Byggahus.se

Hur får man en altan rak?

1. GreenYoda
    Renoveringsnovis · Skåneland · 73 inlägg

GreenYoda

Renoveringsnovis
    När jag nu slukar artiklar och forumtrådar om altaner så sitter jag ändå här med min nybörjarhjärna och förstår inte hur man gjuter plintar med stolpskor rakt.

Jag förstår att man fäster t ex en bärlina i huset.
    Och jag förstår att man gräver hål, grundar med makadam, stoppar ned ett papprör eller gjuter direkt i hålet.

MEN HUR FÅR MAN DOM RAKA?!
    I alla instruktionsvideos stoppar dom bara ned stolpskon och säger "justera i linje med bärlinan" och sen är det liksom klart (plus att de flesta videos är säljinriktade på extra produkter jag inte vill köpa...). Ska sägas att jag aldrig använt en krysslaser eller liknande så har inte helt greppat dom heller, men det ska väl hyras lagom till altanbygget. Men jag fattar inte, om jag står vid en grop 5m ut från bärlinan och ska få stolpskon att vara i linje med bärlinan, och dessutom i linje med alla andra plintar.....gräver folk med sån extrem precision att det inte skiljer nån cm? Plinten går ju inte att justera efter gjutningen heller. Att sätta ett vattenpass för att justera just den plinten rakt fattar jag också, det är bara det där att få alla plintar lika höga som jag verkligen inte förstår.
    När jag väl förstått detta kommer det säkert vara jätteenkelt. Men när man inte kan, då är det svårt.
    Upplys mig, tack.

PS: Ska altaner ha ett litet fall förresten? Då blir det ju ännu värre....

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 677 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Man spänner upp ett murarsnöre som man riktar in plitarna efter i rad efter rad. För finjustering i höjdled kan man använda skruvplintar.

3. J
    Medlem · 322 inlägg

Jensa86

Medlem
    Ett annat alternativ som ibland kan vara lättare är att när man har grävt hålen så passar man in regeln och pallar upp den så den sitter där den ska, skruvar fast stolpskorna och helt enkelt gjuter fast den som den sitter.

4. M
    Medlem · 78 inlägg

Micke620

Medlem
    jag vet inte om jag gjorde rätt, det finns säkert fler sätt att lösa detta.
    Jag använde färdiggjutna plintar, grävde ner dom på ungefär samma djup några decimeter djupare än bärlinan skulle sitta,

sedan skruvade jag fast en 90x90 stolpe stående i balkskon ca 40 cm hög, sedan höll jag bärlinan mot stolpen vägde in den, ritade ett streck och jackade ur halva stolpen så att bärlinan låg i urhacket, då spelar det ingen roll att plintarna är exakt lika höga, du justerar höjden med stolpen, sedan finns det ställbar balksko som andra redan har nämt, men detta funkade för mig, jag tyckte Byggmax färdiggjutna plintar var prisvärda och enkla att bygga med

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Skåne · 400 inlägg

Alfons3301

Medlem
    Jag stoppde ner plinten i hålet med spännband under och upp på sidorna. Pallade upp regel ordentligt med marksten och kollade med vattenpass. Drog spännbandet runt regeln, hissade upp plinten i luften så den hängde fritt. Kollade igen om regeln var rak, i våg. Återfyllde hålet med makadam, en säck blandad betong och sen jord överst. Skruvade fast regeln när allt satt sig och tog bort spännbandet sen.
    Helst ska man väl med denna metod vid sidan om bygga ihop reglar till en ram som man sen lyfter över till grävda hål och justerar in alla plintar samtidigt så att allt är i våg. Om man har plats och mankraft till att bära schabraket.
    Fall tror jag inte du behöver, regnvatten rinner väl ändå ner i springorna mellan trallen?

Redigerat 18 mar 06:11
    • Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 677 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Missade att du tänkte gjuta plintarna, då är @Jensa86 förslag bättre.

Fall behöver du inte ha, vatten kommer att rinna ner i springorna ändå.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Norrköping · 604 inlägg

Jotsat

Medlem
    Gräv ett hål i hörnet av altanen. Ställ ner röret på ungefär rätt avstånd mot väggen. Lägg två typ kvistar/distanser över röret och häng ner en stolpsko. I stolpskon lägger du en rak regel. Flytta regel+stolpsko+rör så att den är mer ungefär rätt avstånd från väggen. Markera ut övriga hål, flytta på regeln och gräv dem. Upprepa rör+kvist+stolpskoprocessen när alla hål i raden är grävda och då har du ska plintar o stolpskor exakt raka. Observera att djupet på hålen inte behöver vara i närheten av exakt då du ju kapar till rören så att de går upp på valfri höjd över marken. Om bärlinan ska ligga i stolpskon kapar du rören så att regeln ligger i våg. Om du ska ha stolpar i skorna kan du låta plintarna sticka upp enligt egen smak, höjdjustering gör du med stolpen sen

Gjut o återfyll när regeln ligger i skorna, då hamnar stolpskorns rätt i z-rikting också.

8. S
    Medlem · 1 650 inlägg
  9. GreenYoda

GreenYoda

Renoveringsnovis
    Jag har inte ens fattat att det finns justerbara stolpskor för ingjutning. Nu är jag klokare, tack.

Murarsnöre förresten, att sätta en spik i bärlinan fattar jag, men vad fäster man den i på andra hållet? Att köra ned en pinne känns väl som viss risk att den flyttar sig.

10. GreenYoda

GreenYoda

Renoveringsnovis
    Så att man helt enkelt lägger alla reglar(bärlinor?) på redan vid gjutningen?
    Det låter vanskligt om man är det minsta klumpig :), men kan säkert fungera för vissa. Tack!

11. A
    Medlem · dalarna · 2 013 inlägg

ArneTW

Medlem
    Man kan slå ned tre pinnar som man sedan sätter stag imellan och sedan har man stabilt fäste för murarsnöret.

Tänk et litet trädhus mellan tre träd.

/ATW

12. T
    Medlem · 374 inlägg

Thörre

Medlem
    Pythagoras sats för att få det rakt ut från huset och sen diagonal mäta.

13. A
    Medlem · Blekinge · 9 034 inlägg

andersmc

Medlem
    Precis, ett litet fall bort från huset. 1% är en vanlig tumregel. Så går den tre meter ut ska den vara tre cm lägre i ytterkant.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 374 inlägg

Thörre

Medlem
    Gör det enkelt för dig och bygg den i våg.
    Det mesta vattnet kommer rinna ner ändå och huset har inte svämmat över innan altanen byggdes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.