Hei, aion asentaa parkettia meidän takkahuoneeseen (viimeinen huone, vihdoinkin remontti alkaa olla ohi. Sitten varmaan on aika aloittaa alusta :)).

Koska takkahuone sijaitsee puolikellarikerroksessa, sen alla on betonilaatta. Ei ongelmaa, olen asentanut samaa kahteen muuhunkin huoneeseen ja aloittanut kankaalla pohjalla, platonmatto (kangas estää platonin 'kolahtelun'), vaahto sekä parketti.

Nyt mietin mahdollisia kuoppia. Älä ymmärrä väärin, lattia näyttää todella hyvältä. Se on erittäin tasainen ja hyvä, ja riittäisi lattian pohjaksi sellaisenaan. Mutta, ajattelin samoin toisen huoneen kanssa, kunnes olin asentanut lattian (vain 10m^2) ja huomasin, että lattia notkui parissa kohdassa enemmän kuin sallittua. Kun otin lattian ylös ja tarkistin, kävi ilmi, että betonilaatassa on eräänlaisia "kuoppia", ehkä ½-1m^2 kohdissa, joissa korkeusero matalimmassa kohdassa oli 13-15mm verrattuna muuhun korkeuteen.

Silloin ratkaisin asian asettamalla ensin betonilaatalle useita vaahtomuovipaloja täyttämään kuoppaa. Oli viikonloppu, ja se piti saada valmiiksi, kuten tiedätte ;)

Mutta tällä kertaa ajattelin tehdä sen kunnolla ja tasoittaa, jos tarpeen (huom! en ole vielä tarkistanut takkahuoneen lattiaa, mutta epäilen, että siellä on varmasti pari kuoppaa, huone on 20m^2). Mutta olen kuullut, että on vaikeaa tasoittaa itse ja saada siitä tasaista ja hyvää, joten olen alkanut epäröidä.

Kun olin eilen maalikaupassa, kysyin lattiatasoitteesta, ajattelin, että sen on pakko olla helpompaa. Sama periaate kuin vaahtomuovilla, mutta tasoitteella, ja sitä on tullut käytettyä. Mutta myyjä oli sitä mieltä, että mitä ihmettä, kuopat täytetään kerros kerrokselta vaahdolla, kunnes ollaan tasolla.

Mitä mieltä olette, mikä on oikea tapa käsitellä näitä "kuoppia" kun asentaa parkettia.

Kiitollinen neuvoista

Lattiamassa toimii erinomaisesti. Tein saman asian keittiössä ja siitä tuli todella hyvä. Käytin alumiini "lauta" poistaakseni ylimääräisen, ja lisäksi voi hienosäätää laajalla lastalla tai vastaavalla juuri ennen kuin tasoite kovettuu täysin (siihen jää pieniä piikkejä ja muuta, kun vedät laudalla).

Tai sitten levität ohuen tasoitekerroksen koko lattialle oikein helposti leviävällä tasoitteella, kuten Ardex K14. On melkein mahdotonta epäonnistua, ellei käytä aivan liian vähän tasoitetta ja yritä kaataa sitä suunnilleen sinne, missä sen pitäisi olla.

Lattia tasoitelistalla se varmaankin menee. Mukava saada vahvistus siitä, että sen pitäisi toimia.

Kiitos vastauksista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.