Altan 2.0 - takfunderingar

1k läst  10 svar

1. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Hej på er allihopa!

Har börjat fundera på att bygga tak över altanen, och eftersom den lite mer stilkänsliga i hushållet är orolig för att det ska bli mörkt i det svarta hörnet är förstahandsvalet ett glastak. Har tittat ut ett lämpligt här: https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumstak/glastak/glastak-193226 Taket är 5096x3500mm.

Eftersom stommen de säljer är både relativt dyr (19000kr), och inte riktigt passar förutsättningarna med ett stort fönster och en dörr mitt i vägen tänkte jag kopiera det mesta och ändra lite grann för att passa bättre (och kanske kosta något mindre)..

Den färdiga stommen är menad att sitta fast i en vägg på ena långsidan, men på inrådan av @justusandersson här (https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruera-takstolar-oever-uteplats.334987/) tänker jag göra min version fristående.
    I den färdigkapade stommen använder de 90x225 limträbalk som "frontbalk", och tre stolpar av 120x120 att bära upp den.

Fråga nummer 1: Om man använder den enklast tillgängliga dimensionen 90x315, är det möjligt att gå ner på två stolpar? Jag hade tänkt att göra egna stolpar av 2 st 45x145 C24 skruvlimmade med en 45x95 C14 mellan. Måtten finns i bilden. Följdfråga: Stolparna bör (läs måste) placeras som på skissen, både för att inte täcka fönster/dörr, men även för att en hörnsoffa-lounge-möbel ska få plats så långt in i hörnet som möjligt..

Fråga #2: Takbalkarna är 56x180 i den färdiga stommen, går det att använda 45x220 C24 istället? De ligger på CC 720 mm.

Har jag missat något annat? Tänker jag helt galet?

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Hej Dan!

1) För att gå från tre till två stolpar behöver du gå från 90x225 till 90x450 för att få samma lastutnyttjande. Dock misstänker jag att byggsatsen är överdimensionerad för dina förhållanden. Bor du inte i snözon 1,5?
    2) 45x220 C 24 är faktiskt bättre (styvare) än 56x180 limträ.

• Laddar…
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    En liten bit söder om Vänern, zon 2, precis på gränsen till 1,5...

Så 90x315 är för klent för två stolpar?

Vad tror du om "stolpdesignen", och infästningen i golvreglarna?

Är det kanske bättre att fästa taket i huset?

4. J
    Medlem · Nivå 21
    Bor du i Trollhättan? I mitt förra svar gjorde jag bara en reoretisk jämförelse mellan 90x225 med tre stolpar och 90x315 med två stolpar. När jag räknar med de verkliga värdena, lätt tak och snözon 2, så tycker jag att 90x315 går bra att använda. Din stolpkonstruktion blir stark. Det är bättre att du använder stolpar längst in i stället för infästning i fasaden.

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Rätt gissat! :)
    Tackar för svaret!

Har du några kreativa lösningar för att göra infästningarna av takbalkarna så osynliga som möjligt?

6. J
    Medlem · Nivå 21
    Ibland är det en bättre strategi att göra infästningarna synliga, lite kraftigare och snygga, t.ex. med plattjärn.

Lite kul med Trollhättan eftersom jag är född och uppvuxen där.

• Laddar…
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Om man skulle göra en sån här infästning, i den främre balken, vad kan man tänka om det?

Tänker att plattjärnet blir 50x10 mm (eftersom lutningen på takbalkarna gör att de kommer att sticka upp ca 11 mm (enl sketchup) på sidan mot huset blir det enkelt att ta ur lite ur limträbalken) och att man skruvar dit järnet på den långa takbalken först, hänger upp den på limträbalken och skruvar "utifrån och in" med 2-3 skruvar. Sedan hänger man på den yttre "lilla snutten" av balken, och enbart skruvar den uppifrån.

8. P
    Medlem Nivå 2
    Sketchup ljuger inte det visar bara som du ritat :) Förstår inte riktigt din konstruktion med plattjärn.. På takleverantörens konstrukton av deras stomme kan du får några tipps, kolla efter manualen. På Limträbalken fram så limades och skruvades en regel typ 45X70 som sedan takstolarna ställdes på och fästes i den främre limträbalken. vi använde inga plattjärn. På gavlarna så tror jag det var "fulllängd" på takbalkarna, Både takbalkar och främre balk vilar på stolpe.. sedan på övriga takbalkar skruvade vi fast yttre "lilla snutten" på den främre balken. Jag ändrade även vår lutning på takbalkarna så att jag slapp problem att det skulle sticka upp några mm. eller som i mitt fall några cm...

• Laddar…
  9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Tja, det är ju en rätt krånglig lösning för att slippa se infästningen...
    På den bakre limträbalken mot huset funderar jag på att sno samma lösning, och limskruva en regel efter hela längden ..

Kanske ska studera monteringsanvisningen igen, lite noggrannare och se om det kanske går att kopiera rakt av ...

10. Bono_R
    Medlem · Nivå 5
    Ursäkta OT men det är ju trevligt att vi är åtminstone två byggahusare i denna eminenta stad.:D
    Glad Påsk
    /B

Eller kanske då 2,5 st eftersom ja är uppväxt här, missade den kommentaren

11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Ingen fara! Jag gillar off topic! Glad påsk! :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: