Hej!
Har köpt 10st 700mm betongplintar med plintjärn från Byggmax. Har nu sänkt ner dessa och packat marken runtom. Nu när jag reste första stolpen och känner hur hårt den sitter så börjar järnen som är gjutna i plinten att röra sig med små rörelser i sidled. Hur dåligt är detta? Behöver jag gräva upp samtliga plintar och köpa andra? Eller är små rörelser i järnen inget att oroa sig över?
Uppskattar alla svar jag kan få! (Känner mig lagom orolig)
Har köpt 10st 700mm betongplintar med plintjärn från Byggmax. Har nu sänkt ner dessa och packat marken runtom. Nu när jag reste första stolpen och känner hur hårt den sitter så börjar järnen som är gjutna i plinten att röra sig med små rörelser i sidled. Hur dåligt är detta? Behöver jag gräva upp samtliga plintar och köpa andra? Eller är små rörelser i järnen inget att oroa sig över?
Uppskattar alla svar jag kan få! (Känner mig lagom orolig)
Produkter som diskuteras: "Plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
mexitegel skrev:
Stort tack för era svar!C C.Lundin skrev:
Det är järnen som rör sig och inte själva plinten. Här kommer en filmsnutt på ett järn när jag plockade bort stolpen.
Det är så jävligt alltså.. Det är ju ett hyggligt jobb att gräva ner och gräva upp. Borde jag gräva upp resterande 9 plintar också? Om plinten är till en altan, är det helt otänkbart att ha kvar den i det här skicket?mexitegel skrev:
Tack för dina svar!mexitegel skrev:
Känns inte alls kul det här efter allt slit med groparna. Skulle du ha fortsatt med altnbyggandet trots att järnet rör sig?
Jag hade nog pausat bygget tills jag fått ett svar från byggmax om hur de ställer sig till det hela. Mest för att rätt ska vara rätt. För funktionens roll har jag svårt att tro att det påverkar. Är det så här i alla dina plintar?
Ja, det kanske är klokt!mexitegel skrev:
Jag vet ännu inte om det är så på alla plintar. Alla järn sitter hårt nu innan stolparna är på plats. Det här var första plinten jag satte stolpe på, så det var ju en halvrolig början. Såg en hög plintar på Byggmax där järnen var uppenbart lösa, men jag tänkte inte mer på det och lassade på alla som satt fast.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Annan stil än den jag brukar se där, skulle misstänka en mindre nogräknad leverantör =(
Det är ju inte klokt! Helt värdelöst att de ens säljer sån skit. Tur nog var det bara två av mina tio plintar som blev lite ruckbara efter att stolparna hade monterats. Nu när bärlina och golvreglar är på plats sitter allt stenhårt ändå, så det var ju lite uppiggande.R Raycan skrev:
VARNING FÖR BYGGMAX PLINTAR..
Samma fortfarande. Grävt ned 6 plintar som skall användas till plank. Redan fått byta en.
Nu ikväll när hela stommen till planket är rest är ytterligare en plint lös i järnen. Lagom roligt när stolpen vickar flera cm i toppen.
Undvik Byggmax plintar är mitt tips.
Samma fortfarande. Grävt ned 6 plintar som skall användas till plank. Redan fått byta en.
Nu ikväll när hela stommen till planket är rest är ytterligare en plint lös i järnen. Lagom roligt när stolpen vickar flera cm i toppen.
Undvik Byggmax plintar är mitt tips.
Redigerat: