Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Mikael_L: Puutalo puupalakorokkeilla. Jos maaperäolosuhteet sallivat sen. Arvioni on noin 1200-2000:- /m² materiaalikustannuksia yksinkertaisesta talosta korokkeilla. Ajattelen halvimpia mahdollisia materiaaleja kaikkialla, kuten halvimpia betonikattoja ja halpoja click-lattioita jne. Sekä hieman huonosti eristettyjä. Ei myöskään lämmitystä tai tuuletusta. Mutta pari sähköpatteria ja
Alpha: Mietin, pitäisikö minun käyttää panelclipsiä + ruuvia tällä kertaa helmiponttikaton (14x95) asentamiseen sen sijaan, että käyttäisin T1 dyckert (1.2x40) tuplalaukauksella urassa + puuliimaa koolauksen ja paneelin välillä, mitä mieltä olette? Olihan se todella kätevää ampua naulapyssyllä, kun asensin samanlaisen paneelin kylpyhuoneeseen, mutta nyt jälkeenpäin alkaa miettiä,
MEngström: Löysin netistä taulukon liimapalkin mittoista harjassa. Se sanoo, että tarvitsen 90x405 laajennukselle, jonka aion tehdä 5x5 metriä. Nyt rakennukseeni tulee myös han-balkit ja sainkin tutultani neuvon jättää liimapalkki kokonaan pois ja käyttää vain kattotuoleja, joiden mitat ovat 45x220. Ilman tarkkaa laskemista, miten vaikuttaa kokemuksen perusteella liitetyissä kuvissa olevat
refuser: Minulla on ollut samanlainen kokemus asunnossamme. Halusin vaihtaa lastulevyn kipsilevyyn, koska lastulevyssä tuli halkeamia saumoihin. Sanottu ja tehty, vaihdoin. Seinien rakenne oli vähintäänkin kummallinen. Koolingit oli sahattu melkein poikki (kaikki) ja sitten niiden viereen oli naulattu toinen koolingin pala kuin joku olisi muuttanut mielensä (kaikissa koolingeissa!!!). Ymmärsin,
laje: Ostan kysymyksesi, minulla oli sama pohdinta itse. Mielestäni palkin pitäisi kestää ottaa kuorma kattokannatin suoraan, mutta argumentti oli, että useammat kerrokset päällä antavat laajemman kuorman kuin pistekuorma ja olisi siten parempi. Palkki on todella raudoitettu 299 cm yhtenäinen palkki. Tarkoititko, että se ottaa pistekuorman suoraan, siinä tapauksessa kaikki on ok. Kiitollinen
andreasge: Välittäjän tiedot olivat juuri kuten epäilin, väärin. Talossa on puurunko.
calle336: Jatkokysymys tähän suosittuun aiheeseen ;) Luuleeko joku, että saumat tarvitsee käsitellä jotenkin, jotta ne eivät ime kosteutta ja sitten jäädy rikki?? Vai onko tämä tarpeetonta?
Jan-Å: Maalasin autotallini paneelin, kun se oli jo paikoillaan. Naapurit mutisivat, koska paneeli pitäisi maalata ennen asennusta välttääksesi raitoja jne. Olen täysin samaa mieltä cheetah1:n kanssa, että se vie liian kauan aikaa tehdä niin, kuukausia verrattuna viikkoon. Tietenkin se on kutistunut vähän täällä ja siellä, mutta ei pahemmin kuin että noiden lautojen maalaaminen vei puoli
ktm250: Miksi et vain ostaisi autotallin palkkia, jossa on selvästi korotettu reuna? Näin vältytään muuraamasta tai valamasta kerrosta. Palkit voi leikata itse tai ostaa valmiiksi leikattuina piirustusten mukaan.
magnus82: Aion rakentaa uuden talon ja haluan tietenkin, että siellä on avotakka. Takka pitäisi antaa lämpöä vielä pitkään sen jälkeen, kun tulen on lopetettu, joten olen luopunut niistä tavallisista takkahelloista, kuten esimerkiksi contura, jossa on peltiputkinen savupiippu. Olen ajatellut muurata joko oman savupiipun tiilistä tai ostaa valmiin savupiippusarjan, joka koostuu lecaharkoista.
Robban66: Porttien välillä se täyttää todennäköisesti jonkin tehtävän, että se muuttuu vahvemmaksi yhdellä palkilla kahden sijaan? Mutta ehkä on helpompaa molemmissa päissä "liittää" ja asettaa sääntö pystyasentoon hammarbandetin alle sen sijaan, että käytettäisiin palkkia.
Marive: mielipiteeni on, että jos et voi hankkia täsmälleen samanlaisia tiiliä, niin on tyylikkäämpää rikkoa toisella tekniikalla, muuten se näyttää hyvin lisätyltä. Mutta rapattu olemassa olevalla tiilellä voi kyllä näyttää erittäin hyvältä.
Pablo: Kipsi on yleensä vahvistettu joko lasikuidulla tai paperinauhoilla. En usko, että tarvitset suojamaskia, mutta se riippuu siitä, mitä aiot tehdä kipsin kanssa. Pelkkä leikkaaminen, murtaminen ja ruuvaaminen hoituu ilman hengityssuojaa.
MathiasS: [citat] Suosittelisin yksinkertaisempaa empiiristä menetelmää. Soita kahdelle kaverille. Anna heidän hypätä ylös ja roikkua kattoristikossa. Jos se näyttää vakaalta, hyppää sinäkin ylös ja jos se ei romahda, tiedät että se toimii.... Teoriassa on kaikki kunnossa, mutta usein on helpompia tapoja tehdä järkevä johtopäätös.
Immobil: Paras ja kestävin ratkaisu on löytää seinän koolaukset ja kiinnittää kiinnikkeet niihin.
kuse: Hei, Aion remontoida olohuonetta ja ajattelin asentaa 45 mm lisätelineitä ympäriinsä saadakseni siistit sähkö-/verkko-/jne.-vedot. Kaksi seinistä on ulkoseiniä vasten ja ajattelin lisätä niihin eristelevyjä, onko tässä mitään riskiä, esimerkiksi kosteusongelmia jne.?
alen: Se, että kaminoissa on eroja, usein papereissa on eritelty, mikä etäisyys palavaan materiaaliin suositellaan - sillä on tekemistä ulkopinnan lämpötilan kanssa.
pikachu: Täällä on lukemattomia ketjuja kellarin seinistä siitä, mikä on oikein ja väärin jne. Olen juuri nyt puhdistamassa kellaria kaikesta orgaanisesta ja käytännössä kaikesta rappauksesta. Sen, joka on löysällä, raaputan alas sorkkaraudalla, ja tiukemmassa kiinni olevan otan paineilmataltalla, ja se sujuu aika hyvin. Aion poistaa kaiken rappauksen seinistä perustusta kohti ja sitten
Tauro: Syysprojektini on yläkerran halli. Seinissä on ohut vanerilevy alhaalla, noin 1,5 metriä seinällä, ja sitten he ovat laittaneet paperia kattoon asti. Kysymykseni on, että täytyykö minun repiä alas tapetoitu paperi vai riittääkö, että poistan vanerilevyn ja sitten kiinnitän kipsilevyt. Kysymys 2 on, täytyykö minun laittaa tervapaperia tai vastaavaa ulkoseinälle mahdollisten
Krawk: Kyllä, huomioon ottaen kuorman poikittain kuituja on se tämä pituus, jota tarvitaan. Annettu tukipituus on kuitenkin ehdottomasti pienin tarvittava mitta. Todellisuudessa tällainen palkki asetetaan kuitenkin aina koko tolpan päälle ottaen huomioon kuorman epäkeskisyys, kiinnitykset ja jotta olisi vähän ylimääräistä varmuutta takataskussa.
Bergqvistskovde: Miten käy saumojen kanssa?? jos käytän sauma-aineen poistoainetta, minulla on valkoisia saumoja
John J: Mielestäni näyttää siltä, että talo sijaitsee melko korkealla, ja se on aina hyvä asia, kun otetaan huomioon kosteus ja korkea pohjavesi jne. Mutta yritä tarkistaa talon alta ja katso ettei siellä ole kosteutta eikä haise homeelle. Ainoa asia johon kiinnitin huomiota oli, että sähkönkulutus oli melko korkea ottaen huomioon, että talossa oli 2 ilmalämpöpumppua ja mahdollisuus
Gladh: Monet asentavat OSB/Lastu/Raakapont-levyn kipsilevyn taakse, jotta on helpompi kiinnittää asioita seinään, ja jos teet niin, voit naulata listat tähän levyyn.
Krawk: Lämintalevy vaikuttaa samalla tavalla kuin muut rakenteen osat. Eli sinun täytyy ottaa samat seikat huomioon kuin esimerkiksi alaohjauspuun kanssa. Sokkeli-eristys alapuolella jne.
injonil: Sinun täytyy pyytää lupa, jos kyseessä on olennainen muutos ja tästä voit lukea tästä keskustelusta.
Boingo: Miksi sählätä? Ei tarvitse etsiä mitään naulankannattimia. Toimii ihan loistavasti ruuvata paneeliin. Ei tarvita mitään hirviöruuvejakaan. Senhän pitää vain kestää, jotta aita ei kaadu tuulen mukana. Terveisin Byggarebo
alacs: Mitä tulee lämpöön, se on merkityksetöntä, koska aion tehdä työn ennen kuin muutan sisään. Kantava seinä - en, sitä en ole tarkistanut. Jos kantava, minun täytyy tukea sitä palkilla, ja silloin se vaihe tulee myös mukaan tietenkin. Kiitos.