Hei.
Olen päättänyt purkaa seinän olohuoneen ja keittiön väliltä asunnossani, mutta se ei ole osoittautunut aivan yksinkertaiseksi.

Faktat:
Asun ensimmäisessä kerroksessa, ja yläpuolellani on kolme kerrosta.

Seinä, jonka aion purkaa, on 4 m 15 cm pitkä

Seinä on rakennettu noin 4–7 cm paksuista "mustista lekaharkoista", vaikuttaa "raskaalta", kun siihen koputtaa. Se tuntuu ohuen betoniseinältä, mutta ei ole kiinnitetty ulkoreunoilta.

Talo on rakennettu vuonna 1937

-Seinän sisällä ei kulje putkia tai vastaavaa, vaan se toimii rajana keittiön ja olohuoneen välillä.

Kerrosten välissä on puupalkit, mutta koska asun puoli kerrosta ylös, koko asunnossani on betonilaatta.

Liitteenä olevassa tiedostossa on pohjapiirros sekä seinä, jonka aion purkaa. Lisäksi aion sulkea aukon olohuoneen ja "makuhuoneen" välillä, näin saan erillisen makuuhuoneen.

Yläkerran asunnoissa on samanlainen pohjapiirros.

Ongelma on, että seinä ei ole minkään palkin päällä, vaan poikittaistuet kulkevat 15 cm seinän molemmin puolin. Asuntoni lattian alla on betonilaatta, joten seinäni seisoo betonilaatan päällä. Ongelma on yläkerran asunnossa, jossa on samankaltainen seinä. Ainoa ero seinäni ja naapurini yläpuolella olevan välillä on sisäkattoni.

Toisesta kuvasta näette, miltä se näyttää, kun olen vähän hajottanut seinää ja kattoa.

Voitte klikata kuvia suurentaaksenne niitä.

Mitä minun pitäisi tehdä?
Olen ymmärtänyt, että minun täytyy laittaa jonkinlainen palkki siihen, vinkkejä? liimapuupalkki tai teräspalkki?
Minkä tyyppistä ja minkä kokoista luulette tarvittavan?

Onko jotain tärkeää, jonka kirjoittamisen olen jättänyt väliin, kertokaa niin täydennän viestiäni.

• Lägenhetens planlösning med markerad vägg mellan kök och vardagsrum som ska rivas.
  • Kuva kodin seinästä, jossa näkyy tiiliä ja puupalkkeja; tekstillä merkitty ehdotettu purkuseinä ja viereinen palkki.
Kutsu paikalle rakennesuunnittelija!!!

Kuvauksen perusteella seinä on muurattu kuona-betonista, mutta kuvassa näkyvä materiaali näyttää olevan tiiliä?
Oletko varma, että seinä jatkuu yläkerran naapurin asunnossa samanlaisesta materiaalista?
Minkä kokoinen on kuvassa näkyvä "poikkipalkki"? Eikö se ole vain rima, joka tukee rapattua sisäkattoa?

Todennäköisesti seinäsi ei ole kantava kolmen kerroksen korkuinen, mutta ilman ymmärrystä siitä, miten välipohja on rakennettu, en voi sulkea pois mahdollisuutta, että se voi kantaa ylempää seinää ja/tai sisäkattoa.

Korvaavan palkin mitoittaminen on mahdotonta ilman konkreettista tietoa kuormista, ja palkilla täytyy myös olla riittävät tuet päissä. Vaikka seinä osoittautuisi ei kantavaksi, on suurempi urakka käsitellä 1m3 (noin 2 tonnia) purkujätettä yksiössä(?).

Jos haluat edetä tässä asiassa, sinun täytyy ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan, joka voi selvittää tilanteen paikan päällä.

/Insinööri

PS Lisäksi tarvitset rakennusluvan (rakennesuunnitteluineen) tällaiselle muutokselle ja asunto-osakeyhtiön hyväksynnän.....

Kyllä, yläosassa on tiilikerros, loput on se materiaali, jota kuvasin aikaisemmin, ja jota sinä kutsuit kuonasbetoniksi. Olen 100% varma, että seinä jatkuu ylös naapurin asuntoon samasta materiaalista. Se mitä sanoit on täysin oikein, se sääntö on vain pitääkseen kattoni, ja kerroksien välinen etäisyys on noin 40 cm, missä on poikkipalkit.

Olen täysin tietoinen, että se on suuri työ, tai eihän se oikeastaan ole, sillä laitamme perävaunun ulkopuolelle, joten ei tule niin paljon kantamista.

Juuri nyt etsimme täysillä rakennussuunnittelijaa Malmön alueelta, joka voi auttaa meitä.

Mitä tulee rakennuslupaan, niin rakennuslautakunnan mukaan sitä ei tarvittu, koska heidän mielestään seinä ei ollut kantava, ja jos se olisi kantava, riittäisi rakennusilmoitus, he sanoivat. Hallitus on myös antanut hyväksyntänsä, kunhan työ suoritetaan ammattitaitoisesti.

seinä ei ole kantava, kuten voin tulkita piirustusta ja kuvia...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.