Hej!

Ytterligare en frågeställning om behandling av tryckimpregnerad altan och räcke. Jag vill använda ett medel typ Sioo, dvs inte olja men det finns flera alternativ som marknadsförs som om de vore likvärdiga, t.ex Nitor wood care (cleaner och protection). Vad tror ni är de helt likvärdiga eller får man vad man betalar för?

B Bengran skrev:
Hej!

Ytterligare en frågeställning om behandling av tryckimpregnerad altan och räcke. Jag vill använda ett medel typ Sioo, dvs inte olja men det finns flera alternativ som marknadsförs som om de vore likvärdiga, t.ex Nitor wood care (cleaner och protection). Vad tror ni är de helt likvärdiga eller får man vad man betalar för?
Har du behandlat med någon produkt än? Om du har, vilken produkt blev det?

Finns minst en lång tråd med uppgivna sioo-kunder här på forumet. Plöjde igenom den när jag skulle välja fasad till huset och har där efter aldrig ängnat produkten en tanke.

Vill minnas att det inte bara fanns hemska fasader utan även en del mögliga altaner i den tråden.

N nybyggarn3 skrev:
Finns minst en lång tråd med uppgivna sioo-kunder här på forumet. Plöjde igenom den när jag skulle välja fasad till huset och har där efter aldrig ängnat produkten en tanke.

Vill minnas att det fanns hemska fasader uta även en del mögliga altaner i den tråden.
Tänkte använde det som ytbehandlingsmedel på tryckimpregnerat (trädäck). Jag har läst att vissa som har använt det som behandling på obehandlat virke har fått problem.

N Nybyggarna skrev:
Tänkte använde det som ytbehandlingsmedel på tryckimpregnerat (trädäck). Jag har läst att vissa som har använt det som behandling på obehandlat virke har fått problem.
Borde ju inte göra att det börjar mögla men man vet aldrig. Har ett hus här i närheten som ser riktigt eländigt ut efter några år med den smörjan. Nästan mer mögel än trä. Jag valde järnvitriol till mitt hus och kan inte se en mögelprick efter två år. Järnvitriol är ju inte direkt känt för att skydda träet.

Även om det är så att det inte orsakar mögelangrepp på tryckat, vad fyller det för funktion?

N nybyggarn3 skrev:
Borde ju inte göra att det börjar mögla men man vet aldrig. Har ett hus här i närheten som ser riktigt eländigt ut efter några år med den smörjan. Nästan mer mögel än trä. Jag valde järnvitriol till mitt hus och kan inte se en mögelprick efter två år. Järnvitriol är ju inte direkt känt för att skydda träet.

Även om det är så att det inte orsakar mögelangrepp på tryckat, vad fyller det för funktion?
Skapar en vattenavvisande yta utan att den blir fet... vet inte riktigt. Förhindrar att träet spricker. Har en vän som använde siiox för 2 år sedan. Fortfarande fint med en pärlande effekt. Finns säkert betydligt billigare lasyrer som har samma effekt.

N Nybyggarna skrev:
Har du behandlat med någon produkt än? Om du har, vilken produkt blev det?
Hej! Nej, det blev bara tvättat med såpa ett par gånger under förra säsongen. Men nu står jag här igen och funderar på hur jag ska göra. Tycker jag får mixade besked. Vissa experter menar att ytbehandling såsom olja eller annat ger en yta med mindre sprickor och längre hållbarhet på tryckt trall. Andra menar att hållbarheten inte påverkas och att det ändå kommer spricka. Möjligen kan man få en finare yta i och med att man tvättar bort smutsen. Om det senare gäller finner jag ingen anledning till att köpa dyra medel såsom Sioo. Olja vill jag helst inte ha eftersom det ger per definition en något det yta där pollen och annat fastnar som ger en perfekt grogrund för alger. Har inte bestämt hur jag ska göra än. Har du kommit fram till ett beslut? :-)

B Bennca skrev:
Hej! Nej, det blev bara tvättat med såpa ett par gånger under förra säsongen. Men nu står jag här igen och funderar på hur jag ska göra. Tycker jag får mixade besked. Vissa experter menar att ytbehandling såsom olja eller annat ger en yta med mindre sprickor och längre hållbarhet på tryckt trall. Andra menar att hållbarheten inte påverkas och att det ändå kommer spricka. Möjligen kan man få en finare yta i och med att man tvättar bort smutsen. Om det senare gäller finner jag ingen anledning till att köpa dyra medel såsom Sioo. Olja vill jag helst inte ha eftersom det ger per definition en något det yta där pollen och annat fastnar som ger en perfekt grogrund för alger. Har inte bestämt hur jag ska göra än. Har du kommit fram till ett beslut? :)
Förlåt. Jag svarade som om frågan var ställd till mig. Väldigt egocentrerad idag tydligen. Men det var alltså inte min avsikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.