@Knight
Nej, tyvärr inte. Det är en uteplats med marksten som faktiskt är nedsänkt 15-20 cm och jag sätter två plintar precis utanför i gräsmattan. Vill ha 145 mm breda stolpar för relativt kraftigt intryck och då vänds en vanlig stolpsko tyvärr mot uteplatsen samt utåt så dem syns tydligt.
Jag har dock möjlighet att lägga upphöjt golv framöver och därmed dölja stolpskorna bättre. Jag tror dem du har funkar för mig. Jag har sett flera pergola på bild och video, iof i USA där de bara står på marksten eller så har de något fiffigt system som inte syns.
Nej, tyvärr inte. Det är en uteplats med marksten som faktiskt är nedsänkt 15-20 cm och jag sätter två plintar precis utanför i gräsmattan. Vill ha 145 mm breda stolpar för relativt kraftigt intryck och då vänds en vanlig stolpsko tyvärr mot uteplatsen samt utåt så dem syns tydligt.
Jag har dock möjlighet att lägga upphöjt golv framöver och därmed dölja stolpskorna bättre. Jag tror dem du har funkar för mig. Jag har sett flera pergola på bild och video, iof i USA där de bara står på marksten eller så har de något fiffigt system som inte syns.
Redigerat:
Gör en plint med plintjärn men fäst även en marksten på toppen. i den markstenen gör du urtag för plintjärnen för att kunna hålla samma fogbredd.
Sen kan du antingen jacka ur en stolpe och sätta brädor över, såga av två bitar från stolpen, jacka ur osv eller ignorera 3 dm stål längst ner på en stolpe.
Sen kan du antingen jacka ur en stolpe och sätta brädor över, såga av två bitar från stolpen, jacka ur osv eller ignorera 3 dm stål längst ner på en stolpe.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
@z_bumbi
Jo, jag har funderat på att täcka med brädor nedtill. Det är enkelt och kan lätt bytas ut men inte jättesnyggt vad jag sett och då kan jag som du säger också bara ignorera stolpskon. Vissa skor är lägre än andra också och de är väl ok. Jag ska inte måla träet utan lasera/olja men annars hade färg i samma som pergolan hjälpt till att dölja stolpskorna. Svart metall mot trä kan annars vara ganska snyggt.
Jag tror jag kör på dem där som visats i tråden alternativt döljer jag dem med trä nedtill. Vore schysst om man kan klä dem i så tunt trä som möjligt. Ska kolla vad som kan passa.
Jo, jag har funderat på att täcka med brädor nedtill. Det är enkelt och kan lätt bytas ut men inte jättesnyggt vad jag sett och då kan jag som du säger också bara ignorera stolpskon. Vissa skor är lägre än andra också och de är väl ok. Jag ska inte måla träet utan lasera/olja men annars hade färg i samma som pergolan hjälpt till att dölja stolpskorna. Svart metall mot trä kan annars vara ganska snyggt.
Jag tror jag kör på dem där som visats i tråden alternativt döljer jag dem med trä nedtill. Vore schysst om man kan klä dem i så tunt trä som möjligt. Ska kolla vad som kan passa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden