Denna fråga har ställts många gånger tidigare, men jag har en lite annorlunda infallsvinkel. Jag har tänkt att bygga en terrass där jag hoppas på att få mellanrum mellan bräderna som över tiden ligger på 3 millimeter i genomsnitt.
Antaganden:
- Tryckimpregnerat virke (28x120) har en angiven bredd (120) baserat på en bräda som inte är helt torr
- Trä krymper och sväller förstås beroende på hur fuktigt det är
- Eftersom brädan inte är torr kan den både bli mindre än 120 och bredare än 120
- Virkets angivna bredd och hur mycket det sväller/krymper är jämförbart mellan olika inköpsställen
Fråga:
I vilka intervall (t.ex. skulle intervall på 123 mm innebära att första brädan sitter på 0, andra på 123, tredje på 246 mm etc.) ska jag sätta brädorna för att uppnå avsett genomsnittligt mellanrum över tiden? 123 mm, 125 mm, 121 mm etc. Vad är forumets erfarenhet?
Antaganden:
- Tryckimpregnerat virke (28x120) har en angiven bredd (120) baserat på en bräda som inte är helt torr
- Trä krymper och sväller förstås beroende på hur fuktigt det är
- Eftersom brädan inte är torr kan den både bli mindre än 120 och bredare än 120
- Virkets angivna bredd och hur mycket det sväller/krymper är jämförbart mellan olika inköpsställen
Fråga:
I vilka intervall (t.ex. skulle intervall på 123 mm innebära att första brädan sitter på 0, andra på 123, tredje på 246 mm etc.) ska jag sätta brädorna för att uppnå avsett genomsnittligt mellanrum över tiden? 123 mm, 125 mm, 121 mm etc. Vad är forumets erfarenhet?
så blöt som en "nytryckt" bräda är när man köper den (om det är från ett nytt paket) blir den nog aldrig igen.
så den kommer nog bara att minska i breddmått, slå ihop dom tätt när du lägger så får du smala springor, lägg mellan en vinkelhake och du får lite större eller ett tumstocksblad för ännu större springor.
DIn fråga är nog helt omöjlig att svara på...
så den kommer nog bara att minska i breddmått, slå ihop dom tätt när du lägger så får du smala springor, lägg mellan en vinkelhake och du får lite större eller ett tumstocksblad för ännu större springor.
DIn fråga är nog helt omöjlig att svara på...
När jag fick nytryckt blött virke tror jag att de var mellan 121- 124 mm, så om du lägger med 123,246 o.s.v. så tror jag att det blir bra. Men pilligt att mäta varje bräda.
Underlättar ju en hel del om man har nytryckt och lägger dikt an så att säga.
Underlättar ju en hel del om man har nytryckt och lägger dikt an så att säga.
Man brukar säga att generellt att furu kan svälla/krympa ca 6-8% i årsringarnas längdriktning (bredden) och 3-5% radiellt mot dem (höjden). Alltså om virket var helt torrt när det sågades och hyvlades till 28x120 mm så kan det efter det är tryckt maximalt svälla upp till ca 29x130 mm. Om virket var helt blött när sågades och hyvlades till 28x120 kan det krypa till 27x110 mm. Dessa extremer uppnås förmodligen inte i praktiken, så du kan antagligen halvera procenten istället och räkna på det själv.flobban skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Tjena
Jag la dikt an på min trall, det blir en stor springa när det är som torrast.
Kan mäta om intresse finns.
Jag är glad att jag gick upp till 28mm tjocklek, det blir bra.
Nästa altan jag bygger kommer jag bygga i 95X28 för att få mindre springor.
Jag la dikt an på min trall, det blir en stor springa när det är som torrast.
Kan mäta om intresse finns.
Jag är glad att jag gick upp till 28mm tjocklek, det blir bra.
Nästa altan jag bygger kommer jag bygga i 95X28 för att få mindre springor.
Jag lade riktigt blött 120x28 dikt mot varann och efter första sommaren hade jag 6-7 mm springor (vilket jag tycker är för mycket). Dock var virket så blött så det nästan rann om sågklingan efter sågning...
Ja, men troligast är att skruven böjer sig lite samt att hålen i både bräda och regeln under ger sig lite och blir sas ovala.b8q skrev:
Men att några plankor spricker och ev någon skruv går av är ju inte speciellt otroligt.
Teoretiskt kan jag tänka mig att om man drar i skruvarna snett som i bilden nedan, så kommer trallen när den krymper att vilja följa skruvarna och liksom dras fast hårdare mot den underliggande regeln. Någon som vet om det fungerar så även i praktiken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallskruv är inte helgängad utan vanlig 55mm som man skall använda till 28mm trall är inte gängad alls på biten som trallen sitter i. Det är detta som gör att den klarar att till viss del stå emot fuktrörelserna. Dock att tänka på är att vanlig C4-klassad trallskruv är härdad och går lättare av än rostfri A2/A4 vilka är väldigt mjuka och i princip aldrig kan gå av. Har man trall med risk för stora fuktrörelser (t.ex vid brygga) skall man alltid använda sig av rostfri skruv.b8q skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden