Hej! Håller på att gräva hålen för plintarna som ska bära ett soldäck. Det har tidigare stått en plastpool på platsen delvis nedgrävd med en presenning i botten. När jag fyllde igen hålet (10m3 för hand :x) så lämnade jag kvar den presenning som fanns i botten.
Det jag nu undrar är om det är bra eller dåligt att den ligger kvar där i botten av plinthålen? Jag tänker att den kan skydda grundvatten från att komma upp men också tyvär tvärtom att regnvattnet inte sjunker längre. Tänker främst på risken med tjälskjutning. Bör jag göra hål i presenningen eller gör den nytta där den ligger? Märker att jorden är blötare ju närmare presenningen jag kommer. Vissa lägger ner markduk vet jag..
Btw så har jag inte grävt mycket djupare än ca 60-70 cm men mkt djupare kan jag väl ändå inte ha då de köpta betongplintarna inte är längre. Tänkte slänga ner en betongstenplatta samt lite singel och låta pliinten sticka upp några cm. Då kan jag ju ändå inte ha mkt djupare som vissa förespråkar eller? Bor i Östergötland och när jag frågade om frostfritt djup på bygghandeln tittade de frågande på mig.