Olen pitkään haaveillut pääseväni toteuttamaan vapaa-ajan harrastustani ja nyt olen vihdoin saanut mahdollisuuden! Suunnitelmana on rakentaa isomman mallin akvaario ja samalla pystyttää sille mukautettu tila.

Käytettävissäni on osa eristämättömästä kellaristamme. Talo on rakennettu vuonna 1905 ja siinä on kiviperustus, noin 1m paksu. Betonilattia on noin 30 mm. Projektiin aiottu osa koostuu ulko- ja kahdesta rapatusta sisäseinistä. Rajoittaakseni huonetta haluan pystyttää uuden seinän muusta tilasta. Kellarissa on puupalkkikatto ja blindbotten.

Akvaarioharrastus sisältää melkoisesti vesiroiskeita sekä akvaarioveden lämmittämistä 25 - 30 asteeseen. Tarvitsen siis tilan, joka kestää vettä (lattialle roiskeet ja korkea ilmankosteus) ja mieluiten on mahdollisimman hyvin eristetty ympäröivästä kellariympäristöstä lämmityskustannusten vuoksi.

Ensimmäinen ajatukseni oli piikata lattiaa ja vahvistaa raudoituksella ja lisäbetonilla suurelle akvaariolle, mahdollisesti myös piikata muu alue ja asentaa eriste ja vesikiertoinen lattialämmitys sekä lattiakaivo. Sen jälkeen luoda "tila tilassa" seinään kiinnitetyllä teräsrungolla, EPS-eristeellä sekä jonkinlaisella epäorgaanisella levyllä. Sisäpuolinen kosteussuojaus ja uuden tilan lämmittäminen kosteudenpoistajalla.

Imen tällä hetkellä itseeni kaikki mahdolliset tiedot ja vinkit, joita saan, ja olen luettuani lukuisia erittäin hyviä viestejä tässä foorumissa alkanut hieman epäröidä muuttaa liikaa ja ehkä mieluummin edetä varovaisemmin. Lattiaa minun täytyy vahvistaa, mutta lattialämmitys ei ehkä ole tarpeen/talouskelpoinen? Ehkä eristää ulkoseinä leca-harkkomuurilla, joka rapataan ja maalataan silikaattimaalilla tai vain maalata silikaattimaalilla suoraan kiviseinään? Katto on herkkä, mutta ehkä voin asentaa teräsrungon/EPS-levyn/levyn vain sinne? (Hyvä myös piilottaa kaapelointi) Ehdotuksia seinärakenteille?

Onko joku muu tehnyt jotain vastaavaa (lämmitetty kostea tila kellarissa) ja onko toimivia ratkaisuja/kokemuksia siitä? Kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita!

Vähän liikaa käsiteltävää ja vaikeaa vaatia tyhjentäviä vastauksia/ehdotuksia ehkä, joten yritän ottaa asian kerrallaan sen sijaan.

Olen tutkinut lisää huone-huoneessa -ratkaisuja ja kävin mm. Beijerissä, joka piti tätä rakennustapaa hyvänä. He ehdottivat, että jättäisin ilmarako ulkoseinään ja rakentaisin sitten huoneen teräskiskoilla lattiaan ja kattoon, ja helpottaakseni sisäpuolen levyn asentamista käyttäisin teräksen sijasta puupalkkia. 145mm lasivilla eristeeksi ja sitten se olisi valmis. Eli levy vain sisäpuolelle. Tärkeää on ilmanvaihto (mielellään lämpötila/kosteus-ohjattu) uudesta huoneesta ulos ulkoilmaan. Keskustelimme paljon kipsilevyistä tai mineritistä, ja he väittivät, että kipsi toimii hyvin, mutta minerittikään ei ole virhe.

Miltä tämä rakenne kuulostaa? Mihin kondenssi päätyy? Eikö ilmarakoa huoneen ympärillä pitäisi tuulettaa enemmän (mekaanisesti)?

Moi, www.zoopet.se -sivustolla on monia hulluja ja tiedän, että jotkut ovat tehneet samankaltaisia asioita kuin mitä sinä etsit. Terveisin Magnus

Kiitos vinkistä Magnus, aion myös imuroida heidän foorumiensa läpi, mutta ajattelin, että "oikeat" materiaalinrakentajat löytyvät täältä :)

Ensimmäinen askel on tila, sitten seuraa paljon muuta hauskaa, kuten rakentaa todella suuri akvaario sekä kaikki sähköt/vesi/viemärit tähän ja muihin akvaarioihin.

Haluan kuitenkin, että kaikki olisi aivan oikein alusta alkaen, jotta ei myöhemmin kohdattaisi ongelmia, kuten kosteutta tai epäsopivia materiaaleja.

Kaikki vinkit ja ideat otetaan lämpimästi vastaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.