Hej,
jag har lite funderingar på om mitt bygge kommer att hålla om jag bygger allt i 45x120 med CC60 och CC165 på Bärlinorna. Jag sänker ner reglarna med balkskor så bärlina och reglar är i samma höjd, sedan blir det 28x120 på det.
ser det ut att funka så som jag tänker?
jag har lite funderingar på om mitt bygge kommer att hålla om jag bygger allt i 45x120 med CC60 och CC165 på Bärlinorna. Jag sänker ner reglarna med balkskor så bärlina och reglar är i samma höjd, sedan blir det 28x120 på det.
ser det ut att funka så som jag tänker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med 165 cm avstånd mellan bärlinorna kan du använda 45x120 C 24 till skruvreglar. Om även plintavståndet för bärlinorna är 165 cm är 45x120 i klenaste laget som bärlinor. Du bör gå upp till åtminstone 45x145 mm.
Det Justus beskriver är exakt det ävenäven spännviddstabellen säger. Som du ser räcker 120mm till 1,5m, medan 145mm till 1,8m om du använder 120mm som spikreglar.
Kör allt i 145mm eller jag bärlinorna i denna dimension. Det är bekvämt att köra allt i samma
Kör allt i 145mm eller jag bärlinorna i denna dimension. Det är bekvämt att köra allt i samma
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jepp!
Men det är mycket enklare att köra alla i 145. Det är bara att sänka plattorna 25 mm.
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/#post-3269774
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/#post-3269774
Klicka här för att svara

