Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
andybeeee: Vau kiitos kaikista vastauksista... joo "drywall" on amerikkalainen termi.. sitä käytetään Britanniassa, mutta emme yleensä käytä "drywall"-rakennusmetodia yhtä paljon, koska monet seinämme ovat tiilestä tehtyjä, joten ne on tasoitettu eikä käytetä kipsilevyjä, jotka on kiinnitetty puu- tai metallirunkoon. Joskus käytämme molempien yhdistelmää (levyt ilman viistettyjä
TurboTouring: Tervetuloa Ruotsin sääntöviidakkoon.....olen samaa mieltä!
jon_h: Kyllä, se olisi todella typerää, jos ei rakenna tiivistä tuuletettua ala lattiaa. Olisin laittanut keramiikkaa.
jon_h: Olin valinnut sementtisidonnaisen tuotteen. Joko rappauslaasti tai sementtisidonnainen silote. Tarkista kuitenkin ensin toimittajalta, ettet saa liian vahvaa tuotetta, sillä se voi irrottaa nykyisen rappauksesi, jos se on heikko.
thomasd79: joo, olin myös ajatellut konsolit jotain tyyppiä, tai paksuja palkkeja, mutta on tärkeää, ettei seinään tule liikettä, jotta sauma ei ajan myötä halkeile
perstr: http://www.loovebalkong.se/ Löysin heidät sattumalta ja olen suositellut heitä kaikille tuttaville. Meillä on anodisoitua alumiinia - täysin huoltovapaa ja todella tyylikäs. Ammattitaitoisia asioida, saimme kaikki reiät esiporattuina ja kaikki oli mukana, kemialliset ankkurit, niitit, aluslevyt, pultit jne. Voin lämpimästi suositella heitä.
jon_h: Norjalainen, luulisin. Fibo-Trespo. Etsi hieman foorumilta, siitä on keskusteltu jonkin verran. Ei vaikuta aivan kiistatta hyvältä.
Mats Bengtsson: [citat] Kokeilin, ja se toimii oikein hyvin. Ainoa haittapuoli on, että on hiukan vaikea nähdä, tuleeko siitä hyvä vai ei ennen kuin poistaa säännön. --- Mats ---
snickar_lasse: hei! Tee pitkäseinät ensin ja aivan ylös asti. Voit joko upottaa laudan runkoon, missä välipohja tulee, tai naulata sen ulkopuolelle koolinkeihin viiden tuuman nauloilla. Korotettu seinä on paljon vahvempi, jos se menee aivan ylös asti, sitten välipohja pitää seinät yhdessä. Peitä välipohja 12 mm vanerilla, missä pääty tulee, piirrä kattotuoli levyihin ja käytä liitunarua.
douglas72: Krauta ; Suolahappo Nitor special "kalkin ja ruosteen poistamiseen"
Johan Gunverth: Juuri niin. Mutta uusi kosteus käynnistää mustan homeen taas. Katon alapinta homehtui vähän ulkona 2 viikkoa asennuksen jälkeen. Sitä ei kuitenkaan ollut altistettu kosteudelle kertaakaan. Käsittääkseni juuri raakapontti on nopeasti tuotettu eikä kuivattu. Musta home tarttuu jäännöskosteuteen. Kolme vuotta myöhemmin (ja yhä maalaamaton) on siinä edelleen sama määrä mustaa
niklas102: Hei, Onkohan kukaan, joka tietää miten sellainen lattia asennetaan. Mitä perusedellytyksiä täytyy täyttää, mitkä ovat yleisimmät sudenkuopat? Ystävällisin terveisin Niklas
79:an: Muuten voit panostaa tämän tyyppiseen oveen, täyttää ohuilla eristyslevyillä äänen vaimentamiseksi ja sitten kiinnittää levyn ulkopuolelle, ei pitäisi tulla kovin kallista.
Snailman: Käsittääkseni Salstershus myy vain rakennuspaketin ja auttaa vähän neuvoilla... joten rakentajilla ym. ei ole mitään tekemistä Salstershusetin kanssa, sitä paitsi talo näyttää nyt olevan valmis ja asuttu.
vojma: Riippuen siitä, miltä huone näyttää, voi todellakin käyttää paljon "jätteestä" ikkunoiden/ovien/portaiden/pattereiden ylä- tai alaosassa jne. Minulla oli sama ongelma, kun aioin paneloida talon uudelleen. Tarvitsin 2800 mm paneelia, joten tilasin paketin, jossa oli enintään 3300 mm pituisia paneeleja minimoidakseni jätteen, mutta sain tavallisen paketin. Jätemäärä kuitenkin
vojma: Eristämällä pääset eroon osasta "bongo-rumpu-efektiä", joka voi ilmetä, mutta se riippuu täysin siitä, mihin aiot käyttää huonetta. Jos siitä tulee varasto, en näe syytä eristää, mutta se voi olla hyvä idea, jos se on seinä tulevalle kotiteatterille. /V
Micke H: sinulla on ratkaisun toiseen oveen. Tee samanlainen palikka, mutta seinällesi kulmaan, niin eri profiilit eivät kilpaile keskenään. Jos et onnistu viisteiden kanssa, niin se ei tule näkymään kenellekään muulle kuin koiralle, jos saat vain oikean korkeuden. Onnea // Micke
bruschke: Sahasin viikonloppuna seinän, joka oli 2x2,4m. Aloitin käsisahalla, mikä toimi melko hyvin mutta oli kuitenkin työlästä. Joten menin ostamaan betoniterän tiikerisahalle, ja sitten kesti noin 30 minuuttia jakaa koko seinä 6 osaan, se sujui kuin rasvattu. Pidä terä terästä varten ja vaihda siihen, jos törmäät raudoitukseen. Sitten jaoin ne puoliksi uudelleen, jotta ne olisi helpompi
magnusss: Seinäni olivat käsittelemättömät (lisärakennus maan alla Leca:lla) ja minulle suositeltiin käyttää primer/fix/primer/fix ja sitten laatat. Laitoin ensin kipsilaastia, jonka jouduin myöhemmin poistamaan. Saadakseni tasaisen seinän, mielestäni tämä kuvaus on hyvä http://www.finja.se/aktuell/pdfny/gipsputs_produktfolder.pdf
LinaoMarkus: Osittain ikkunanpuitteen vieressä ja osittain suorana päättymisenä. Miten sen saa tehtyä tyylikkäästi?
Mikael_L: Mikä toiminto vinotuilla oli tarkoitus olla vintin portin kohdalla vanhassa toteutuksessa? Tämä sivuttaistuki katoaa ainakin uudessa ehdotuksessa... Mutta ei ole varmaa, että tuille oli muitakaan suoria syitä, joskus rakennetaan tietyllä tavalla, koska "täytyy olla näin" tai koska "se on näin hieno" ... ;)
LUDDET: Nyt oli aika taas. Kaapinovi kiinnitetty saranat. Olen korjannut sen useita kertoja ennenkin. Mikä ärsyttää minua, on se, että minulla ei ole itsestäänselvää tekniikkaa, joka yksinkertaistaa koko prosessin. Kyse ei siis ole "ripustettavista" saranoista, vaan kiinteistä. Muistan, että yleensä kiinnitän saranat kaappiin ja sitten asetan oven päälle ja piirrän viivat, missä saranat
eldoro: Nyt olen kysellyt ja ilmeisesti H-palkki 160x160 on hyvä. Miten menetellä, voiko seinän purkaa ensin ja sitten laittaa palkin paikoilleen tunkkien avulla? Vai laitetaanko palkki ensin ja sitten puretaan? Muuraako tuet palkille vai hakataanko olemassa olevaan seinään paikka sille? Mikä toimii parhaiten?
Haegermeister: Aion asentaa ikkunat kellariseinään (betonielementeistä) ja aion asentaa leca-palkit kaikkien ikkunoiden yläpuolelle, ongelmana on, että leca-palkit päätyvät keskelle seinää eli minulla on ongelma saada laasti ylös kiinnitettäväksi olemassa olevaan seinään (teen reiät vähän suuremmiksi kuin palkki). Kysymys: Onko olemassa hyvää tiivistettä / laajenevaa betonia tuubissa, jota
Porsgata: Hei Kent, Kiitos vastauksestasi. Keskusteltuani joidenkin kanssa olen päätynyt samaan. Laitan tuulilevyn lautojen päälle vedon poistamiseksi ja sitten kipsilevy suoraan sen päälle. Oletan, että höyrynsulku on ensisijaisesti, jos eristetään mineraalivillalla/kivivillalla jne.? Jos joskus lisäeristän tulevaisuudessa, se voi olla ekokuitua tai vastaavaa. Miten on katon kanssa,
Jesca_j: Se on vain aloitettava jostain, sitten ajetaan reunalta kohti levyä. Mitä leveämpi taltta, sitä pienempi vahinkoriski takana olevalle seinälle.