S
Trallen kan vara riktigt smal i ändarna om den är torr. Kan vara smart att renkapa ändarna. Har haft trallbrädor som ser ut ungefär så här (strunta i prickarna):
.._
./..\
|....|
|....|
|....|
\ _ /

optimum
Följer du de nya rekommendationerna med 3 mm springa och blöt trall kommer du troligen få ca 6 mm när trallen torkat.

Låt säga att dom mäter 120 närmare mitten, då blir det ju ändå en springa på 6mm innan dom äns har torkat. Krymper dom 2mm så blir det ju ett gapp nästan 1cm, det är ju lite väl mycket.

optimum optimum skrev:
Följer du de nya rekommendationerna med 3 mm springa och blöt trall kommer du troligen få ca 6 mm när trallen torkat.
optimum optimum skrev:
Det är väl ungefär vad många alltid har sagt dvs en tumstock tjocklek springa när man lägger trallen. Dom flesta säger att en tumstock blir alldeles för bred springa när det har torkat?
Min fråga var ju egentligen om ni tror att min trall är blöt fortfarande eller om den har torkat redan?

S
Jovars, jag tycker kanske att träguidens rekommendationer är lite väl konservativa, åt det skyddande hållet alltså, tex avs springan, oljande av ändträ och det där med skyddspappen. Ingen kommer ju att lagföra dig om du tar 123 istf 126 mm...

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
S
Men problemet med oklar torrhet i trallen uppstår när du mäter in trallen efter föregående trallbräda och det är ju det du kommer ifrån om du mäter upp avstånden endast på skruvreglarna.

optimum
F Erica Wyse skrev:
Det är väl ungefär vad många alltid har sagt dvs en tumstock tjocklek springa när man lägger trallen. Dom flesta säger att en tumstock blir alldeles för bred springa när det har torkat?
Min fråga var ju egentligen om ni tror att min trall är blöt fortfarande eller om den har torkat redan?
Såga av en bit av trallen och tryck mot ett kopieringspapper så bör du se om den är fuktig.
Bäst med fuktprovare.
Även bra att ha när man ska måla trä.

Ja jag tror din trall är fuktig fortfarande.

Tumstock är klumpigt, morakniv enklare.

F Erica Wyse skrev:
Låt säga att dom mäter 120 närmare mitten, då blir det ju ändå en springa på 6mm innan dom äns har torkat. Krymper dom 2mm så blir det ju ett gapp nästan 1cm, det är ju lite väl mycket.
Ja, har du köpt 120-trall och tycker att 6 mm är för mycket så får du väl göra märken med 124 mm mellanrum. Konstigare är det inte.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, har du köpt 120-trall och tycker att 6 mm är för mycket så får du väl göra märken med 124 mm mellanrum. Konstigare är det inte.
Precis, så länge man mäter upp på regeln och inte från förra trallbrädan (vilket man gör om man använder tumstock eller morakniv).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dom som skrivit den rekommendationen har aldrig lagt trall.
En gång i tiden när trallen var torkad till rätt fukthalt hyvlade man den till exakta mått t.ex. 120 mm alla brädor!
Problemet är att det är bara två gånger på året trallen har detta mått.
På våren när snön smälter är den helt blöt och är allt mellan 121-125 mm beroende på hur många årsringar den har, (läs Småland - Norrland) På sommaren i slutet av Juli är trallen 115-119 mm av samma orsak.
Så därför om möjligt välj/sortera från en packe med täta och så lika årsringar som möjligt, för dom ändrar sig lika över året.
Ja lade min trall 145 mm med kant till kant med 146,3 mm då jag hade ett mått att passa.
På våren är den helt tät, och nu i början av Aug är det 8-10 mm springor!

Detta diskuteras i en länk nedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-mellan-trall-0cm.114930/page-3#post-3234306

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.