Hej,
Ska bygga trädäck med staket. 8 av 15 plinthål gick att gräva djupt nog (gula cirklar på bilden). Övriga 7 (röda cirklar) har rör, ledningar eller stora stenar jag inte klarat av att rubba

.
Hur borde jag göra vid de rödmarkerade hålen?
Två egna idéer jag tänkt på (ritat på bild för tydliggörande).
1. Fylla igen hålen, med 20 cm grus överst, stenplattor och justerbara terrassfötter ovanpå det?
2. Lite grus i botten, impregnerade stolpar i hålen, fylla igen hålen med grus?
Fästa bärlinan i grunden faller nog bort, utsidan är något tunt betong med frigolitisolering efter det.
Tacksam för all vägledning
Ska bygga trädäck med staket. 8 av 15 plinthål gick att gräva djupt nog (gula cirklar på bilden). Övriga 7 (röda cirklar) har rör, ledningar eller stora stenar jag inte klarat av att rubba
Hur borde jag göra vid de rödmarkerade hålen?
Två egna idéer jag tänkt på (ritat på bild för tydliggörande).
1. Fylla igen hålen, med 20 cm grus överst, stenplattor och justerbara terrassfötter ovanpå det?
2. Lite grus i botten, impregnerade stolpar i hålen, fylla igen hålen med grus?
Fästa bärlinan i grunden faller nog bort, utsidan är något tunt betong med frigolitisolering efter det.
Tacksam för all vägledning
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "terrassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Att med berått mod bygga plintar rakt över ledningar och rör är i min värld åtgärder som man gör i absolut sista hand. Kan du inte flytta på plintarna lite så de kommer ur vägen den dagen du måste gräva för nya ledningar?
Jag kommer inte lägga plintar i de hål (rödmarkerade) där rör/ledningar står i vägen, grubblat lite över alternativ 1 eller 2 enligt bild, alltså att gräva igen dessa. Vad tror du om det?Huvudbrytaren skrev:
Går säkert att flytta på någon enstaka eller två plintar längs samma linje men blir nog svårt att flytta alla. Vad tror du om andra alternativet, att gräva ned en stolpe så långt man kommer istället för stenplattor? Och sen gräva igen med grus?F Fluxor skrev:
Stolpen borde funka, även om jag personligen ogillar trä direkt i mark så länge det inte är kreosotimpregnerat. Livskängden blir kraftigt förkortad.
Närmast husväggen, vad är det för obstruktion längs den linjen?
Närmast husväggen, vad är det för obstruktion längs den linjen?
Jag förstår inte riktigt bilden, men så här tänker jag:M Cameltoe skrev:
Om du grävt en grop och en bit ner i den ligger en bjässe till sten, så försöker du borra ett håll så rakt och mitt där du tänkt dig. Lite grövre än en stolpsko, jag vill minnas att 18mm är rätt lagom. Fyll hålet med något "lim" om du vill att stolpskon ska räcka extra länge och ställ skon i det borrade hålet. Beroende på hur djupt stenen ligger kan du behöva fylla på med något för att inte väggarna ska rasa. Om du istället för jord fyller med knytnävsstora stenar så kommer en trästolpe inte att vara blöt mer än när det vräker ner och då ruttnar den inte bort i första taget.
Jag tänker precis som du men att stolpen vilar direkt mot stenen bara, dvs ingen borrning eller stolpsko. Sen gräver jag igen den med grövre bergkross.Hep skrev:
Jag förstår inte riktigt bilden, men så här tänker jag:
Om du grävt en grop och en bit ner i den ligger en bjässe till sten, så försöker du borra ett håll så rakt och mitt där du tänkt dig. Lite grövre än en stolpsko, jag vill minnas att 18mm är rätt lagom. Fyll hålet med något "lim" om du vill att stolpskon ska räcka extra länge och ställ skon i det borrade hålet. Beroende på hur djupt stenen ligger kan du behöva fylla på med något för att inte väggarna ska rasa. Om du istället för jord fyller med knytnävsstora stenar så kommer en trästolpe inte att vara blöt mer än när det vräker ner och då ruttnar den inte bort i första taget.
Det är dräneringsrör, fjärrvärme (?) och fiber. Sen stora stenklumpar som jag inte får ut när jag gräver ca 25x25.F Fluxor skrev: