Hej,

Vi står i startgroparna att lägga om vår uteplats med marksten. Vanligtvis så ska man gräva ur ca 20 cm och fylla på med bärlager. Men hur gör man om den färdiga ytan ska vara ca 15-20 cm över den befintliga marknivån? Dvs att det totala djupet på bärlagret blir ca 35-40 cm.

Räcker det inte med att plocka bort de befintliga plattorna och gräva ut 5-10 cm? värt att notera är att de befintliga plattorna har legat där länge.

Ligger dom stilla så är det bara att göra som du skriver.

En fråga som dyker upp i mitt huvud är hur du gör vid kanterna. Sand/bärlager har en tendens att röra på sig om det inte finns något som håller emot.

Ja, de har säkert legat stilla där i 20 år :)

Tanken är att lägga en större kantsten och sedan höja marknivån mot den. Så att det blir en litet trappsteg upp.

Gräv INTE ur utan lägg i befintlig (på nytt avjämnad grus) grus. Gruslagret bör EJ vara tjockare än 5cm. Om ni som jag nu förstår det vill höja uteplatsen så steget ut ur huset blir litet så funkar det utmärkt som du skriver = skyffla bort översta gruslagret o ersätta det med 0-16 / 0-18 (lättare att skyffla) o använd 3-5cm med 0-8 att lägga plattorna i. Viktigast för bra o "hållbart" resultat vill jag säga är :
#3-5cm tjocklek grus 0-8 att lägga plattorna i
#om möjligt lägg till lite pengar o köp tjockare plattor dvs 7cm istället för 4-5cm
padda ska man naturligtvis göra= bärlager-gruset-plattorna
/

7cm på en uteplats? Lite överkurs kanske.. Finns de som paddar plattorna, men jag gör det inte. Skulle säga att det är relativt ovanligt och onödigt.

Jag har lagt x antal tusen kvm plattor, min erfarenhet säger att om vill man ha så bra resultat som möligt - om man är kräsen o noggrann så rek. jag det! Skulle absolut göra så till mej själv!
En firma (yrkeskunniga!) som inte paddar = byggfusk!
Allt beror naturligtvis på hur kräsen/noggrann man är! En uteplats vill man oftast vara nöjd med o den ska se anständig ut även efter ett par år!
/

peternicklas
Skulle vilja säga tvärtom. Har man gjort ett bra underarbete så behöver man inte padda! Sedan tåler inte all sten att den paddas.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har även ett par kvadrat gräsmatta som ska bort då vi ska utöka uteplatsen något. Även där kommer plattorna att hamna ca 20 cm ovan mark.

Räcker det då också att ta bort gräset och fylla på?

BeGe skrev:
Jag har lagt x antal tusen kvm plattor, min erfarenhet säger att om vill man ha så bra resultat som möligt - om man är kräsen o noggrann så rek. jag det! Skulle absolut göra så till mej själv!
En firma (yrkeskunniga!) som inte paddar = byggfusk!
Allt beror naturligtvis på hur kräsen/noggrann man är! En uteplats vill man oftast vara nöjd med o den ska se anständig ut även efter ett par år!
/
BYggfusk? Nja. Har man gjort ett ordentligt underarbete för övrigt så anser jag att det är meningslöst, och många firmor verkar hålla med mig, både större och mindre. Har faktiskt bara sett/hört om ett ställe där man paddat plattorna.

Om plattorna går sönder = dålig kvalitet/felkonstruerade ex 4cm 35x35or som är vanliga vid finplanering runt nybyggda småhus. Jag har aldrig sett en stensättningsfirma som inte paddar sina plattor. Men vad som förekommer på anläggningsfirmor är en helt annan femma o resultatet vittnar också om engagemanget / kunskapen hos gubbarna.
I övrigt så ser jag mina inlägg som en möjlighet o guide för dem som inte vet men som vill få ett bra o korrekt yrkesmässigt utförande på sina plattytor​ , vad man gör med kunskapen är upp till var o en !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.