3 163 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Förlänga överhäng med vinkeljärn (veranda)?
Vi bygger veranda och lägger trallen nu, men för att få den som jag vill ha den så behöver jag ett överhäng på ja helst en meter men det är ju inte sunt inser jag. Tror det var någon på k-rauta där jag köpte virket som sa absolut inte över 40-50 cm överhäng eller nått sånt, annars kan det blir svajigt/svikta. Här har väl en del sagt att 60 cm överhäng är helt ok, inga problem?
Nu funderar jag så här, om jag köper kraftiga vinkeljärn med 20 cm längd på varje sida att fästa i vinkeln mellan balk och bärlina, kan jag då förlänga överhänget till 80 cm utan problem?

Nu funderar jag så här, om jag köper kraftiga vinkeljärn med 20 cm längd på varje sida att fästa i vinkeln mellan balk och bärlina, kan jag då förlänga överhänget till 80 cm utan problem?
Var med och byggde en veranda förra året med mer än 1m överhäng(konsoll) utanför bärlinan och det blev bra.
Bjälklaget var 45x220 cc600 och en 45x220 på längden skruvad ordentligt i ändarna på bjälklage så det binds ihop.
Vi krysskolvade över bärlinan för att hindra vippning.
Bjälklaget var 45x220 cc600 och en 45x220 på längden skruvad ordentligt i ändarna på bjälklage så det binds ihop.
Vi krysskolvade över bärlinan för att hindra vippning.
Beror helt på dimensionen på bjälklaget.Inspire74 skrev:Vi bygger veranda och lägger trallen nu, men för att få den som jag vill ha den så behöver jag ett överhäng på ja helst en meter men det är ju inte sunt inser jag. Tror det var någon på k-rauta där jag köpte virket som sa absolut inte över 40-50 cm överhäng eller nått sånt, annars kan det blir svajigt/svikta. Här har väl en del sagt att 60 cm överhäng är helt ok, inga problem?
![]()
Använder man 45x70 :x så ska man nog inte ha överhäng mer än max någon enstaka dm.
Har man 45x220 så klarar det säkert bortåt 1,5 meter utan alltför stor olägenhet.
Fast man måste ju också fundera lite på vad som händer om t.ex. 20 personer går längst ut. Vippar hela bjälklaget då?
Jag antar du menar tvärt om betr dimensionen på bärlina och golvreglarna. dimensionera är med säkerhet 145 resp 195.
Är det en veranda eller altan du bygger? Ska du även ha ett räcke och ska fästa det längs ute på en trampolin så kommer det att svaja rejält.
Snedsträvor tycker jag låter som en rimlig kompromiss.
Är det en veranda eller altan du bygger? Ska du även ha ett räcke och ska fästa det längs ute på en trampolin så kommer det att svaja rejält.
Snedsträvor tycker jag låter som en rimlig kompromiss.
Verandan står enbart på gjutna plintar i tre rader, den är drygt 4 meter ut från väggen. Inga räcken eller så alls. Marken är inte rak, den lutar utför lite snett, från väggen är den runt 15 cm upp till golvregeln, sen är det mellan 25 respektive 33 cm på de yttre hörnen upp till golvregeln.
Klicka här för att svara