Ska snart bygga ett stort utedäck som jag fill ha underhållsfritt och fritt från stickor, och jag tänker mig därför att använda träkomposit. Avsikten är att förutom själva däcksgolvet även använda samma material i kringliggande konstruktioner, t.ex. trappa och planteringslådor. Därför är mitt önskemål att den valda trallen ska vara massiv, så att man kan såga i den och snickra med öppna snittytor. Vidare skulle jag helst vilja ha en slät sida utan spår/riller, och en sida med snygga spår med samma mellanrum.

Min genomgång av de olika fabrikat jag hittar ger följande:
Scandinavian Plank - verkar bara finnas ihålig, och med spår på båda sidorna.
UPM ProFi - även den ihålig, med spår på båda sidorna.
GOP/Woodlon - nästan rätt förutom att spåren sitter lite för tätt och att man av någon märklig anledning gjort spåren i mitten av plankan bredare än de andra spåren, osnyggt.
Green Plank - verkar uppfylla alla mina krav.

Finns fler leverantörer jag bör titta på? Ni som har erfarenhet av detta - något mer jag bör tänka på?

Ser inte Timbertech i din lista. Har inte den blekaste om dessa uppfyller dina krav iofs.

Ser intressant ut, tack för tipset!

Har kommit lite framåt i mina funderingar, men ännu inte bestämt mig.

Scandinavian Plank - är ihålig och räfflad på båda sidor, men de har en massiv täcklist som kanske kan täcka mina behov. Ska försöka beställa provbit.
Green Plank - oslagbar sortimentsbredd. Har sett andra inlägg om fläckar efter regn - någon som har erfarenheter?
UPM Profi - beskrivningen av materialet verkar mycket bra, men det ser inte ut att finnas några massiva plankor/lister. Hur gör man då om man t.ex. vill bygga en odlingslåda i samma material? Verkar besvärligt.
Timbertech - har beställt och fått provbit. Gillar inte ytan, den är inte tillräckligt homogen. Känns som plast med iblandade sågspån (vilket komposit i och för sig är, men så tydligt behöver det ju inte märkas).

Synpunkter/erfarenheter?

Jag har använt Green Plank till min yttertrappa. Valde mörk grå http://www.greenplank.se/lagt-underhall-trakomposit-tratrall-gp757_c1_5_p9.html
Har haft den lite mer än ett år. Kompletterade för två veckor sedan med nya brädor som jag inte blev klar till att köpa förra sommaren. Kunde inte se någon färgskillnad på dom.

Det negativa med det som jag har märkt är att det rör sig mer än vanligt trä så viktigt med att lägga mellanrum och att den mörk gråa blir varm och gå på. Stor skillnad mot vår altan där vi har tryckt virke.

Men jag är väldigt nöjd med den tycker det ser mycket exklusivare och snyggare ut än vanligt trä. Sen är den lätt och rengöra. Har inte märkt av några vattenfläckar eller märken. Finns väldigt små repor om man tittar väldigt noga men inget man ser om man inte vet vart man ska titta.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
På ett bygge jag är på har snickarna lagt träkomposit och dom var väl inte helt exalterad efter att ha lagt lite. Dom skruvas ej utan monteras med clips och det gör att dom ligger lite löst så man måste se till att dom ligger lika hela tiden, tar jäkligt långt tid att montera och inte blir det så himla snyggt heller. Hade varit snyggare om det verkligen var träimitation istället för att se ut som kartong med flera längsgående spår.
Priset är ju inte heller någon fördel, så jag undrar om det inte kanske är bättre att kika på trall i dyrare träslag istället?

//Patrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Stort tack hbenke för svaret! Lätt att bli skrämd när man ser någon uttrycka så starkt missnöje som det gjorts kring Green Plank i annan tråd, så det är skönt att höra från någon som är nöjd. För jag skulle allra helst vilka välja deras produkt, pga sortimentsbredden. Hur pass besvärligt är värmeproblemet? Är det obehagligt att gå barfota en solig sommardag? Min avsedda användning är på en altan i soligt söderläge.

Patrik, tack för inspel. Man kan ju välja att skruva även träkompositen, men då får man synliga huvuden. Utseendet är ju en smaksak - det finns komposit med träimitation (Timbertech skickade mig en sån provbit också) men jag gillar inte ytor som försöker se ut som något de inte är. Detta är en konstgjord yta och då får den också lov att se ut som en sådan, tycker jag. Dessutom gillar jag det homogena intrycket.

Men visst är materialet dyrt. Och träkänsla är ju alltid träkänsla. Om jag som du föreslår skulle kika på dyrare trä, vad tycker du jag ska titta på då? Har kollat på lärk men där säger tillverkarna att det naturliga rötskyddet inte håller så länge som en altan normalt håller (såvida man inte underhåller löpande, men det var ju det jag ville slippa). Något förslag på annat träslag jag bör undersöka?

När det är varmt och solen står på så kan det vara så att det bränns lite fötterna nät man hår på det. Eftersom det är vår yttertrappa så har man oftast skor på sig så upplever inte det som ett problem.

Men tror om man väljer en ljusare färg så borde det bli bättre.

Angående att fästa brädorna med chips så var det inget jag tyckte var svårt. Fördelen var att man fick samma avstånd alltid med clipsen.

Vi valde Skandinavian Plank. Nöjd med resultatet men ÄR meckigt att skruva dit och jag beräknade att det tre ggr längre tid att lägga men har igen det när andra skurar sina trädäck. ;)

Komposit ska man tydligen sopa regelbundet och även spola av (har jag för mig). På det där bygget jag tidigare nämnt så har det blivit stora fläckar efter där det har varit lite vattenansamlingar. Snyggt...

//Patrik

Vattenfläckarna har jag diskuterat med två olika leverantörer av kompositmaterial. Både säger att sådana fläckar endast uppkommer under de 3 första månaderna då materialet "vänjer sig" vid uteluften. När man därefter tvättar bort fläckarna med såpa återkommer de inte, sägs det.

Låter ju bra. Men ingen av dem kunde svara på vad detta "vänjer sig" egentligen innebär, alltså vad är det fysikaliskt i materialet som gör att fläckar uppstår de första månaderna men inte därefter? Kan någon (som inte representerar leverantörerna) bekräfta att problemet med vattenfläckar försvinner efter några månader?

StockholmM skrev:
Vattenfläckarna har jag diskuterat med två olika leverantörer av kompositmaterial. Både säger att sådana fläckar endast uppkommer under de 3 första månaderna då materialet "vänjer sig" vid uteluften. När man därefter tvättar bort fläckarna med såpa återkommer de inte, sägs det.

Låter ju bra. Men ingen av dem kunde svara på vad detta "vänjer sig" egentligen innebär, alltså vad är det fysikaliskt i materialet som gör att fläckar uppstår de första månaderna men inte därefter? Kan någon (som inte representerar leverantörerna) bekräfta att problemet med vattenfläckar försvinner efter några månader?
Aha, okej. Ja, det var ju tur det i alla fall. :)

Sen är det kantlister som man monterar vid slutet av trallen och på kanterna av alla trappsteg. Dom märkte snickarna kunde skilja lite i storlek. Dessutom tyckte jag att det var lite obekvämt att kliva på för att det var en förhöjning på ett ställe under foten. Fast det är väl en vanesak...

Ägaren till byggfirman (som kan ha lite temperament) ringde faktiskt och skällde ut tillverkaren och berättade vilken jäkla skit det var. Dock kan jag inte säga vilken tillverkare det var. Såg ju att du hade hittat en massa olika tillverkare så dom kan ju vara bättre.

//En uppmärksam elektriker

StockholmM skrev:
Något förslag på annat träslag jag bör undersöka?
Azobe är finfint om man vill slippa underhållet, dyrt och lite tufft att jobba med men du lär aldrig behöva byta ut den

Har nu fått provbitar både från Scandinavian Plank och Green Plank. Scandinavian Planks provbitar är verkligen jättesnygga, och priset är klart lägre än konkurrenterna. Synd bara att de inte har några massiva brädor för de fall där man behöver såga (finns en massiv list men den är rätt liten och tunn).

Green Planks provbit ser förfärlig ut - sliten och ful - men när jag per telefon påtalade detta konstaterade de att det nog var en returnerad bräda som det sågats provbitar ur. Inte jättesmart agerat, tycker jag... :confused: Det ser ut som att den hade kunnat vara snygg om det varit en hel och fräsch bit som skickats, men svårt att känna sig säker när man man bara sett en trasig bit. Green Plank känns i övrigt bra tack vare det breda utbudet med många format och storlekar, men är klart dyrare än Scandinavian Plank.

Patrik_Hed skrev:
Sen är det kantlister som man monterar vid slutet av trallen och på kanterna av alla trappsteg. Dom märkte snickarna kunde skilja lite i storlek. Dessutom tyckte jag att det var lite obekvämt att kliva på för att det var en förhöjning på ett ställe under foten. Fast det är väl en vanesak...
Kantlisterna kan väl vara okej där de syns men inte känns. Men jag håller med om att tillverkarnas förslag att ha kantlist på trappsteg är märkligt. Det blir ju ett trappsteg i två olika nivåer - så ser en normal (bekväm) trappa inte ut. Min avsikt är att såga av kompositbrädan på längden och därmed få ett slätt snitt, som får utgöra kant på trappan. Så slipper jag kantlisten där. Men enligt ovan verkar det begränsa urvalet av möjliga leverantörer.

jonasz skrev:
Azobe är finfint om man vill slippa underhållet, dyrt och lite tufft att jobba med men du lär aldrig behöva byta ut den
Jo, när den väl sitter där är det nog bra. Ska bygga ca 140 kvm, så det blir nog väl dyrt och besvärligt med Azobe. Men tack ändå för tipset, kul att läsa om den.

Har en polare som lagt däck från: http://bamboodeck.se/

Han är nöjd och det ser bra ut tycker jag. Tänkte mest fylla på tråden med ytterligare ett alternativ för den som jämför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.