Byggahus.se

Vilka golvplattor till balkongen

1. E
    Medlem · Söderman · 569 inlägg

evoline

Medlem
  2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ikeas, med bredare brädbitar, tycker jag är snyggare.
    Och mycket billigare, 159 mot 222 kr/m2.

3. B
    Medlem · Stockholms län · 23 906 inlägg

BirgitS

Medlem
    Långa raka linjer över hela balkongen ger ett lugnare intryck än ett mönster. Om man vill att golvet ska bli mer osynligt och i stället att stolar, stolsdynor, blommor mm. ska framträda är det bättre med ett golv utan så mycket variation, men om man tycker att ens möbler är tråkiga och vill att ens gäster i stället ska lägga märke till golvet först är det bättre med ett golv som bildar ett mönster och där brädorna varierar mycket i färg.

Även Julas golv finns det en variant (korsande mönster) som ser likadan ut som Ikeas.

Så vitt jag kan se består båda golven av 6 brädor på plattbredden 30 cm.

Jag vet inte vad trälasyr till Ikeas golv resp. olja till Julas golv kostar men om priset är viktigt så se till att väga in underhållskostnaden. Eftersom det är fler plattor i varje Ikea-förpackning än i Julas kan det bli mer spill på en liten balkong med Ikeas golv så räkna på vad kostnaden blir på just er balkong och tänk inte bara på kvm-priset.

4. E

evoline

Medlem
    På Ikeas är det mer mönster, alltså en platta är uppdelat i 4 rutor.

Medans Jula har 6 raka linjer.

Behöver 40st plattor för att täcka balkongen, 4x7 (28st) i hela plattor, resten måste sågas i mindre bitar.

Tack

5. B

BirgitS

Medlem
    Om du kollar Julas sida så hittar du under priset ett val där det står "Rakt mönster" och det kan man ändra till "Korsande mönster", om du skulle vilja ha plattorna från Jula av någon anledning men ha Ikeas mönster.

6. E

evoline

Medlem
    Blir raka mönster, allstå inte de som Ikea har.

Vad tycker ni själva, vad har ni i balkongen?

Vill bara se vad folk tycker är finast.

Tack

7. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 320 inlägg

Mazen

Inredare
    På förra balkongen körde jag med brunlaserad trall, (tror det var 22x95) i hela längder.
    Satt ihop med tvärslån i samma dim, en varje halvmeter om jag inte minns fel.
    Kanske det kan vara ett alt om dörren tillåter den extra höjden...

Annars skulle jag köra på Julas, har den i tvättstugan.

/Mazen

8. E

evoline

Medlem
  9. B

BirgitS

Medlem
    Det är ju inte lika skönt att gå barfota på plast som på trä.

På en balkong hade vi stora trallplattor typ https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/trall-jabo-impregnerat-80x80cm som vi la löst så det var enkelt att plocka upp en när det åkte ner något i en springa. Eftersom de var så stora låg de stilla fast de inte satt fast i varandra.
    Var ju lite tillsågade för att passa balkongen förstås samt att vi använde brun olja för att få en jämn färg.

10. E

evoline

Medlem
    Tack, ska fundera lite och se vad som känns bäst.

11. I
    Renoveringsnovis · 36 inlägg

icengaard

Renoveringsnovis
    Jag passar på att återuppliva den här gamla tråden då jag själv tänkt lägga sådana golv-/trallplattor på balkongen och har även jag har framförallt kikat på de där raka plattorna ifrån Jula https://www.jula.se/catalog/tradgar.../golvplattor/golvplattor-av-akaciatra-374021/

Vilka plattor landade du i ts? Hur är kvaliteten såhär ett par år senare?
    Är det någon annan som har erfarenhet av dessa eller liknande och kan vittna om kvaliteten på dem efter ett par år?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.