Snart är det dags att få ihop ett trädäck på ca 8,5x7m (ca 60kvm), material vanligt tryckt virke.
Utomhus, Inte kustnära, inte vid pool.

Först så hade jag tänkt köra med Essve´s vanliga trallskruv med Corrseal beläggning, tror de är 4,2x55mm, de är av korrosionsklass C4.
Sen så säger folk att man bör/skall ha rostfri A4 skruv.
Behövs rostfri A4 tex för att slippa mörka ringar i trallen, det säljs ju tonnvis med trallskruv som inte är rostfri, eller är alla de för inomhusbruk?

Sen så kom fråga två in, trallen skall bli runt 60kvm och då är man precis i brytpunkten för att klassa bygget som en större variant med ökad belastning på trallskruvarna, och då har jag hittar Essve´s Torpedo Max som verkar ha fått bra i test och som är 4,8mm tjocka och som verkar finnas i Corrseal C4 samt A2.

Det finns ett "problem" med det hela och det är att vi inte har obegränsad budget, så 1000:- i stället för 4000:- passar ju bättre för de runt 2000st trallskruvar jag räknar med att behöva, men om det blir skit så är ju även 1000:- lappen bortkastad så hur gör jag?

Jag har dragit i riktigt många skruv av typen Byggmax Rostfri A2 i diverse altaner. Inga av dessa i närheten av vatten. Aldrig haft några problem, varken med skruvandet eller i efterhand. Med största sannolikhet har Byggmax under dessa år bytt leverantör både en och två gånger, men trots det har jag inte upptäckt några kosmetiska defekter runt skruvhålen. De äldsta altanerna torde vara kring tio år nu.

De här mörka ringarna som folk pratar om som man skall få med icke rostfri A4 skruv, och att tryckt virke fräter på skruven, hur är det med det egentligen, stämmer det eller beror det på märke av ytbehandlad skruv och fräter verkligen virket på skruven?

Antingen så köper man kvalitetsrostskyddadskruv typ torpedo max 4,8x55 för ca 70öre styck (1200 pack på Bauhaus) eller okänd kvalitet av rostfri A4 skruv 4,2x55 på Byggmax för 88öre styck.

Redigerat:
  • Gilla
Levon
  • Laddar…
shogo99 skrev:
De här mörka ringarna som folk pratar om som man skall få med icke rostfri A4 skruv, och att tryckt virke fräter på skruven, hur är det med det egentligen, stämmer det eller beror det på märke av ytbehandlad skruv och fräter verkligen virket på skruven?

Antingen så köper man kvalitetsrostskyddadskruv typ torpedo max 4,8x55 för ca 70öre styck (1200 pack på Bauhaus) eller okänd kvalitet av rostfri A4 skruv 4,2x55 på Byggmax för 88öre styck.
Jag har använt de flesta typerna trallskruv som finns, aldrig sett eller hört förstahandsuppgifter om dessa ringar.

Verkar vara som ufo och bigfoot, alla har hört talas om det men ingen har sett det??

• Gilla
Kaffekoppen100
  • Laddar…
Angående att skruvar med rostskydd skulle skapa mörka ringar kanske härstammar ifrån när trallvirket var behandlat med starkare kemikalier och rostskyddet på skruvarna var sämre?
Essve skriver ju åtminstone att deras corrseal skall vara bra (två av tre skruvar i tabellen, dvs inte bäst val men bra) så då borde det ju inte vara helt fel val.

Tänk på att rostfri skruv är ohärdad, vilket gör den lite mer flexibel vid en altan som är stor eller rör sig något. En härdad går av efter ett par vickningar.
De byggmaxskruv jag testat har samtliga varit några tiondelar smalare i stammen och således vekare än märkesskruv. har även upplevt att de långa rostfria därifrån hinner vrida sig ett eller ett par varv i godset innan den är iskruvad. Då är hållbarheten inte speciellt bra längre.

Nu slog jag till på rostfria Essve Torpedo Max A2 4,8x55.
Hade tur att träffa på en bekant som jobbade på byggvaruhuset så jag fick dem till bra pris.

Hubbe2 skrev:
Tänk på att rostfri skruv är ohärdad, vilket gör den lite mer flexibel vid en altan som är stor eller rör sig något. En härdad går av efter ett par vickningar.
De byggmaxskruv jag testat har samtliga varit några tiondelar smalare i stammen och således vekare än märkesskruv. har även upplevt att de långa rostfria därifrån hinner vrida sig ett eller ett par varv i godset innan den är iskruvad. Då är hållbarheten inte speciellt bra längre.
Frågan är hur stor den praktiska påverkan av detta är. Jag har väl dragit i åtminstone 500 kvm altan med Byggmax rostfria. Utan några avbrutna skruvar alls, så vitt jag har sett.

Upplevde när jag byggde bryggaltanen att jag vred av kanske 5% av skruven, så fort jag prickade en kvist i underliggande regel så blev de spaghetti och gick av. ( nu gick de ju av under trallytan så det var ju bara att skruva i en ny bredvid, men det ser lite fult ut.)

Rätt val skulle jag säga, värt de extra kronorna bara att slippa fundera på om/när härdad skruv börjar ge sig. Och skulle man behöva byta ut trall pga av att härdad skruv korroderar och/eller går av så har du tjänat in det ekonomiskt också. Med 4,8 mm så kommer de hålla bra att dra i också.

• Gilla
shogo99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.