3 504 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Plintavstånd och bärlineavstånd
Hej,
Ska bygga en altan på 16.5 x 4.5 m, fristående från huset på plintar. På många ställen på nätet står det att håller man max 2m plintavstånd på både längd och djup med bärlina på minst 45x170 (cc60 på golvreglarna) så är man safe. Andra påstår att man på djupet måste ha plintarns tätare än 2m. Nu kommer jag ändå landa på tre plintrader på 1.5m avstånd så jag känner mig lugn. Men vad gäller här?
Ska bygga en altan på 16.5 x 4.5 m, fristående från huset på plintar. På många ställen på nätet står det att håller man max 2m plintavstånd på både längd och djup med bärlina på minst 45x170 (cc60 på golvreglarna) så är man safe. Andra påstår att man på djupet måste ha plintarns tätare än 2m. Nu kommer jag ändå landa på tre plintrader på 1.5m avstånd så jag känner mig lugn. Men vad gäller här?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När man använder sig av tre bärande nivåer, trall, skruvregel och bärlina, så blir det en väldig koncentration av laster till bärlinan. De tvärkrafter som träffar bärlinan rakt över plinten och vinkelrätt mot träets fiberriktning kan lätt bli väldigt stora. Räknar man med en utbredd last på ett däck på 2,5 kN/kvm så blir det en tvärkraft på 10 kN om plint och bärlineavstånd är 2 m. Följer man Träguidens tabell https://www.traguiden.se/konstrukti...imensionerande-barformaga/?previousState=0010 krävs det 45x195 för att klara kraven i klimatklass 1-2. I klimatklass 3 (oskyddat utomhus) måste man ha större marginaler. Det bästa är att använda dubbla reglar. Bärlinornas höjd får man välja med hänsyn till plintavståndet. Vad händer om man inte följer Träguidens råd? Så småningom går det sönder. Inte första eller andra året, men sedan. Har man investerat ett antal 10 000 kr i ett däck bör det rimligen hålla en längre tid.
Hej, Jag ifrågasätter inte träguiden eller beräkningarna. Men det finns ju en ganska rik flora av rekommendationer, från olika håll, och om jag får gissa byggs det nog en hel del underdimensionerade altaner.J justusandersson skrev:När man använder sig av tre bärande nivåer, trall, skruvregel och bärlina, så blir det en väldig koncentration av laster till bärlinan. De tvärkrafter som träffar bärlinan rakt över plinten och vinkelrätt mot träets fiberriktning kan lätt bli väldigt stora. Räknar man med en utbredd last på ett däck på 2,5 kN/kvm så blir det en tvärkraft på 10 kN om plint och bärlineavstånd är 2 m. Följer man Träguidens tabell [länk] krävs det 45x195 för att klara kraven i klimatklass 1-2. I klimatklass 3 (oskyddat utomhus) måste man ha större marginaler. Det bästa är att använda dubbla reglar. Bärlinornas höjd får man välja med hänsyn till plintavståndet. Vad händer om man inte följer Träguidens råd? Så småningom går det sönder. Inte första eller andra året, men sedan. Har man investerat ett antal 10 000 kr i ett däck bör det rimligen hålla en längre tid.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Många av rekommendationerna är tyvärr undermåliga. Ger man råd till andra måste kraven vara höga. Jag håller helt med dig, det finns nog många underdimensionerade altaner. Ofta är det nog inget stort problem, men när bara materialkostnaderna kan räknas i 10000-tals kronor, måste det ju rimligen kunna hålla ett slag. Virkeskvalitet, särskild på trallen, är A och O. Klena dimensioner och låg sorteringsklass blir dyrare i längden.
Jag bestämde mig till slut för 220 i bärlinan. Var ute och mätte och det kommer funka fint. Kostade faktiskt väldigt lite extra.J justusandersson skrev:Många av rekommendationerna är tyvärr undermåliga. Ger man råd till andra måste kraven vara höga. Jag håller helt med dig, det finns nog många underdimensionerade altaner. Ofta är det nog inget stort problem, men när bara materialkostnaderna kan räknas i 10000-tals kronor, måste det ju rimligen kunna hålla ett slag. Virkeskvalitet, särskild på trallen, är A och O. Klena dimensioner och låg sorteringsklass blir dyrare i längden.
Sen måste jag säga att svenskt träs rekommendationer trotts allt är märkliga. Har sett samma tabell men med olika rekommendationer på plintavstånd efter samma förutsättningar. Dessa stämmer inte heller överens med vad deras app, "lathunden", rekommenderar. Har kraven ändrats? Annars är det ju en märklig utveckling att rekommendationerna ändras, för beräkningarna lär väl vara ganska standard
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Beräkningarna är i princip 1700-tals fysik. Det som har ändrats mest är kunskapen om materialens nedbrytning. Det är svårt att konstruera tabeller när det är fråga om så många parametrar.
Det är det jag menar. Har själv aldrig pysslat med sådana beräkningar men har bra inblick i matematiken/fysiken bakom. Jag håller med om att olika material egenskaper är en stor osäkerhet. Inte minst eftersom variabiliteten bör vara hyfsat stor även inom samma virkessklass. . Jobbar själv med utveckling av avancerade material (inte med krav på hållfasthet men andra fysikaliska egenskaper) och åldring är inte enkelt att mäta likvärdigt alltid. Men jag tycker inte att det under 2010-tal håller att ha så dålig koll på materialegenskaperna att man behöver justera sina beräkningar så ofta. Dessutom i ett område med väldigt mycket erfarenhet eller empirisk data tillgängligt. Ändrar man i runda slängar 20% i sina resultat kan man ju redovisa anledningen också, det ökar trovärdigheten. Hade vi i mitt jobb kommit till en kund med en ändring på 20% i någon kritisk parameter så hade de undrat.J justusandersson skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med dig. Man kan misstänka branschrelaterade påtryckningar till exempel. Det finns förändringar i byggnadsmetoder som varit politiskt styrda, t.ex. övergången från plank- till regelstommar. Själv har jag ett mer än 50-årigt perspektiv på den här problematiken. Den stora förändringen är hur man har sänkt kraven på materialutnyttjande när det gäller trä med hänsyn till belastningarnas varaktighet och miljöförhållanden. Det har dock tagit ganska lång tid.
Klicka här för att svara