Altan & Uteplats
Maestrof: Hej, Undrar om det går att ställa en pool på en altan av komposittrall. Poolen är 305cm i diameter och 76cm hög. Vill helst inte bygga runt poolen då jag inte vill ha ett stort hål i altanen när poolen inte står framme. Jag har tänkt regla med 45x145 cc30 just där poolen är tänkt att stå. Någon som ställt pool på en sådan altan eller vet om det ska gå utan några konstigheter?
BKBG: Tänkte bygga altan i sommar. Detta är en ritning på altanen sedd ovanifrån. Reglar, stolpar och plintar. Längden på stolparna kommer variera i och med att det sluttar neråt från stenväggen. Höjden vid husväggen blir 50 cm. Höjden kommer variera mellan 50-90cm, det står fel i ritningen. Kommer använda 45x170 ntr/a c24 reglar, 95x95 stolpar och 50 cm höga betongplintar. Går det att
z_bumbi: Krita och filmjölk är den klassiska lösningen men bambugardiner/mattor funkar också. Vanlig odlingsväv funkar om man inte har några vassa hörn, mer innovativt är maskeringsnät som finns i ett antal färger. Växthus blir alltid varma och kräver nästan alltid att man vädrar även om man skyddar mot solen.
scorp1on: Bifoga gärna en skiss med mått både i plan och sektion. Tänker på längd på bärlina, tvärmått, hållfasthetklass, centrumavstånd mellan golvbjälkar, bredd och längd på balkong. Då kan du få en beräkning.
Daniel 109: Det kan nog göra skillnad att de har matta. Det förändrar ju luftflödet jämfört med trall.
Murkla1949: Jag skulle vilja ha en terrassvärmare med gasol. Har testat elektriska men tycker inte de är bra. Har sett att de finns de där klassiska med stolpe men med riktbar ”hatt” men det känns som att den skulle vara i vägen överallt. Finns det ingen för montering på stolpe/vägg? Har en stolpe som skulle fungera utmärkt och gasen skulle kunna stå skyddad under altanen. [bild]
offlarjon: [citat] [citat] Har inte kommit så långt ännu men har fått offerter från två av Willab auktoriserade montörer & det skiljer rejält i pris. Den ene skulle ha 50000kr medan nr. 2 endast begärde 15000-20000kr (en gubbe ca 2-3 dagar). Så det lönar sig att kolla runt lite
Karmarjoh: [citat] Tack för jättebra svar! Jag förstår att vindpapp inte isolerar men det kanske inte blir sämre än så som vi har nu? För i nuläget är det inte heller isolerat men bara mattan ger ändå bra skydd mot drag. Vi sitter ändå bara där sen vår-tidig höst så isolering är inte superduktig utan draget från springorna känns viktigare
K_arlstrom: @Kane Du har säkert rätt! Tog siffran ur huvudet :)
thompo: Tack för input! Räcker det med korsdrag eller borde vi även bygga öppningsbara partier på den tredje väggen?
Lutte: Beroende på vad du har i marken får du gräva olika djupt. Är det sand under matjorden räcker det med att få bort matjorden medans om du har lera så får du gräva till frostfritt för att vara helt säker på att det står still. Fyller du med grus i ett hål så går det fint att stampa med ändan av en 2x4" eller stampa med en plint som du drämmer i marken. Fyller du med typ 0-16 kross
Möbelsnickar´n: Eller erbjuda att ni gör gemensam sak av det hela. Deras kanske inte heller är helfräscht? :-)
Möbelsnickar´n: Hej Jag vet att det finns andra forum där detta diskuterats men de började bli till åren och det händer mycket på marknaden. En vän till mig lade in ett Bionyl-golv i sitt inglasade uterum. Golvet reste sig under första säsongen. Oklart om det beror på dålig marginal till väggar eller om det var golvet i sig som, trots försäljarens garantier, inte tålde
juanxxx: Hej, jag planerar att göra en liknande altan i sommar. Blev inspirerad av ditt sätt att endast gräva för plattorna. La du markduk och grus där du lät gräset vara? Nöjd med resultatet?
kortis: [citat] Lite baltigare i hörnet men ingen större svårighet
hamph1337: [citat] Eftersom du vill köpa Mer misstänker jag att du är nöjd? :)
Music Man: Sitter och planerar ett av sommaren projekt, men önskar inspiration hur jag skall bygga för att i första hand kunna gå ut från altandörren till den befintliga altanen. Det enklaste är ju att bygga en entré med tre trappor, en rakt fram mot altanen, en som går till höger samt en som går till altanen. Kom gärna med förslag.:) [bild] [bild] [bild] [bild]
Music Man: Sitter och planerar ett av sommaren projekt, men önskar inspiration hur jag skall bygga för att i första hand kunna gå ut från altandörren till den befintliga altanen. Det enklaste är ju att bygga en entré med tre trappor, en rakt fram mot altanen, en som går till höger samt en som går till altanen. Kom gärna med förslag.:) [bild] [bild] [bild] [bild]
Mac_attack: Hej allihop! Vi vill köpa en markis. Strax under 6 meter bred och takmonterat är egentligen enda kravet. Har även läst att akrylväv ska vara bäst. Känns spontant som en knepig bransch där hälften av hemsidorna inte ens vill skriva ut sina priser eller märken på sakerna... Någon med tips på ett bra inköpsställe som känns prisvärt? Hemsida eller lokal försäljare kring Göteborg.
Leif i Skåne: [citat] Ja jag tror det heter så. Vår/ Höst. Hos oss bor vi där året runt och behöver bara köra med en kupéfläkten om det varit många minus grader utomhus och det bara när vi sitt där med gäster. Om du tittar bland mina tidigare bilder, så byggde vi fundament som en modern villa med 300 mm frigolit + 100 mm betong med vattenburen golvvärme. Jag använder fjärrvärme med egen
jj44: Hej! Hur gick det med era markiser från Vidaxl? Kvalitet? Var det fållat i fram och bakkant på dem för att kunnna fästa dem likt den gamla markisen? Eller fick ni sy detta själva?
john.h: Inte heller lämplig för gips då spånskiveskruv har ett litet huvud som som lätt ska borra ner sig i skivan medans en gipsskruv har stor skalle med en stor radie under så att inte pappret ska gå sönder på gipsskivan, då sitter den inte fast speciellt bra. Edit: Tvåa på gipsbollen men något kanske det tillför.
Rickard.: [citat] Irriterande nog hittar jag inte dom fina bilder jag sett här på forumet men man kan använda alla betongmarkplattor och uteklinker som tål att hänga i luften så det finns mycket att välja på, större plattor är det som gäller med denna lösning. Bifogar en bild på den tekniska lösningen men googla så kan du säkert hitta inspiration.
Bus1t: Jag håller på med liknade grej. Jag sätter helt annan panel i uterummet än övrig panel på huset. Mest för att bryta av lite samt få lite "inomhus känsla". Alltså följer jag inte heller husets färg utan målar vitt i uterummet. Sätter liggandes pärlspont Har stående lockpanel på övriga huset skall tilläggas =)
Kane: [citat] Jag har bara tittat i tabellen, inte gjort egna beräkningar.
Skånepöjk: Hej har köpt en färdig pergola. Hur fäster jag den så det blir stabilt? Vanlig trallskruv? Skruv och mutter? Lim? Känns lite risky att bara skruva 4 skruvar vid varje stolpe? Eller? Hur hade ni gjort? Tack för hjälpen! köpt denna: https://www.plantagen.se/pergola-pescara-langd-400-cm-gra-538820.html?gclid=EAIaIQobChMIrL_f9Py09gIVDGAYCh1D5wCpEAQYASABEgIhpPD_BwE&gclsrc=aw.ds