Altan & Uteplats
Kane: [citat] För 45x95 är det OK med 1,5 meter spännvidd.
justusandersson: Denna länk leder till en tabell i Träguiden med alla förekommande dimensioner av pelare i limträ. https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hallfasthet-och-barformaga/barformaga/pelare-av-limtra/?previousState=0010 Tycker du att 90x90 ser tanigt ut kan du välja 90x135 t.ex.. Jag tycker man ska försöka ha samma bredd på balk och stolpe. Vill du ha en extra stolpe av andra skäl
Robbinb85: [citat] lightson har jag, en total sträcka på 20m och ett upplyst träd med skymningstelä och dimmer. jag är mycket nöjd.
Johan Gunverth: [citat] Jag körde efter Svenskt Trä:s rekommendationer på det ”alldeles vanliga sättet”. Inget överarbete alltså. Resultatet blev bra ändå. :cool: [bild]
David-O: Tänk även på att brädan kanske inte är exakt 4.80 och att man gärna renkapar någon cm i varje ände.
callerydh: Hej alla kloka, nu testar jag kraften i detta förträffliga forum! Är ganska nybliven husägare och behöver hjälp med en idé. Vi har trall och ett plank (som delas med- och gränsar till grannen) på uteplatsen. Skulle vilja göra en slags utekök/hylla som monteras på planket och är uppfällbar och undrar om detta kan vara en smart ide eller vilka fallgropar som finns? Min tanke: - skiva
Robbinb85: De va ju typiskt. Det är sand ända ner till lerjorden som är ca 60-70cm ner vid några av plintarna, och några har vanlig jord ner till lerjorden. 1 av plintarna är en 50plint som står på berg, det kan väl knappast vara den som är boven, jag tänkte att den mest hängt med dom andra upp när dom lyft lite. Sen idag när jag grejat lite med detta så märkte jag att jag gjort en
jonaserik: Den är inte stabil använd en typ som en sådan här så står det bättre fast. måla går men kan släppa färgen, knepigt att måla galv https://www.bauhaus.se/stolpfot-varmgalvaniserad-71x71mm
Florafix: [citat] Tack! Det var nyttig information. Det innebär ju i praktiken att altaner blir bygglovsfria upp till 1,7m (1,2 + 0,5) höjd om man kan bemöda sig med att skyffla upp 0,5 m jord längs kanten (eller 1,8 + 0,5 om man är inom 3,6m från huset).!?
Anonymiserad 202214: [citat] Hej mexitegel, har nu gjort 2/3 av regelverket på plint, eftersom jag ej velat återfylla med matjord runt plinten som fyllnadsmaterial så har jag sorterat bort det och nu har min sand jag grävt upp tagit slut. Vad kan jag fylla i runt plintarna med? Fått tips om stenmjöl, eller 0-18bergkross men det är inte direkt dränerande, eller det kvittar om materialet runt plinten är
Berguven_glenn: Löste sig - köpte konststgräsmatta och häftade fast, tog bort allt slammer.
Robbinb85: Jag har 2cm överskjut och använder jag verktyget så ser man skruven under brädan, så jag förborrade i en bra vinkel och skruvade på frihand.
Brynolf8: https://www.velltra.se/en/product/trallskruv-a4-deck-tool-48x75mm-a4-1000st-fast-286672 Håller på att bygga altan just nu och använder rostfri a4-skruv från Fast tillsammans med Camo-verktyget och det fungerar utmärkt. Har satt drygt 1000st skruv än så länge och inte haft några problem. Edit: Det billigaste stället jag hittat att köpa dem är:
Anonymiserad 284245: [citat] Skulle tro att GSAB har mkt E-skenor, en bra glasmästare hjälper dig att ta hem.
Krille4: Efter att ha läst alla regler kring skärmtak på https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/ undrar jag som egentligen gäller om man vill bygga ett skärmtak? Min idé är följande: - Bygga en mindre komplementbyggnad (förråd) och framför förrådet bygga en altan på 30 kvm ( 5*6 meter i marknivå). Detta kräver inget
Vesa87: [citat] många år senare. Men hur blev det? Har en snarlik situation som jag behöver lösa inom kort.
JeffBeck: Hej LouiseMartin, kolla här för ungefär timkostnader: https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare
proffsrik: Annars kör du med vattenstopp. (vattenglas dvs silikat) Jag har testat och är nöjd. Det avhandlas i den här tåden: https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-eget-traeskydd-impregnering-sioo-organowood-everwood.238867/page-3
hscn: Jag har handlat här, inte det billigaste alternativet men mycket bra kvalitet. https://rostfriskruv.se/maskinskruv/maskinskruv-med-kullerforsankt-skalle-iso-2010/din-964-a4/
Åsa Lund: Kolla så det är rostfri brännare! Hade en grill på kusten där brännaren rostade sönder på tre år
Liner: Hej! Inser att detta är en gammal tråd men jag tänker att någon av er kanske hittade en lösning ni kan dela med er av? Har nämligen samma fråga och hoppas att fyra år skall vara tillräckligt till att någon av er löste det. Mvh / Magnus