Det var väldigt svårt att välja rätt forum för den här frågan, får hoppas att detta funkar.

Jag har en stor ängstomt, omgiven av viltstängsel, med två stora grindar i vardera ände. Grinden vid infarten är i fullständigt uselt skick. Just nu hänger den bokstavligen på en gänga och jag får lyfta och försiktigt balansera den var gång jag ska in eller ut. Mina bröder hyrde denna fastighet av mig tidigare, och de var de som installerade den, genom, ser det ut som, att gräva ett hål, fylla med betong, och sticka ner en stolpe i som de sen fäste grinden på. Stolpen fick sig en smäll av en lastbil för nåt år sen, och istället för att byta ut den då skeva stolpen, så har de bara spjälat med brädbitar, armeringsjärn, spännband, etc, var gång den går sönder mer tills grinden mest liknar nåt grymt experiment eller en modern konstinstallation. Well, föga förvånande så gick den sönder igen i vintras, och det har varit ett helvete. Nu är tjälen någorlunda ur marken, och jag vill fixa skiten. Jag vet dock inte hur. Jag är ensam och arbetslös, så behöver vara någorlunda billigt och görbart för en person.

Min tanke var att köpa en sån här stolpe (stolpe, impreg, 95x95), och en tillhörande plint (betongplint, 700mm, 4", 57kg), gräva upp betongklumpen, gräva ner plint och fästa grinden på nya stolpen. Min undran är om det funkar, behöver jag gjuta fast plinten eller räcker det att gräva ner, är stolpen tjock/stark nog, är plinten stark nog?

Funderade även på den här stolpen (timmer, impreg, 120x140), men de har ingen plint i passande storlek så då blir det att gjuta egen, hur gör jag då det på bästa sätt?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.