Hej,
Ska påbörja (och förhoppningsvis avsluta) mitt första altanbygge i sommar. Vi har ett nybyggt hus från Smålandsvillan, modell Nybro. Marken där altanen ska byggas består främst av grus som är mer eller mindre packat, men känns fullt stabilt. Min tanke är därför att slippa gräva ner/gjuta plintar, utan min förhoppning är att kunna ställa konstruktionen på betongplattor el. motsv.
Dock hade jag tänkt att fästa en bärlina i fasaden.
Typ såhär är formen på altanen tänkt att bli. Dvs runt hörnet på huset och in i vinkeln och en utstickande del:
Kruxet är att jag vill upp på en nivå på ca 60cm över marknivån, varför det blir lite veckigt att lägga reglar på betongplattorna. Har klurat och vänt lite på det och funderar nu på om man inte kan ställa stolpar på plattorna, så som på bilden?
Hade också en fundering på en liknande variant, men att man lägger en regel ovanpå betongplattorna, skruvar i en stolpsko som man sedan fäster stolparna i. I övrigt samma metod:
Sedan har jag en fråga gällande infästningen av golvreglar i bärlinan som sitter i fasaden. Så som väggen är konstruerad så kan jag inte fästa in bärlinan riktigt så högt upp som jag vill ha golvreglarna (finns inget bakom panelen att skruva i), så det kommer bli en förskjutning så att jag får fästa golvregeln endast i den övre halvan av bärlinan (svårt att förklara... men hoppas bilden hjälper):
Funkar detta, blir det tillräckligt stabilt?
Till sist undrar jag huruvida jag behöver någon extra bärlina under golvreglarna, som jag har ritat?
Djupet på altanen är 3m, och jag hade tänkt använda 45x145 golvreglar. Den extra bärlinan jag ritat in är 45x195.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Är jag helt ute och cyklar ang stolpar på plattor osv?
Elle finns det något annat smart sätt att bygga stommen, utan att använda plintar och ändå komma upp i höjd? Visst leca eller travar med plattor är ju en variant, men blir mycket jobb med att väga in ca 25 punkter... stolpar löser ju det rätt smidigt.
Tack på förhand / Spik
Ska påbörja (och förhoppningsvis avsluta) mitt första altanbygge i sommar. Vi har ett nybyggt hus från Smålandsvillan, modell Nybro. Marken där altanen ska byggas består främst av grus som är mer eller mindre packat, men känns fullt stabilt. Min tanke är därför att slippa gräva ner/gjuta plintar, utan min förhoppning är att kunna ställa konstruktionen på betongplattor el. motsv.
Dock hade jag tänkt att fästa en bärlina i fasaden.
Typ såhär är formen på altanen tänkt att bli. Dvs runt hörnet på huset och in i vinkeln och en utstickande del:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kruxet är att jag vill upp på en nivå på ca 60cm över marknivån, varför det blir lite veckigt att lägga reglar på betongplattorna. Har klurat och vänt lite på det och funderar nu på om man inte kan ställa stolpar på plattorna, så som på bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade också en fundering på en liknande variant, men att man lägger en regel ovanpå betongplattorna, skruvar i en stolpsko som man sedan fäster stolparna i. I övrigt samma metod:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan har jag en fråga gällande infästningen av golvreglar i bärlinan som sitter i fasaden. Så som väggen är konstruerad så kan jag inte fästa in bärlinan riktigt så högt upp som jag vill ha golvreglarna (finns inget bakom panelen att skruva i), så det kommer bli en förskjutning så att jag får fästa golvregeln endast i den övre halvan av bärlinan (svårt att förklara... men hoppas bilden hjälper):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar detta, blir det tillräckligt stabilt?
Till sist undrar jag huruvida jag behöver någon extra bärlina under golvreglarna, som jag har ritat?
Djupet på altanen är 3m, och jag hade tänkt använda 45x145 golvreglar. Den extra bärlinan jag ritat in är 45x195.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Är jag helt ute och cyklar ang stolpar på plattor osv?
Elle finns det något annat smart sätt att bygga stommen, utan att använda plintar och ändå komma upp i höjd? Visst leca eller travar med plattor är ju en variant, men blir mycket jobb med att väga in ca 25 punkter... stolpar löser ju det rätt smidigt.
Tack på förhand / Spik
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Jag har nyss påbörjat mitt altanbygge och anlitade en kille som satte markskruv/skruvplint. Vet att man även kunde hyra den av honom och göra jobbet själv om man ville komma undan lite billigare, kanske kan vara ett alternativ för dig?
Jag betalade 345:- per markskruv och då var det med allt arbete m.m.
Jag betalade 345:- per markskruv och då var det med allt arbete m.m.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Hej. Jo tanken har slagit mig, men har aldrig kollat upp kostnaden. Var ju inte så våldsamt dyrt ändå....
Frågan är om det ens går att skruva hos mig? Har spm sagt rätt mkt grus blandat med sten och kross av blandad storlek, men jord och lera under.
Vilken firma var det du anlitade?
Frågan är om det ens går att skruva hos mig? Har spm sagt rätt mkt grus blandat med sten och kross av blandad storlek, men jord och lera under.
Vilken firma var det du anlitade?
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Jag anlitade en lokal firma här i Eskilstuna och han arbetar med Cetong Markskruv ta kontakt med de och fråga efter en lokal återförsäljare. Sen finns även Sluta gräv som har en hel del återförsäljare dom också.
Han jag anlitade satte även ut vart plinarna skulle sitta, det gjorde jag inte själv och de ingick i de 345:-/skruv.
Han jag anlitade satte även ut vart plinarna skulle sitta, det gjorde jag inte själv och de ingick i de 345:-/skruv.
Vad gäller stolparna så hade jag valt en annan konstruktion med hjälp av 2st 45x95 eller kanske 45x125, mer stöd under bärlinan och bra mycket enklare att jobba med.
Fasar man den ena i överkant förhindrar man dessutom fukt-ansamlignar som kan korta ned livslängden på stolparna. Dessutom har massiva stolpar en förmåga att spricka och vrida på sig.
Fasar man den ena i överkant förhindrar man dessutom fukt-ansamlignar som kan korta ned livslängden på stolparna. Dessutom har massiva stolpar en förmåga att spricka och vrida på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren. Har tänktcatt det ska byggas en kjol runt om så stolparna ska inte synas ändå. Men om jag flyttar in en halvmeter, behöver jag då ha stödlinan i mitten? Blir då 2,5m mellan vägg och yttre stolprad, samt 0,5m överhäng.
Och vad tror ni om att bara låta stolparna stå löst på plattorna, kontra att fästa dem i stolpsko på en liggande regel ovanpå plattorna?
Och vad tror ni om att bara låta stolparna stå löst på plattorna, kontra att fästa dem i stolpsko på en liggande regel ovanpå plattorna?
Hållfastighetsmässigt så spelar det ingen roll för din del, dock är det inte lämpligt att ställa ändträ direkt mot plattorna då det riskerar att suga upp fukt och ruttna med tiden. Lägg bärlinan på plattorna, gärna med någon plastdistans mellan. skruva sedan fast stolpar av 2x 45x95 där du låter ena 45x95 gå ner på sidan av bärlinan på samma sätt som slacker ritat.
NTR A + asfaltspapp så lär det ju inte vara några problem med att ställa ändträet på betongplattorna?mexitegel skrev:Hållfastighetsmässigt så spelar det ingen roll för din del, dock är det inte lämpligt att ställa ändträ direkt mot plattorna då det riskerar att suga upp fukt och ruttna med tiden. Lägg bärlinan på plattorna, gärna med någon plastdistans mellan. skruva sedan fast stolpar av 2x 45x95 där du låter ena 45x95 gå ner på sidan av bärlinan på samma sätt som slacker ritat.
Bättre att vara på den säkra sidan om du frågar mig, dessutom så är det troligen enklare att bygga med bärlinorna direkt på plattorna så man slipper balansera dessa på en stolpe.
Det är en hårfin gräns mellan "att vara på den säkra sidan" och overkill.mexitegel skrev:
Tack för tipset Noseone, kände inte till den varianten.
Man tackar får allas åsikter. Har bestämt mig för att det inte blir några skruvar eller plintar, utan plattor på marken som stolparna får stå på. Med papp eller pallbricka emellan.
Är dock fortfarande inte klar över hur väggkonstruktionen ser ut bakom panelen, dvs var jag kan fästa bärlinan i väggen. Måste ju ligga nån rätt fet golvbjälke där bakom, då huset är byggt i moduler som vilar på en krypgrund.
Nån som kan hur smålandsvillans vägg är byggd?
Såhär ser skissen ut nu iaf:
Är dock fortfarande inte klar över hur väggkonstruktionen ser ut bakom panelen, dvs var jag kan fästa bärlinan i väggen. Måste ju ligga nån rätt fet golvbjälke där bakom, då huset är byggt i moduler som vilar på en krypgrund.
Nån som kan hur smålandsvillans vägg är byggd?
Såhär ser skissen ut nu iaf:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden