt!
Lyckades övertala honom att skaffa nya bjälkar med rätt längd, så vi behövde inte skarva över huvud taget, sparade mycket svett och svordomar...
som jag sa direkt ni skulle gjort i början av tråden...
dessa lapp å laga metoder skall man EJ göra.
längderna finns, då använder man dom.
kul att ni fick klart det.

mvh
snickar estwing

För att ändå få svar på frågan, så kan vi göra opm frågan lite. Om altanen blir bredare än de längder som finns. Hur gör man då? Vad jag vet är 5.60m det längsta som går att få tag på. Säg att man behöver 6.00-7.00m.

Danne12345 skrev:
För att ändå få svar på frågan, så kan vi göra opm frågan lite. Om altanen blir bredare än de längder som finns. Hur gör man då? Vad jag vet är 5.60m det längsta som går att få tag på. Säg att man behöver 6.00-7.00m.
då skarvar man på en bärlina, sen en lask på vardera sida.

nu va ej forumtråden detta utan 4.8 m.
men svaret på din fråga är det.

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
då skarvar man på en bärlina, sen en lask på vardera sida.

nu va ej forumtråden detta utan 4.8 m.
men svaret på din fråga är det.

mvh
snickar estwing
Jag puffar denna gamla tråd med några följdfrågor:

Jag behöver skarva mina golvbjälkar (45*145) då dom ska vara 8,2 meter.
Dom kommer ligga över 5 bärlinor.

Om jag sätter en lask på vardera sida, måste det ske över en bärlina eller kan det vara mittemellan ?
Hur långa bör laskarna vara ?
Behöver man förskjuta skarvarna så tex varannan skarv hamnar på bärlina nr 3 inifrån och varannan på bärlina nr 4 ? Eller ska man köra alla mitt på bara ?

//Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.