Hei!
Teen opinnäytetyötä KTH:ssa radonista rakennusmateriaalissa ulkomailla. Tutkin parhaillaan Yxhultia ja heidän "sinibetoniaan".
Minulla on muutamia vastaamattomia kysymyksiä, joihin olen yrittänyt saada vastauksia jo jonkin aikaa, mutta en ole saanut apua Yxhultilta itseltään.
Olen huomannut, että täällä on monia tietäviä henkilöitä, joten toivon saavani hieman ohjausta oikeaan suuntaan :)

Sinibetonia on valmistettu lisenssillä ulkomailla, tietojen mukaan lentotuhkaa ja paikallista materiaalia on usein käytetty täyteaineena, onko uraanipitoista liuskekiveä koskaan käytetty muualla kuin Ruotsissa?

Hiekkaan perustuvan kevytbetonin (Siporex) tuotanto alkoi melkein samanaikaisesti sinibetonin kanssa, oliko alun perin tarkoituksena kilpailla Yxhultin kanssa?

Mikä oli edullisempaa valmistaa tuolloin? Siporex vai sinibetoni (Ytong)?

Miten niiden kestävyydet erosivat toisistaan?

Miksi niin monia taloja rakennettiin Ruotsissa sinibetonista, kun he olisivat voineet valita Siporexin?

Milloin Yxhult osti SSAB/ISAB:n, ja miten se oli heille mahdollista, kun ISAB:n piti menestyä hyvin, kun ongelmat uraanipitoisen Ytongin kanssa paljastuivat?

Esimerkiksi Kiinassa on myös uraanirikasta liuskekiveä, onko mahdollista, että he luovat "kopion" sinibetonista?

Nämä kysymykset ovat hieman jumiutuneet minulle, jos joku voi antaa vastauksia, se olisi arvostettua, mieluiten lähdeviittauksin! :)

/Peter

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.