R
Jag ska bygga ett plank på altanen, det kommer bli 13,3 meter långt. De ska förankras med trästolpar som är 70x70mm som sätts i stolpfästen som är 71x71mm. Min tanke är att ha en stolpar med 1,9 meters mellanrum. Sen ska de det vara ståendes plank emellan som kommer bli 1,65m högt som ligger kloss an varann för att inte få insyn.

Funkar det?

• bild (4).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det låter glest. Jag har 2 st 45x90 som stolpar där ena vilar på bärlinan och den andra går förbi och sitter med 2 vagnsbultar. Det är hyfsat stabilt på 6+2 meter med et 90-graders hörn och 1.2 meter mellan stolparna.

R
hur har ni andra

Det blir ett redigt vindfång om det är tätt mellan spjälorna.
1,9 m mellan 79x70 stolpar blir nog i klenaste laget om det friskar på lite

R
kan ju lägga till ett stolfäste till, då landar jag på 1,66m mellan stolparna? Eller vad bör jag ha emellan? Totalsträckan är 13.3 meter och som sagt 1,65meter plank som ligger kloss ann varann. Det måste va stabilt.
Sen lurar jag lite på hur jag ska fästa de tvärgående plankorna som kommer hålla fast plankorna. Min tanke var vinkeljärn mot stolparna och så fäster jag den tvärgående plankan där uppe och där nere och sen fäster jag plankorna mot dessa två tvärgående.

Redigerat:
R
ingen? Avstånd mellan stolpar på ett staket som är 170cm högt?

R
ok, det blir nu 1,66m mellan stolparna som förankras med stolhållare bultade i altanen för bästa stabilitet. Satte upp några av stolparna igår och grannen var förväntansfull över färdiga resultatet....nu vill jag bara hem och såga!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.