15 232 lukukertaa ·
9 vastausta
15k lukukertaa
9 vastausta
Rakentaminen paloturvallisesti.
Talon omistaja
· Landskrona
· 102 viestiä
Hei!
Jippi, sain rakennusluvan autotallilleni/varastolleni hyväksytty tänään. Mutta minun täytyy rakentaa se paloturvallisesti. Se tulee olemaan tontin rajalla, joten seinän naapuriin päin täytyy olla paloluokiteltu, lukee papereissa.
Nyt mietin, riittääkö kaksois-kipsilevy?
Aion rakentaa autotallin/varaston 145*45 koolauspuilla.
/Lars
Jippi, sain rakennusluvan autotallilleni/varastolleni hyväksytty tänään. Mutta minun täytyy rakentaa se paloturvallisesti. Se tulee olemaan tontin rajalla, joten seinän naapuriin päin täytyy olla paloluokiteltu, lukee papereissa.
Nyt mietin, riittääkö kaksois-kipsilevy?
Aion rakentaa autotallin/varaston 145*45 koolauspuilla.
/Lars
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 382 viestiä
Se riippuu siitä, mikä luokitus vaaditaan, EI ja numero perässä...
Talon omistaja
· Landskrona
· 102 viestiä
Tja, miten voi tietää mitä vaaditaan? Siinä lukee, että "brandkass ska redovisas". Ja kun he soittivat, he sanoivat, että seinän naapurille päin täytyy olla vahvempi paloturvallisuuden vuoksi.
Täytyy kai soittaa ja jutella heidän kanssaan uudestaan.
/Lars
Täytyy kai soittaa ja jutella heidän kanssaan uudestaan.
/Lars
Kuinka pitkälle on ympäröiviin rakennuksiin."
"Seinän tulee olla vahvempi paloturvallisuuden vuoksi"? Vahvempi kuin mitä. Mitä olet esittänyt seinien rakenteesta? Onko sinulla eristetty autotalli?
Ne vaatimukset, joilla luulen että pärjäät, ovat luultavasti Paloluokka BR 3, Palonkesto EI 30
Kaksinkertainen kipsilevy kestää EI 30
Jos ymmärrän palonkestoteorioita oikein.
Suosittelisin kivivillaeristystä rankojen väliin, puulevyä kipsilevyn taakse niin, että sinulla on jotain, mihin kiinnittää
sekä hyvä pinta maalaamiseen. Silloin selviät EI 30:llä.
Viittaa lisäysmenetelmään, jotta sinun ei tarvitse ajatella pelkästään kaksinkertaisia kipsilevyjä.
Lisäysmenetelmällä lasketaan palonkestoa summaamalla rakenteen yksittäiset elementit.
"Seinän tulee olla vahvempi paloturvallisuuden vuoksi"? Vahvempi kuin mitä. Mitä olet esittänyt seinien rakenteesta? Onko sinulla eristetty autotalli?
Ne vaatimukset, joilla luulen että pärjäät, ovat luultavasti Paloluokka BR 3, Palonkesto EI 30
Kaksinkertainen kipsilevy kestää EI 30
Jos ymmärrän palonkestoteorioita oikein.
Suosittelisin kivivillaeristystä rankojen väliin, puulevyä kipsilevyn taakse niin, että sinulla on jotain, mihin kiinnittää
Viittaa lisäysmenetelmään, jotta sinun ei tarvitse ajatella pelkästään kaksinkertaisia kipsilevyjä.
Lisäysmenetelmällä lasketaan palonkestoa summaamalla rakenteen yksittäiset elementit.
Talon omistaja
· Landskrona
· 102 viestiä
Autotalli on kylmä autotalli.
seinä rakennetaan näin:
lockpanel
vindpapp
regelverk 45*145
eristys lasivilla
playwood-levy
kaksinkertainen kipsi
Naapurin taloon on noin 10 metriä, mutta heidän lasitettu kuistinsa on seinää vasten.
/Lars
seinä rakennetaan näin:
lockpanel
vindpapp
regelverk 45*145
eristys lasivilla
playwood-levy
kaksinkertainen kipsi
Naapurin taloon on noin 10 metriä, mutta heidän lasitettu kuistinsa on seinää vasten.
/Lars
On eroa palonhidastavan ja paloturvallisen välillä.
Palonhidastava tarkoittaa, että seinä voi kestää sisäpuolelta kehittynyttä paloa tietyn määrän minuutteja. Sitten tulipalo leviää puurunkoihin ja puurintamille sekä naapuritalon 'seinään seinään', kun kipsi karbonatisoituu kuumuudessa ja romahtaa valkoisena jauheena (niin 'valkoisena' kuin se nyt voi olla likaisen savun värjäytyessä). 2 kerrosta kipsiä kuuluu siihen tyyppiseen palonsuojaan.
Jos kyseessä on paloturvallinen rakennelma, saa etsiä pitkään löytääkseen sellaisen, joka täyttää vaatimukset, sillä sellaista ei ole olemassa. Sen sijaan palamattomia rakenteita on. Lähimpänä kivi.
Jos naapurin veranta on 'seinään seinään' yhteisen tonttirajan kanssa, jossa autotallisi pitäisi myös olla seinään seinään naapurin lasitetun verannan kanssa, sinun (tai omistajan puolestasi) on annettava kirjallinen suostumus tähän sijoitukseen ja sinun on myös saatava se naapurilta. Naapurilla on silloin myös vaatimus rakentaa paloturvallisesti tonttirajalle.
Puurintama tonttirajalla on siksi vähemmän sopiva. Seinän tulee olla kiviainesta estääkseen tulipalon leviämisen naapurille. Ja jos niin on, seinän tulee olla katon yläpuolella, muuten se ei hyödytä, koska liekit voivat hypätä katolta katolle tuulen avulla.
Sinun on siksi varmaan pyydettävä selvennystä, mitä rakennuslupakirjoituksessa tarkoitetaan, ennen kuin aloitat ja sitten joudut tekemään sen uudelleen.
Palonhidastava tarkoittaa, että seinä voi kestää sisäpuolelta kehittynyttä paloa tietyn määrän minuutteja. Sitten tulipalo leviää puurunkoihin ja puurintamille sekä naapuritalon 'seinään seinään', kun kipsi karbonatisoituu kuumuudessa ja romahtaa valkoisena jauheena (niin 'valkoisena' kuin se nyt voi olla likaisen savun värjäytyessä). 2 kerrosta kipsiä kuuluu siihen tyyppiseen palonsuojaan.
Jos kyseessä on paloturvallinen rakennelma, saa etsiä pitkään löytääkseen sellaisen, joka täyttää vaatimukset, sillä sellaista ei ole olemassa. Sen sijaan palamattomia rakenteita on. Lähimpänä kivi.
Jos naapurin veranta on 'seinään seinään' yhteisen tonttirajan kanssa, jossa autotallisi pitäisi myös olla seinään seinään naapurin lasitetun verannan kanssa, sinun (tai omistajan puolestasi) on annettava kirjallinen suostumus tähän sijoitukseen ja sinun on myös saatava se naapurilta. Naapurilla on silloin myös vaatimus rakentaa paloturvallisesti tonttirajalle.
Puurintama tonttirajalla on siksi vähemmän sopiva. Seinän tulee olla kiviainesta estääkseen tulipalon leviämisen naapurille. Ja jos niin on, seinän tulee olla katon yläpuolella, muuten se ei hyödytä, koska liekit voivat hypätä katolta katolle tuulen avulla.
Sinun on siksi varmaan pyydettävä selvennystä, mitä rakennuslupakirjoituksessa tarkoitetaan, ennen kuin aloitat ja sitten joudut tekemään sen uudelleen.
Talon omistaja
· Landskrona
· 102 viestiä
Kiitos vastauksesta. Minun täytyy soittaa heille.
/Lars
/Lars
Talon omistaja
· Landskrona
· 102 viestiä
Hei!
Sain vastauksen nyt koskien paloseinää naapurin suuntaan.
"Kun kyseessä on paloluokiteltu seinä naapurin suuntaan: Karmirakenne eristetään min.ull:lla, 13 kipsilevy molemmille puolille (ulkokipsi)."
Joten sitten vain rakentamaan
/Lars
Sain vastauksen nyt koskien paloseinää naapurin suuntaan.
"Kun kyseessä on paloluokiteltu seinä naapurin suuntaan: Karmirakenne eristetään min.ull:lla, 13 kipsilevy molemmille puolille (ulkokipsi)."
Joten sitten vain rakentamaan
/Lars
Aha!kongolasse sanoi:
Så då behövs inte dubbelgips?
Jag håller oxå på med garage, ihopbyggt med huset. Jag har inget i mina papper om brandsäkerhet mm. Behöver jag då tänka på dubbelgips, eller är det bara att strunta i? Jag kör också utegips. Men den är ju bara 9,5mm.
Funderar också på innertaket i garaget. Behöver det vara dubbelgips med? Jag har som sagt övervåning. Sedan har jag ju mitt bostadshus ihopbyggt med garaget. Behöver den väggen vara dubbelgips?
Klikkaa tästä vastataksesi