7 681 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Offerdalskiffer
Ska lägga om rektangulära skifferhällar i fallande längder, 30-40mm tjocka. Det verkar finnas en del olika skolor om hur man lägger skiffer. Jag har varit i kontakt med olika entreprenörer och leverantörer utan att få riktig klarhet tillvägagångssätten. Är det någon som har erfarenhet utav följande metoder, för/nackdelar?
1. "Vanlig läggning" i Stenmjöl på ett bärlag med sandfog alt modern epoxifog.
2. "I Bruk" jordfuktat bruk på ett bärlag med hårdfog.
3. "På platta" gjuten och armerad, i sättbruk/flytfix
1. "Vanlig läggning" i Stenmjöl på ett bärlag med sandfog alt modern epoxifog.
2. "I Bruk" jordfuktat bruk på ett bärlag med hårdfog.
3. "På platta" gjuten och armerad, i sättbruk/flytfix
Det finns instruktioner hos svenskt stenindustriförbund (http://www.sten.se) som i princip rekommenderar alla varianter (ok, variant tre är väl lite exotisk/ambitiös).
Är osäker på om man hittar deras instruktioner utan att betala.
Det handlar nog mer om vilken plånbok du har.
1) Vanlig läggning kan nog sätta sej och få gräs i fogarna. Jag köpte ett lass begagnad skiffer från ett hotell i Rättvik. Där hade skiffern legat i drygt 30 år på en sandbädd. Jättesnyggt fortfarande. Ägaren hade dock tröttnat på att rensa gräs i fogarna så hon skulle ut med allt. Det fanns flera hundra kvadrat skiffer på mark. Lagd i sand.
2) Jag blev övertalad av en stenläggare att använda denna metod. Vi har ca 35 kvadrat lagt på mark med denna metod. Nu har det gått två vintrar och jag konstaterar att all sten ligger jättefint. Dock har fogen släppt lite på några platser. Stenläggaren kommer foga om dessa sprickor i år. Jag är kanonnöjd med denna läggning trots allt.
3) Låter jättedyrt att först gjuta en platta och sen lägga i fix. Om du ska göra såhär - köp tunn, fräst skiffer (jämntjock), för annars lär det gå åt sjuka mängder fix.
Här finns lite bilder på vårt jobb:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_maj.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_juni.html
Är osäker på om man hittar deras instruktioner utan att betala.
Det handlar nog mer om vilken plånbok du har.
1) Vanlig läggning kan nog sätta sej och få gräs i fogarna. Jag köpte ett lass begagnad skiffer från ett hotell i Rättvik. Där hade skiffern legat i drygt 30 år på en sandbädd. Jättesnyggt fortfarande. Ägaren hade dock tröttnat på att rensa gräs i fogarna så hon skulle ut med allt. Det fanns flera hundra kvadrat skiffer på mark. Lagd i sand.
2) Jag blev övertalad av en stenläggare att använda denna metod. Vi har ca 35 kvadrat lagt på mark med denna metod. Nu har det gått två vintrar och jag konstaterar att all sten ligger jättefint. Dock har fogen släppt lite på några platser. Stenläggaren kommer foga om dessa sprickor i år. Jag är kanonnöjd med denna läggning trots allt.
3) Låter jättedyrt att först gjuta en platta och sen lägga i fix. Om du ska göra såhär - köp tunn, fräst skiffer (jämntjock), för annars lär det gå åt sjuka mängder fix.
Här finns lite bilder på vårt jobb:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_maj.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2009_juni.html
Jag har drygt hundra kvadrat rektangulär Offerdals skiffer i fallande längder. Problemet är att de ligger i sand. Bara sand. Nu när det skall göras om så vill jag förståss använda mig av en metod som håller bäst. Vill inte dra på mig en omläggning till sådär lagom till pensionen.
Stenläggningen går runt huset och jag är lite orolig för att den andra metoden börjar spricka lite var stans, huset är 15m långt.
Hur djupt går bärlaget i er stensättning? la de in nå armeringsnät eller gjorde några rörelsefogar?
Stenläggningen går runt huset och jag är lite orolig för att den andra metoden börjar spricka lite var stans, huset är 15m långt.
Hur djupt går bärlaget i er stensättning? la de in nå armeringsnät eller gjorde några rörelsefogar?
Har varit ute och grävt, visar sig att skiffern ligger i 20 cm sand, under så ligger förstärkningsbärlag vilket är positivt.
Satte de någon platonmatta eller isodränskiva mot huset? eller det kanske inte ligger tätt mot huskroppen..
Har du någon aning om hur tung vibroplatta de körde med?
Jag är fortfarande liiite skeptisk, grannen bredvid här har tagit bort sin oregelbundna offerdalsskiffer i bruk och ska lägga betongsten?!?!
Satte de någon platonmatta eller isodränskiva mot huset? eller det kanske inte ligger tätt mot huskroppen..
Har du någon aning om hur tung vibroplatta de körde med?
Jag är fortfarande liiite skeptisk, grannen bredvid här har tagit bort sin oregelbundna offerdalsskiffer i bruk och ska lägga betongsten?!?!
Hej,
Är lite nyfiken på vad ni valde för metod när ni la skiffer. Vi ska lägga oregelbunden skiffer och har två firmor som vi väljer mellan. Den ena vill lägga i bruk och den andra i stenmjöl, båda alternativen ska hårdfogas. Spelar det egentligen någon roll vilken metod som väljs? Enligt de stenfirmor som jag pratat med så rekommenderar de båda metoderna.
Är lite nyfiken på vad ni valde för metod när ni la skiffer. Vi ska lägga oregelbunden skiffer och har två firmor som vi väljer mellan. Den ena vill lägga i bruk och den andra i stenmjöl, båda alternativen ska hårdfogas. Spelar det egentligen någon roll vilken metod som väljs? Enligt de stenfirmor som jag pratat med så rekommenderar de båda metoderna.
Klicka här för att svara