Aion rakentaa osan ullakosta uudeksi huoneeksi. Ensiksi aion asentaa runkorakenteet uudelleen ja eristää hieman. Sitten pohdin, pitäisikö minun käyttää lastulevyä vai kipsilevyä? Vai ehkä molempia? Pidän siitä, että lastulevyyn on helppo kiinnittää asioita, kipsi tuntuu hieman heikolta... Ehkä se on vain jotain, mitä olen itse ajatellut. Onko jollakulla vinkkejä?

Vakioseinäni koostuu 45 mm teräsrungosta eristyksellä, ja sen jälkeen 12 mm lastulevy sekä sen päällä 13 mm kipsilevy. Sama tietenkin molemmilla puolilla. Saat näin 95 mm paksun seinän, eikä sinulla ole ongelmia ovenkarmien kanssa, ja seinässä on materiaalia, johon voit kiinnittää asioita ilman ylimääräistä säätämistä. Miksi sitten teräsrunko? No, se on tosin muutaman euron kalliimpi, mutta ei merkittävästi. Toisaalta siinä on selviä etuja, kuten se, että sähköjen vetäminen on helppoa, koska valmiita reikiä on vp-putkille/letkuille. Ne ovat SUORIA, toisin kuin ne 45x45 puurunkoiset, johon kaikki väen vängällä tarttuvat. On helppoa ja sujuvaa rakentaa niiden kanssa jne. jne. Pieni vinkki on, että voit liimata kipsilevyn lastulevyyn, jolloin saat SEINÄN, joka on TUKI, ja vähän liiankin varmaa on liimata myös lastu teräsrunkoon PL400-tyyppisellä asennusliimalla. Jos sinun tarvitsee tehdä oviaukko, käytän yleensä 45x70 tai 45x95 riippuen mielialasta ja siitä, mitä on saatavilla. Löytyy myös valmiita kiinnikkeitä sähkörasioille, jotta voit asentaa ne teräsrunkoon.

Ottaisin OSB:n sen sijaan, että valitsisin spånskivan. On kyllä hieman kalliimpi kuin spånskivor, mutta siihen on parempi ruuvata.

MoN sanoi:
Ottaisin OSB-levyä lastulevyn sijasta. Tosin hieman kalliimpaa kuin lastulevyt, mutta se on parempi ruuvata.
Nyt esitän kyllä tyhmän kysymyksen, mutta mitä OSB on?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.