Byggahus.se

Fuskrenovera uterumsgolv

614 läst  5 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag håller på att renovera delar av uterummet. Ett ganska fint och på kostat med klinkergolv och golvvärme. Det har också funnits en öppen spis med en ordentlig skorsten. Den var mycket tveksamt konstruerad och höll på att rasa. Den bidrog också till att dra upp markfukt till uterumets, och altanens bjälklag som delvis ruttnat. Jag har nu rivit skorstenet (och släpat 3 ton tegel i hinkar...).

Till problemet. Mot yttre kanten, vid ett par skjutdörrar, sitter klinkerplattorna löst. Även den gråa massan som bär upp klinkers (flytspackel?) har gått sönder mot kanten. Där finns också ett lager isolering och ett lager spånskiva som är fuktig mot kanten. Se bilderna.

Kanten är exponerad för väder och vind och jag vill dels skydda mot fuktinträngning och dels åtrrskapa bärlager ( ca 5 cm under klinkerplatta) så de inte skadas ytterligare.

Någon som kan ge en hint o vad jag bör använda? Har hittills fått tips om husfix, puts, PL600. Är lite villrådig och tacksam för hjälp.
    Mvh Anders

2. A
    Medlem Nivå 2
    Ingen som kan bidra? Bifogar en bild till på de värsta partierna.

Mvh
    Anders

Redigerat 12 aug 15:49
  3. J
    Medlem Nivå 3
    Nu är jag lekman så ta mina råd med en nypa salt.

Jag hade nog börjat med att flytta ut skjutpartierna så att klinker och golvspån slutar innanför och inte utanför. Mest troligt hade jag även funderat på att sänka ner skjutpartiet en aning så att det hamnar i nivå med golvet. Om det finns stöd under golvspånskivan innanför skjutpartiet och att golvvärmen inte går så långt ut hade jag förmodligen kapat klinker och golvspån ner till golvåsen i befintligt läge.

Därefter hade jag mest troligt tagit syllisolering och monterat tillsammans med någon form av syllbräda under skjutpartiet. Kanske en bit tryckat. Syllisoleringen hade jag lagt både över och under syllbrädan. Som avslutning hade jag nog satt ett tröskelbleck också för att göra det ännu mer motståndskraftigt.

Vad gäller fix och flytspackel överlämnar jag det med varm hand till någon annan.

Kanske gjorde mitt inlägg att någon annan fick upp ögonen för tråden i varje fall.

4. A
    Medlem Nivå 2
    Väggpartiet med skjutdörrar för då för det står. Det finns ett fönster på huset som krånglar till placeringen.

Kommer mest troligt att bygga upp stödet för klinkers och sedan stötta med någon form av aluminiumlist, för extra hållbarhet.

Men tack för svar!
    A

• Laddar…
  5. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Jag skulle ha försökt få in nån typ av plåt under kanten på skjutpsrtierna. Typ underbläck eller liknande.

6. A
    Medlem Nivå 2
    Yes, det är tanken. Dörrarna lyfter man lätt av och sen är det bara att lätta på listen. Just nu funderar jag mest på vilken 'gegga' jag ska täta/bygga upp stödet med. Det är fukt under klinkers en bra bit in, men det går inte att komma åt utan att riva ganska mycket (därav 'fusk' i rubriken). Det ventileras en del underifrån, men bara lite.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka