Hei,

Minulla on hieman pohdintoja vesikiertoisen asentamisesta.
Onko jollakin hintaarvioita kupariputkista vs. Stamco-putkista per metri?
Mitkä ovat "normaalit" koot, joita yleensä käytetään?

Kyseessä on kaksikerroksinen rivitalo.

P
Rinkaby Rörilla on hyvät hinnat http://www.rinkabyror.se/ Mikä on "normaalia" riippuu varmasti paljon koosta ja siitä, mikä järjestelmä sinulla on, mutta 22 mm runkoputkille ja 15 mm pattereille pitäisi toimia. Aiotko ostaa kaiken uudeksi? patterit ja lämpöpumppu vai mitä olet ajatellut? Ostin omat patterini halvalla Rörteknikiltä Östersundissa, mutta myös Bauhausilla on hyvät hinnat omillaan, vaikka niiden kytkentä onkin kalliimpaa.

Hei,

Kiitos Peter.
No, olen enemmänkin laskemassa, mitä maksaisi asentaa vesikiertoinen järjestelmä alusta asti, jotta voisin myöhemmin siirtyä biopolttoaineisiin.
Etsin hieman käytettyjä putkia ja pattereita, mutta olisi hyvä tietää koot ja uusi arvioitu hinta ennen etsimistä.
Olen myös tullut siihen tulokseen, että 22mm ja 15mm näyttävät olevan yleisimmät, joten nyt se on varmistettu.

Voiko/Saako tämän tyyppisiä putkia vetää pattereihin?

• Valkoinen muoviputki, jonka sisällä on kupariputki; mahdollisesti käytössä vesi- tai lämpöjärjestelmien asennuksessa.
P
Prisol-putket ovat usein melko yleisesti käytössä, vaikka en itse pidä niistä, koska mielestäni on vaikea saada näkyvät putket näyttämään siisteiltä, kun ne ovat niin pehmeitä ja vaikeita saada suoriksi ja kauniiksi.

Hyvä, ne maksavat 52kr/m Biltema:ssa. Löytyykö halvempia luuletko?
Voi kuvitella, että niitä ei ole helppo saada suoriksi, mutta ne on kuitenkin piilotettava (ei kuitenkaan seinään upotus).

Tavalliset PEX-putket pitäisi kaiken olla halvempia.

Oi, en uskonut, että PEX-putkia sai käyttää pattereille. Mutta katso, mitä oppii googlaamalla hieman PEX-putkista...
KIITOS!

Unohdin yhden kysymyksen...
Voiko siis käyttää esim. PEX-putkia, jotka on tarkoitettu lattialämmitykseen, myös vesikiertona pattereille?
Siinä tapauksessa hinta on 12-18kr/m...

Aja pex pyyhekuivaimelle ja ne kestävät jopa 90 astetta, joten kunhan pysyy sen alle, niin pitäisi olla rauhallista. En yksinkertaisesti jaksanut taivuttaa enää kupariputkia. :)

Monissa taloissa on sinisiä putkia, joista lämmitysjärjestelmä on rakennettu. Vaikeaa työskennellä ja tarvitaan älyttömän kallis kierretyökalu, ja 15 mm putken käsintaivuttaminen on vain unelma.

Bilteman prisol ei ole hyväksytty piilotettuun asennukseen, ilmeisesti putki on kytketty eristeen alla.

Mitä tarkoittaa "piilotettu asennus"?

En ole ajatellut vetää niitä seinien sisällä, mutta ehkä sen sijaan rakentaa putket "laatikkoon"...

Tapaukseni kuuluu varmasti siihen. Mutta kun se on "saumaton", en kierrä ruuvia letkuun, sen pitäisi olla rauhallista. En tiedä, onko se hyväksytty tapa, mutta ei minulla ollut vaihtoehtoa. Vaikka RiR ei toisaalta auta, jos ruuvaa väärään paikkaan. ;)

Olen pitänyt "kierron" päällä tavallisissa pattereissa ja nämä on kytketty (päissä on tulpat), joten tähän mennessä ei ole vuotoja :) En pysty näitä kytkemään enää sen jälkeen kun seinä on paikallaan, koska liitos on suunnattu kohti kylpyhuonetta, enkä halua koskea vanhoihin, raudasta tehtyihin putkiin.

Minulla on paljon lattialämmitysputkia, mutta niiden maksimilämpötila on noin 60 astetta, joten ostin "oikean lajin", eli combipex.

Kätkettyä asennusta käsitykseni mukaan on silloin, kun johtimet ovat seinässä/lattiassa/katossa siten, ettei niitä voi helposti tarkistaa. Voi tehdä eri tavoin vedeneristyksen takana, esim. lattiarakenne vedeneristyksellä ja tarkistusputki tai tarkistusluukku.

Kiitos vastauksista v-g!

Mitä tarkoittaa skvallerrör?

Putki, joka "kannustaa" kun se vuotaa, eli valuu ulos näkyvillä olevasta kohdasta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.