Hej,

jag har lite funderingar på om mitt bygge kommer att hålla om jag bygger allt i 45x120 med CC60 och CC165 på Bärlinorna. Jag sänker ner reglarna med balkskor så bärlina och reglar är i samma höjd, sedan blir det 28x120 på det.

ser det ut att funka så som jag tänker?
Schematisk ritning av byggprojekt med dimensioner, bärlinor och regelverk indikerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 165 cm avstånd mellan bärlinorna kan du använda 45x120 C 24 till skruvreglar. Om även plintavståndet för bärlinorna är 165 cm är 45x120 i klenaste laget som bärlinor. Du bör gå upp till åtminstone 45x145 mm.

• Gilla
Alptoppen13
  • Laddar…
J
Det Justus beskriver är exakt det ävenäven spännviddstabellen säger. Som du ser räcker 120mm till 1,5m, medan 145mm till 1,8m om du använder 120mm som spikreglar.

Kör allt i 145mm eller jag bärlinorna i denna dimension. Det är bekvämt att köra allt i samma

• Skärmdump av Excel-tabell för spännviddstabeller med konstruktionsdimensioner och bärighet för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Okej. Om jag byter ut bärlinorna till 45x145 men kör reglarna i 45x120. Då borde det bli lite stabilare antar jag

Redigerat:
  • Gilla
Lenlil
  • Laddar…
Gott så får det bli då. Spännande när detta trädäcket blir klart..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.