Hei!

Minun saattaa täytyä leikata pois valurautainen viemäriputki keittiössäni, joka tulee ulos seinästä. Putkessa on nimittäin 15 cm pitkä halkeama. (Putki kulkee tiskialtaan viemäristä talon seinän runkoon)

Minulla on kaksi vaihtoehtoa, luulisin, leikata se pois ja liittää uusi muoviputki jetkoppeling-nimisellä liittimellä. Tai ehkä hitsata halkeama umpeen(?)

Mitä mieltä olette?

Jos hitsataan, millaista hitsausmenetelmää tarvitaan?

Jos minun pitäisi leikata putki ja tehdä uusi, miten edetä? Kulmahiomakone vai puru-/puukkosaha? Putki on melko paksu ja halkaisijaltaan noin 12 cm.
Jetkoppelingin lisäksi mitä tarvitaan? Supistus? Tiivisteet? Onko helppoa?

Tavallinen rautasaha uudella terällä toimii hyvin sahaamiseen. Valuraudan hitsaaminen ei onnistu hyvin. Itse olen käyttänyt Fernco-liitintä, kun olen liittänyt valurautaa muoviin.

Tomppa

Ok,

Ajattelin, että voisin ehkä välttyä purkamasta keittiötä, ehkä pääsen tekemään operaation, mutta silloin tarvitsisin kulmahiomakoneen/sahan. Harmi, ettei hitsaaminen onnistu, se auttaisi minua valtavasti. Voisiko kulmahiomakoneella hioa halkeaman pois? Eli "levittää" metallia? Onko jollain kokemusta?

Voiko korjauksen tehdä jotenkin muuten? Voisiko esimerkiksi laittaa leveämmän jet-liitännän halkeaman päälle?

P.

Voit käyttää kallmetall huijaamiseen (sitä voi ostaa mistä tahansa bränslemack) Puhdista ensin huolellisesti. Levittämistä voit unohtaa :-) Leikkasin kulmahiomakoneella ja käytin gummiövergång. yksinkertaista ja toimi hyvin. Bauhausista sain sellaista hyvään hintaan. Ystävällisin terveisin, Nisse

Hei taas! Jatketaan keskustelua.

Ehkä minun pitäisi katkaista viemäriputkeni, joka on näkyvissä "ilmassa" keittiökaappini alla. Katkaisemisen jälkeen jatkan uusilla muoviputkilla. Mitä tarvitsen tähän? Jet-koppeling tai jokin muu kumimuutos? Sitten ostetaan vain putkia ja kootaan yhteen? Kun painat yhteen 2 muoviputkea, mitä tarvitsen tiivistemassaksi liitokseen? Ei mitään? Silikonia?

Milkshaken
Jos sinulla on skarvmuff putkien välillä, niin muffissa on kumitiiviste, silloin riittää saippua tai tiskiainetta putkien asettamiseen helposti... sitten kumi tiivistää... Suosittelen vain muffia...

Milkshaken sanoi:
Jos sinulla on skarvmuff putkien välillä, siinä on kumitiiviste muffissa, sitten riittää saippua tai astianpesuaine putkien asettamiseen helposti... sitten kumi tiivistää...
Suosittelen vain muffia....
Onko se skarvmuff ammattikielessä?, en löydä tuloksia, kun katson google/kuvia. Ei VVS-tarvikkeita ainakaan

Olen leikannut valurautaputkia kulmahiomakoneella, vähiten tärinää.

Yhdysmuhvi valurautaputkessa, johon sitten muoviputki menee. tiivis ja yksinkertainen, ei ongelmia.

Spoon195 sanoi:
Olen katkaissut valurautaputkia kulmahiomakoneella, vähiten tärinää.

Liitinmuhvi valurautaputkessa, johon sitten muoviputki menee sisään. tiivis ja yksinkertainen, ei ongelmia.
Liitinmuhvi asetetaan kai valurautaputken päälle? ..ja liitettävän muoviputken päälle.

Kyllä valurautaa voi hitsata, mutta silloin kyseessä on "täytehitsaus", jota voi tehdä. Puikkohitsaus ja oikeat puikot niin se voi onnistua.

Jos valurautaa hitsataan kunnolla, se pitäisi esilämmittää ja pitää lämpimänä.

Mutta oikeastaan putkeen ei kohdistu mitään rasitusta, joten se _voi_ onnistua. Kysymys kuuluu miksi se alun perin halkesi?

v-g sanoi:
Kyllä valurautaa voi hitsata, mutta silloin tehdään "täytehitsaus". Puikkohitsaus ja oikeat puikot voivat onnistua.

Jos valurautaa haluaa hitsata kunnolla, se pitää esilämmittää ja pitää lämpimänä.

Mutta oikeastaan putkeen ei kohdistu mitään kuormitusta, joten _se voi_ onnistua. Kysymys on, miksi se halkesi alun perin?
Ahh, vihdoinkin joku sanoo jotain mitä haluan kuulla :-D

Mutta ehkä nämä työkalut ja tekniikka ovat liian haastavia? Mig-hitsausta ja kaasuhitsausta tunnen. Onko puikkohitsaus sama kuin mig-hitsaus?

Ei, putkeen ei kohdistu kuormitusta, halkeama on myös "kunnossa". En tiedä miten halkeama syntyi, ei ainakaan mitään väkivaltaa, koska se on ollut piilossa koko ajan keittiökaappien alla. Remontin aikana siihen ei kohdistunut väkivaltaa myöskään. Joten toivon, että putki on niin hyvä, ettei se halkea enempää. Muuten otetaan sirkkeli ja vaihdetaan putki.

nattugglan11 sanoi:
Jatkoshylsy laitetaan kai rautaputken ulkopuolelle? ..ja jatkettavan muoviputken päälle.
ehkä ei kutsuta jatkoshylsyksi sitä mitä tarkoitin... käytin jotain tällaista.
http://www.jula.se:80/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=450767

P.S.
valurautaa voi hitsata tavallisella mig-hitsaajalla, mutta se ei kestä rasituksia! esimerkkinä et voi saada kahta valurautapalaa pysymään yhdessä, jos ne altistuvat voimille kuten tärinä. Mutta halkeaman pitäisi pystyä paikkaamaan ilman suurempia ongelmia.

Spoon195 sanoi:
ehkä se ei ole skarvmuff mitä tarkoitin... käytin tyyppiä tällaista.
[linkki]

P.S.
valurauta voidaan hitsata tavallisella mig-hitsaajalla, mutta se ei kestä rasituksia! et voi esimerkiksi saada kahta valurautaosaa pysymään yhdessä, jos ne altistuvat voimia kuten tärinää. Mutta halkeaman pitäisi pystyä tiivistämään ilman suurempia ongelmia.
Ok, kiitos!!

Työkalut ovat hitsaustransformaattori, kuonanpoistokirves, hitsausmaski ja käsineet sekä kulmahiomakone huolellista puhdistusta varten. Jos mahdollista, voi hioa halkeaman (mutta ei kokonaan läpi) saadakseen parhaan mahdollisen tarttuvuuden. Periaatteessa voi hitsata lähes millä tahansa, ongelmana on se, että se ei tartu paljon paremmin kuin Plastic Padding, eli se on kuin kakku päällä.

Ehdottomasti paras vaihtoehto on, jos voi saada toisen putkenpalasen samasta materiaalista ja koelhitsata.

En ole itse hitsannut sellaisilla tikuilla mutta tiedän, että se on mahdollista esim. vanhoilla moottorilohkoilla. Ei kuitenkaan, kuten mainittu, kohdissa joissa on suurempaa kuormitusta.

Hitsauslaitteita löytyy monista autotalleista/biltema/clasohlsson jne. Tikut löytyvät rautakaupasta tms.

v-g sanoi:
Työkalut ovat hitsaustransformaatio, kuonanpoistovasara, hitsausmaski ja käsineet sekä kulmahiomakone, jolla voidaan puhdistaa huolellisesti. Jos pääset käsiksi, voit hioa halkeaman auki (mutta ei kokonaan läpi) saadaksesi parhaan mahdollisen kiinnittymisen. Käytännössä voi hitsata melkein millä tahansa, ongelma on, että se ei tartu paljon paremmin kuin Plastic Padding, eli se on vain levy päällä.

Absoluuttisesti paras on, jos voi saada käsiinsä toisen kappaleen samaa putkea ja kokeilla hitsata.

En ole itse hitsannut sellaisilla puikoilla, mutta tiedän, että se on mahdollista, esimerkiksi vanhoja moottorilohkoja voi korjata näin. Ei kuitenkaan, kuten mainittu, jos siinä on suurempi kuormitus.

Hitsauslaitteita löytyy monista autotalleista/biltema/clasohlsson jne. Puikkoja löytyy rautakaupasta tai vastaavasta.
Kiitos!!!!

Mutta voiko sanoa, että plastic padding on ehkä niin lähellä kuin mahdollista päästä hitsaustulokseen tapauksessani ja 20 kertaa helpompaa/halvempaa? En ole koskaan hitsannut tai käyttänyt paddingia, joten en tunne ominaisuuksia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.