Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
unoarne: pitäisikö seinälevyt (lastulevy, kipsilevy) olla aivan sillapahvia vasten vai pitäisikö olla pieni väli? entä yläosa, pitäisikö levyt olla kiinni välipalkkeihin vai pitäisikö olla pieni väli? kiitollinen vastauksesta
ipppe: Vaikuttaa monimutkaiselta tuo... Nyt ei tosiaan tule muuta vettä lattiaan kuin koneista tuleva vesi, joka menee putkia pitkin suoraan vesilukkoon... Joten vesivahinkojen riski on minimaalinen, mutta haluaa tehdä oikein... Mitä voi tapahtua, jos vesieristää eristämättömän laatan?? En ole täysin varma, onko se eristetty vai ei, edellinen omistaja on valanut laatan.... Mutta nykyinen
jakim: Kuitusementti voisi olla jotain :) Kipsi ei tunnu ajankohtaiselta, koska se tulee silloin kahden kosteussulun väliin. (Vaikka se onkin tuulettuva) KIITOS vinkistä :) Miten kiinnitän sen levyn? Muuraan Maxit sanerings fixillä, onko se sopiva kuitusementille myös? Ja ehkä jotain saumamassaa ikkunapuitetta vasten?
zankan: seinä ei ole kantava, kuten voin tulkita piirustusta ja kuvia...
Johan 35: Tietääkö kukaan, millainen laatu on Puolasta tulevilla leca-lohkoilla, ovatko he tunnettuja lohkojen tekemisestä siellä, tietääkö joku?
Bjarredsbon: ...ja silloin voi lisätä, että 6 dB on äänenpaineen puolitus, mutta korva havaitsee 8-10 dB puolittumisena. Spontaanisti olisin odottanut enemmän eroa kuin 5 dB, kun lisätään yksi levy... Kuitenkin gyprocin kotisivuilta saattoi lukea sen, mitä arvasin (mutta en uskaltanut kirjoittaa ensimmäisellä kerralla): Äänieristys on huonompi cc30:llä verrattuna cc60:een puukoolauksilla.
Bezt: OK. Kuulostaa järkevältä, kiitos kaikista vastauksista.
robban: on saman tehtävän edessä...mutta lastulevyt eivät ole vielä asennettu!
jensolof: Aion avata osan nykyisestä seinästä keittiön ja olohuoneen välillä alakerrassa sijaitsevassa asunnossani 5-kerroksisessa rakennuksessa (rakennettu 1920-luvulla). Seinä ei ole kantava ja koostuu tummista, huokoisista lohkoista (kuonolohkoista?) ulkopuolella rappauksella. Olen puhunut yhdistyksen kanssa ja heidän mielestään minun pitäisi ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan
Mats: Seinä valettu ja paneloitu. Tuli yhteensä 24-25 metriä seinää. Tein niin, että porasin ja tulppasin seinän. Sitten asensin 28X60 (halkaistu 20X120) painekyllästetyn pystysuorasti siihen ruuvilistoina. Sitten otin tavallista 22X95 painekyllästettyä puuta ja asensin vaakasuorasti noin 1 cm raolla. Tein "kannen" samalla tavalla.
hanss0n: Onko jollain vinkkejä konstruktörerista Malmö alueella? Saa mielellään lähettää PM:ää minulle.
imported_Byggaren: [citat] Kyllä, se on tavallista 0,71 mm sinkittyä peltiä, joka on yleensä valko- tai mustamaalattua ikkunapellin tyylillä, mutta ilman käännettä vapaalla reunalla. Ne on sen sijaan leikattu suoraan ja niissä on pieni taite tiiliseinään vapaan puoleen sekä Z-muotoon kohotettu reuna karmiin päin, jossa vapaa osa on vain pari millimetriä leveä voidakseen iskeä karmipuuhun, jos ura
Anonymiserad 23608: [citat] Neljätuumainen kuulostaa karkealta? Eikö se ollut 45x45? On olemassa erityisiä ilmarakoisia styroksilevyjä ostettavaksi. Ne ovat paljon kätevämpiä leikata ja asentaa kuin sokkelit/ristikot ja masonit. Ne kiinnitetään vain raakaponttiin lyhyillä ruuveilla tai nauloilla, ja vain ylhäällä harjalla voi lopettaa listaamalla masonitin ristikkoon.
fredde_900: Olen jo ostanut kotiin 1 kerros lattiakipsiä... mutta en ole vielä alkanut asentaa mitään.. mieluiten haluaisin laittaa 1 kerros renoveringsgips fondo ja sitten tavallisen lattiakipsin, jotta rakennuskorkeus ei olisi liian korkea.. mutta olen epävarma, kestääkö renoveringsgips. kuitenkin vähän epävarma siitä, onko liikaa kipsiä lattialämmityksen ja siellä, missä kävellään
concon: Yksi neuvo on tarkistaa kiintopisteen kanssa varmistaaksesi, että keskiosa ei ole vajonnut, koska betonin kohdalla on niin, ettei se kutistu mainittavasti. Halkeamia jne. tulee, jos betoni kuivuu liian nopeasti tai raudoitus on liian korkealla. Uskon melkein, että kyseessä ovat muovikuidut. Kuten tiedät, se pehmenee lämmöllä ja kovettuu kylmässä. Se on sellaista roskaa, jonka kanssa ei
Valbobygge: Kuinka kauan 12 mm paneelin ja 28 mm lattian tulisi kuivua?
ByggaNytt: Kyllä ruuvi on hyvä ja lisäksi se pysyy paremmin, mutta naula sopii paremmin tähän (erityisesti naulapistoolilla): * Nosta runko: [bild] * Raakapontti + huopanaulaus: [bild] * Harvat katot: [bild] * Kipsilevytys (tietenkin ruuvi): http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/inredning/tak_1.jpg * PaneL (sekä naula/ruuvi): http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/bosch.jpg
pbengtsson: Olen samaa mieltä, milloin höyrynsulku on oikeasti loppuun käytetty. Katso vain sähkö-/puhelinpistorasioiden ympärille, kuinka monessa rakennuksessa ei ole noudatettu valmistajien ohjeita (teippi yms.) Höyrynsulku estää ilman (höyryn) pääsemästä kylmempiin osiin ja estää kosteuden kondensoitumisen seinän sisälle, mutta tämä ei tapahdu mielivaltaisesti vaan siellä, missä ilma
TomasB: Joo, ajattelin hioa pinnan niin, että se silti tuntuu "miellyttävältä"
hempularen: Sinun täytyy kutsua rakennusinsinööri. Se mitä aiot tehdä vaatii rakennusilmoituksen (tai ehkä jopa rakennusluvan, epävarma), silloin sinun täytyy voida esittää rakenteellinen laskelma. Vaikka se voi olla epätodennäköistä, ei voi kategorisesti sanoa, että seinä ei kanna kattokuormaa. Tältä foorumilta saatava apu voi olla mahdollisuusanalyysi, eli pystyykö sen ylipäätään
LEdlund: Kiitos avusta! Siispä kivivilla ja sitten massiiviset ovet. Pitäisi nopeasti suunnata linkkiin ja perehtyä hieman lisää! :)
jon_h: [citat] Olen täysin vastaanottavainen asiallisille argumenteille.. :) Saatan ehdottomasti olla ajatellut aivan väärin, ja jos näin on, arvostaisin vain, jos se näytettäisiin minulle. Mutta jos Peter ei ole saanut vielä kansia paikoilleen, niin tuulisuojalla on ehdottomasti vedenpitävä funktio, siitä olen täysin samaa mieltä.
Magnus_78: Kiitos! Molemmat ratkaisut kuulostavat ehdottomasti mielenkiintoisilta :)
pinebar: Arvaukseni on, että kyseessä ovat kuonalaatat. Mustaa, melko huokoista materiaalia, jossa on vähän kiveä, tehtiin nimenomaan kuonasta ja on yleistä 40-luvun taloissa ei-kantavina väliseininä. 7 cm paksuus sopii myös erittäin hyvin näille seinille. Niitä voi työstää kulmahiomakoneella, kiviporalla ja moukarilla. Se muuttuu uskomattoman likaiseksi, koska pöly on mustaa, kun niitä
KarroZoo: [citat] Okei. Ymmärrän sen yleisissä tiloissa ja jos on lapsia, mutta muuten se tuntuu hyvin "isoveljeltä". Meidän on yksinkertaisesti pysyttävä sen verran raittiina, ettemme mene ja kaadu alas :-) Käsijohde on kyllä, vain kaide puuttuu. Aion laittaa kuvan pian, en pääse tällä hetkellä kotona tietokoneelle muuton vuoksi.