Hej,

Vi är i fart med att bygga ett trädäck och har nu insett att vi gjort en miss i vår planering:

Vi har grävt ner 24 stycken 500mm plintar, men inser nu att dom är fel. Avståndet mellan metallbläcken är bara 75mm, och vi har tänkt oss 95x95 stolpar.

Så vår fråga är helt enkelt: Är det bara att gräva upp plintarna igen och börja om från början, eller finns det något sätt vi kan rädda upp situationen på?

Tack på förhand!
 
Normalt använder man 45x170/195/220, varför så grov dimension!?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt använder man 45x170/195/220, varför så grov dimension!?
Du menar reglarna nu? Det jag syftar på är stolparna (måste få upp det en bit i luften så konstruktionen ska stå på stolpar)
 
wildeside
K kpask skrev:
Hej,

Vi är i fart med att bygga ett trädäck och har nu insett att vi gjort en miss i vår planering:

Vi har grävt ner 24 stycken 500mm plintar, men inser nu att dom är fel. Avståndet mellan metallbläcken är bara 75mm, och vi har tänkt oss 95x95 stolpar.

Så vår fråga är helt enkelt: Är det bara att gräva upp plintarna igen och börja om från början, eller finns det något sätt vi kan rädda upp situationen på?

Tack på förhand!
Bara kapa ur lite i stolparna så är problemet löst.
 
Jaha, hur mycket ska det höjas ? Kanske funkar med 70x70?
 
Sittställning
Jag skulle säga, ääääh! Kör på !
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, hur mycket ska det höjas ? Kanske funkar med 70x70?
Det ska upp ca 900mm från marken. 70x70 stolparna har jag funderat på, men de ser lite klena ut. Är orolig för hållbarheten
 
wildeside wildeside skrev:
Bara kapa ur lite i stolparna så är problemet löst.
Är det ok att göra så? Kommer inte få skit senare för att nån klagar på fuskbygge eller dyl?
 
ORolig i onödan kanske om det inte är flera km mellan plintarna ;)?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
wildeside
K kpask skrev:
Är det ok att göra så? Kommer inte få skit senare för att nån klagar på fuskbygge eller dyl?
Att kapa ur 20 mm i nerkant har ingen större betydelse på bärigheten på en stående stolpe.
Kommer ni ha mycket folk krypandes under och inspektera stolparna?:crysmile:
 
Sittställning
Kör med 70x70 så ser det inte konstigt ut..

Som nämnts redan spelar det inte så stor roll när dom e ståendes
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.