J
juanxxx: Min tanke är att inte förankra altanen i husfasaden. Kan man då lägga bärlinor (5 breda streck) och sedan skriva reglar på som i denna ritning. Det jag funderar över är om bärlinorna behöver fästas på något vis eller om det räcker att reglarna som skrivas fast ovan håller dem på plats? [bild]
5 svar · 3,1k läst
·
plaggis
plaggis: Jag hade nog gjort så här tror jag... Förlängt farstun och sedan som du redan lagt ut virket samt demonterat allt "staket" på farstun
1 svar · 2,7k läst
·
K
Kane: Kommer verkligen 3 cm märkas så mycket? Man skall ju ändå kliva över tröskeln. Jag hade lätt kört med den höjdskillnaden.
1 svar · 2,5k läst
·
D
Dan-Petter: Hej alla. Jag har fått ett offert för utbyggnad av existerande altan: ska byggas ut 40 m2, på plintar, 3x15 m pvc tak där takkonstruktion fästas i bärlina på fasaden. Stuga ligger i skog, och inte direkte på asfalterad väg. Offerten är på 130,000,- och jag undrar om detta inte är lite drygt? Tacksam för hjälpande kommentarer. /Dan
0 svar · 1,6k läst
S
Skåne_Hanna: [citat] Ok, tack!
5 svar · 2,8k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Jag är ingen expert på trä, men min erfarenhet säger mig att det oftast är smart att inte riva. Bättre då att byta helt ruttet virke och använda det som går. /FWIW
4 svar · 2,8k läst
·
L
lillespillevinken: [citat] Hej, tack för svaret. Då tror jag vi kör på att ramen får ligga på plattorna men att skruvreglarna får hänga med hjälp av balkskor, då vi har rätt låg bygghöjd, och vi vill helst inte fästa något i fasaden.
6 svar · 7,0k läst
S
sv3nsken: [citat] Precis. Är sekunda plåt, kan vara någon repa här eller där. Minns inte tjocklek. Betalade runt 12' vill jag minnas bockat och klart.
24 svar · 43,2k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Den infon använde jag när vi byggde en plintgrund på gammal sjöbotten (siltlera) på landet. Ett bra sätt att halvera grundläggningsdjupet.
3 svar · 4,9k läst
O
oscrug: [citat] Hej! Golvvärmen (el) gick sönder / försvann när vi tog bort klinkern.
2 svar · 4,7k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Jag skulle säga att det är onödigt. För den lilla besparing det ger baserat på er användning kan du värma rummet hjälpligt i många år innan du ev tjänar tillbaka investeringen. Nu skriver du inte att den nya trallen skall vara tryckimpregnerad, men om det var tanken så är det ingen bra ide att ha tryckat virke "inomhus"
1 svar · 3,6k läst
S
snurreburre: Fick du någon uppskattning? Länge sen nu iofs. :p
1 svar · 5,9k läst
Richard Jobson
Richard Jobson: [citat] Hej! Om de är fastlåsta,då får man lämna in grejorna eller man kan fixa det själv ?
2 svar · 1,3k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Var rädd om skyddslocket bara utan det brukar det inte gå att byta.
10 svar · 24,9k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Ja, med väggar blir det ett uterum. Men jag uppfattade det som att det var en pergola det handlade om, inte ett uterum.
4 svar · 9,1k läst
·
maah
maah: 1. Ser OK ut men överdimensionerat. Du kan gå ner till 45x145 2. Ja 3. Nej det behöver du inte ha om du använder fötterna.
1 svar · 2,7k läst
Maria Helgesson
Maria Helgesson: [citat] Jag undrar om ni har så man får ta del av alla ritningar steg, priser, köp mm
5 svar · 9,8k läst
·
H
hedde: Har tänkt bygga ett enklare tak för att täcka en del av altanen och funderar då på hur lång regel jag kan ha som går ut från husväggen och som fästs i en stolpe ute på altanen? Det kommer att var ca 4m ut dit om man kollar på bilden jag bifogat. Sen så är den väggen man ser baksidan på grannens garage och där kan jag inte göra någon åverkan, så har ni tips på hur jag skall
0 svar · 2,3k läst
·
B
BSOD: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/putsa-ojaemnheter-tips.426715/ Delresultat i alla fall :D
4 svar · 7,8k läst
·
Gredelin
Gredelin: Tack för hjälpen!
9 svar · 5,1k läst
·
G
glinton: [citat] Nja, inte direkt. Ska göra detta i sommar, men kommer bara byta trallen och räta upp så gått det går. Kommer såga av trallen mot uterummet och bara fixa det…
4 svar · 4,1k läst
·
K
Kane: [citat] Spännvidd på 2 m med 45x95 är för mycket. Gå upp till 45x120 eller minska spännvidden till 1,5 m.
2 svar · 2,5k läst
·
J
Jotsat: [citat] 28mm
11 svar · 15,4k läst
·
J
N
najks: [citat] främst eftersom vi har hundar som gärna är ute på altanen, och det är svårt att montera belysning "i luften" i framkant
15 svar · 5,9k läst
H
Hans G2: Min trall ser också ut så, både delar som har högtryckstvättats och de som inte har högtryckstvättats. Oklart om/hur trallen behandlats tidigare.
4 svar · 2,0k läst
·
J
Jan_G: En släkting har haft det i sitt uterum i minst 8 år. En inoljning direkt och en efter 5 år. Ser fortfarande ut som nytt.Det är skruvat. Kan däremot inte rekommendera det för utomhusbruk, pga flisor.
1 svar · 1,3k läst
H
H Joakim: Skall Du bygga fristående uterum eller ihop med huset?
3 svar · 3,3k läst
rampante
rampante: Mycket snyggt!
1 svar · 1,5k läst
·
M
Maestrof: Hej, Undrar om det går att ställa en pool på en altan av komposittrall. Poolen är 305cm i diameter och 76cm hög. Vill helst inte bygga runt poolen då jag inte vill ha ett stort hål i altanen när poolen inte står framme. Jag har tänkt regla med 45x145 cc30 just där poolen är tänkt att stå. Någon som ställt pool på en sådan altan eller vet om det ska gå utan några konstigheter?
0 svar · 895 läst
B
BKBG: Tänkte bygga altan i sommar. Detta är en ritning på altanen sedd ovanifrån. Reglar, stolpar och plintar. Längden på stolparna kommer variera i och med att det sluttar neråt från stenväggen. Höjden vid husväggen blir 50 cm. Höjden kommer variera mellan 50-90cm, det står fel i ritningen. Kommer använda 45x170 ntr/a c24 reglar, 95x95 stolpar och 50 cm höga betongplintar. Går det att
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.