Jag har disponerar en liten trädgård till min bostadsrätt och denna är placerad på "ett berg".
Det finns en liten gräsplätt där man skulle kunna bygga en liten trätrall, men i ena hörnet sluttar det neråt. Det är byggt i etage med en liten sluttning neråt. Hur gör man för att enklast bygga en trätrall där? Eftersom det ska vara lätt att ta bort vid flytt så måste det vara en lösning som inte är för avancerad (och för mina byggkunskaper;) Jag är fullständig nybörjare på området så vore jättetacksam för pedagogiska tips:D

Hur stor är nivåskillnaden?

Du behöver någon form av grundläggning, plintar i marken. Järn borrade i berget. Betongplattor på marken är några exempel. Dessa vill man ska ligga så stabilt som möjligt så med en en lös betongplatta som grund gräver du bort 1-2 dm jord och fyller hålet med grus som du packar. Sen lägger du plattan ovanpå

Dimensioner beror på storlek, markförhållanden och ambitionsnivå förstås. Vissa vill ha en altan som funkar som stridsvagnsparkering, andra nöjer sig med enklare konstruktioner som sviktar lite när man går på dem.

För att överbrygga en nivåskillnad använder de en stolpe som du ställer på din grund.

Sen bygger du ett rutnät av reglar som bärande struktur och lägger din trall på detta.

en bild på det tänkta området kanske?

Framtidig plats för trall, nära husvägg med fönster, grill, spade och pall på gräs intill träkuber och basketboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rustikt trädäck och bänk nära tegelvägg med klotgrill och basketboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det tänkt att trallen ska ligga:)

Jag tror att just den här biten är ju uppbyggd, så det är nog inte så mkt sten där. Men det är just vid sluttningen vid trappan ( som leder till altanen) som jag funderar extra mkt över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.