18 632 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
Lärktrall - vilket mellanrum?
Hej.
Ska lägga in lärktrall i uterummet som vi bygger nu, men vad rekommenderar ni för avstånd mellan brädorna? Vill minnas att jag hört att lärk inte krymper så mycket som vanligt tyckt virke?
Det är ett vårsommar uterum som inte kommer vara uppvärm på vintern.
Ska lägga in lärktrall i uterummet som vi bygger nu, men vad rekommenderar ni för avstånd mellan brädorna? Vill minnas att jag hört att lärk inte krymper så mycket som vanligt tyckt virke?
Det är ett vårsommar uterum som inte kommer vara uppvärm på vintern.
Har läst att lärk inte krymper så mycket men kan svälla mer än ex vis furu. Ute ska man tydligen lägga med hela 5 mm mellanrum. Viktigt med rätt sida upp för att minska sprickbildning (vilken det nu var
)
Matarese: Har du lagt utomhus eller under tak? Jag ska börja lägga mitt på fredag (utomhus sydsida) och vill inte ha för stora springor men inte heller problem med att det sväller. Ska dock lägga 28x120. Skulle du rekommendera mer eller mindre än 3 mm?
Halloj,
Har själv lagt ett lärk-däck ute. La med 5mm springa. Och det behövs. Nu i vintras när det var som blötast så var det nästan kloss ann.
Hittade detta när jag la mitt däck.
"Lärken sväller och rör sig mer än den krymper och måste läggas med minst 5 mm mellanrum, gärna 6 mm.Normalt lägger man brädan med kärnsidan uppåt = glad gubbe. Förborra alltid till hårda träslag som lärk för att minska sprickbildningen. Välj 3-mm borr till den vanligaste 4,2 mm skruven. Använd rostfri skruv (A2) med Torx-skalle. I aggresiva miljöer exempelvis nära saltvatten skall A4 rostfritt syrafast användas. Rostfritt A2 räcker utomhus i de flesta fall."
Lärk är ett starkt träslag, det kan dra sönder vanliga skruv när det rör sig. Tryckat gör sällan det. Så skruven behöver vara av bra kvalitet.
För mig blev skruven dyrare än trallen (köpte trallen begagnad, fast oanvänd)
Mvh
Stefan
Har själv lagt ett lärk-däck ute. La med 5mm springa. Och det behövs. Nu i vintras när det var som blötast så var det nästan kloss ann.
Hittade detta när jag la mitt däck.
"Lärken sväller och rör sig mer än den krymper och måste läggas med minst 5 mm mellanrum, gärna 6 mm.Normalt lägger man brädan med kärnsidan uppåt = glad gubbe. Förborra alltid till hårda träslag som lärk för att minska sprickbildningen. Välj 3-mm borr till den vanligaste 4,2 mm skruven. Använd rostfri skruv (A2) med Torx-skalle. I aggresiva miljöer exempelvis nära saltvatten skall A4 rostfritt syrafast användas. Rostfritt A2 räcker utomhus i de flesta fall."
Lärk är ett starkt träslag, det kan dra sönder vanliga skruv när det rör sig. Tryckat gör sällan det. Så skruven behöver vara av bra kvalitet.
För mig blev skruven dyrare än trallen (köpte trallen begagnad, fast oanvänd)
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara