Hei... Minulla on pieni pohdinta pesutupa-projektiini liittyen...

Minulla on lattiakaivo vesilukolla, johon pesukoneiden vesi menee (liitän mukaan kuvan mallista)... Ja aion laittaa klinkkeriä sen ympärille... Nyt kysymykseen... Kuinka minun pitäisi toimia sen ympärillä?? Onko mahdollista nostaa tällaista laitetta jotenkin? Vedeneristyskerros ja kiristysrengas eivät varsinaisesti liity siihen, ne menevät sinne minne menevät eikä vaikuta vesilukkoon... Pitäisikö minun nostaa koko kaivo vedeneristyskerroksella ja kiristysrenkaalla vai vain vesilukko?

Tällä hetkellä itse "kaivo" on upotettu noin 2-3 cm ympäröivästä lattiasta ja "kaivon" ympärillä on melko jyrkkä kallistus noin 5 cm joka suuntaan... (Katso kuva)

Toivottavasti ymmärrätte...

Miten toimia saadaksesi hyvän ja siistin lopputuloksen tulevalla klinkkerillä??

Arvostan kaikkia vinkkejä... ystävällisin terveisin

• Valkoinen muovinen vesilukko, jossa on valkoinen kahva, sinistä taustaa vasten. Käytetään pesukoneen poistoveden viemäröintiin.
  • Lattiakaivon vesilukko, johon pesukoneet tyhjentävät veden; ympärillä kallistunut lattia odottamassa laatoitusta pesutupa-projektissa.
Mitä tarkoitat sillä, että voisit vain nostaa vesilukkoa? Ehdotan, että siirrät kaivon oikealle korkeudelle, tasoitat/valat uudelleen, vedeneristät ja asennat keramiikan.

Teoriassa toimii, että laittaa klinkkerit kaivon ympärille kuten nyt, mutta silloin lattiakaivon ritilän (klinkkerikehys) asettaminen korkeammalle, samalla tasolle muun lattian kanssa, mutta ei pitäisi olla niin jyrkkää reunaa, kun vedeneristettä liitetään kaivoon.

Ajattelin vain, jos olisi olemassa jonkinlainen "muffi" vesilukolle, joka nostaisi sen lattian tasolle, mutta itse kaivo pysyisi samalla tasolla... Joten kaikki vesi, joka ei mene vesilukon läpi, voisi virrata sen "ohi"... Mutta ehkä se oli vain keksitty unelmaskenaario minulta :)

Mutta mitä tulee sinun ideaasi... Miten etenen parhaiten saadakseni sen valettua ylös, ja mitä tarvikkeita tarvitsen ? Paitsi tasoitetta ;) Tuleeko vedeneristys samalla tavalla kuin olin suunnitellut tehdä sen? Eli kaivon kaulus ja vedeneristys, puristusrenkaalla.... Vai onko kyseessä täysin uusi tarina??

Terveisin...

On mahdollista, että on olemassa korotusrengas, joka mahdollistaa kaivon laipan nostamisen niin, että voit tasoittaa lattian ja saada kohtuullisen kaltevuuden, mutta vesilukko jää samalle tasolle kuin aiemmin. Mikä ei tuskin haittaa. Mutta jos kaivo on vanhempi kuin 1990, sinun on joka tapauksessa vaihdettava se.

Jos aiot vaihtaa kaivon, liität luonnollisesti vedeneristeen aivan kuten tavallisesti.

Hmm ehkä on helpointa vaihtaa koko paska sitten... ja tasoittaa kun kuitenkin revitään paska....

Miten sellainen muuten vaihdetaan :) Tämähän on valettu levylle.... !?

Autoa taltataan bilhammare.

Aha se olikin niin yksinkertaista... Hmm... täytyy tarkistaa, jos löydän jonkin korotuksen, muuten täytyy sitten ajaa autolla ;)

kiitos paljon salamannopeasta vastauksesta :)

Mietintä, kun en tunne sääntöjä; onko todella tarpeen vaihtaa lattiakaivo, koska se on vanhempi kuin -90, jos kyseessä on esimerkiksi kodinhoitohuone, jota ei kokonaan käsitellä märkätilana ja jossa on betonialusta?

Riippuu siitä, miten sen näkee. Jos haluat saada jotakin irti vakuutuksesta, sinun kannattaa vaihtaa, mutta jos huone on kokonaan betonia, on vesivahinkojen riski todella pieni.

Jos seuraa sääntöjä, tulkitsen ne niin, että jos kyseessä on pesutupa, lattialla pitäisi olla vedeneristys, JOS sinulla on eristys laatan alla. Jos eristystä ei ole, vedeneristystä ei myöskään tarvitse olla. Tässä kohtaa tilanne muuttuu mutkikkaaksi, sillä kun lukee Rakennuskeramiikkaneuvoston sääntöjä:

"Säännöt koskevat vedeneristysjärjestelmien toimivuutta ja asennusta eri alustoille silloin, kun laatta, klinkkeri tai mosaiikki muodostaa pintapinnoitteen kosteissa tiloissa, kuten kylpyhuoneissa ja suihkutiloissa yksityisissä asunnoissa tai tiloissa, joilla on vastaava vesirasitus. Sääntöjä sovelletaan myös wc:n lattioihin ja pesutupien lattioihin sekä tiloihin, joissa on lämminvesivaraaja (ei kosteita tiloja), joissa vedeneristys nousee vähintään 50 mm seinälle. (BBR 6:5331) Sekä uudisrakentaminen että remontointi kuuluvat sääntöjen piiriin."

Tulkitsen siis, että jos et ole asentanut vedeneristystä, sinun ei tarvitse noudattaa sääntöjä, mikä tarkoittaa myös, että ei tarvitse vaihtaa ennen vuotta -90 valmistettuja viemäreitä. Vakuutusyhtiön tulkinta on kuitenkin ratkaiseva, joten on hyvä soittaa ja tarkistaa asia heidän kanssaan ensin.

Vaikuttaa monimutkaiselta tuo... Nyt ei tosiaan tule muuta vettä lattiaan kuin koneista tuleva vesi, joka menee putkia pitkin suoraan vesilukkoon... Joten vesivahinkojen riski on minimaalinen, mutta haluaa tehdä oikein...

Mitä voi tapahtua, jos vesieristää eristämättömän laatan?? En ole täysin varma, onko se eristetty vai ei, edellinen omistaja on valanut laatan.... Mutta nykyinen muovimatto on vesieriste, joten täytyy toivoa, että edellisellä omistajalla oli tiedossa, ettei saa vesieristää eristämätöntä laattaa... :(

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.