Totte_S
Minulla on kaksi 95*95 painettua tolppaa, jotka ovat 1800 talosta, ja niiden välissä on 4000.
Haluaisin tehdä viistokaton (tyyppi terassikatto) peitettynä kattotiilillä karkealla rimoituksella (tyyppi 45*45) niin, että tiilet näkyvät alapuolelta.
Tarvitsen hieman ohjausta mitoituksessa ja materiaalivalinnassa. Riittääkö 45*220 C/K luokiteltu kattopalkkina, vai täytyykö minun käyttää liimapuuta, jotta se kestää kattotiilet ja lumen? Kattopalkit 45*170?
Luulen, että meillä on lumivyöhyke 2, talon katolla on mansardikatto, joten sinne voi välillä liukua vähän lunta, missä sisäänkäynnin katto sijaitsee...

Tule, jonkun pitäisi uskaltaa antaa mielipiteensä minulle? En kai tarvitse "kysyä joltakulta, joka tietää"...:)

Viimeksi muokattu:
apotekarnes
4 metriä on aika pitkä matka yksittäiselle 2*9 reglarille. Mielestäni, vaikken olekaan täysin varma, se vaikuttaa heppoiselta. Katto painaa melkoisesti: 10 m² * 10,7 st/m² * 3,9kg (benders.se) = 417kg + kattopalkkien paino. Sitten tulee vielä lumi, ja tässä tietysti katon kaltevuus on täysin ratkaiseva lumikuorman osalta, ja etukatolla ei yleensä ole erityisen jyrkkä kaltevuus. Tähän on olemassa taulukoita, mutta en tiedä tarkalleen missä. Luulen, että sinun pitäisi laittaa vielä yksi tolppa keskelle, vai tuleeko se sitten suoraan oven eteen?

Totte_S
Nyt olen saanut ehdotuksia muualta 70*195. Yritän luultavasti sitä, muuten siitä tulee yksinkertaisesti liimapuuta jossain muodossa.
Extra tolppa on ehdottomasti poissuljettu.
Yritän saada aikaan vähintään 10 asteen kaltevuuden.

Halvempi vaihtoehto kuin liimapuupalkki on liimata ja ruuvata yhteen kaksi 45x195, jolloin saat vakaan palkin. Onnea matkaan!

Jos verrataan rakenteisiin, joissa tyypillisesti käytetään 45x220. Tämä on hyvin yleinen koko välipohjissa. Siellä palkit ovat usein cc60 etäisyydellä. Ja usein jännevälinä noin 4-4,5 m.

Välipohja asuinrakennuksessa mitoitetaan kestämään kuormaa 200 kg per neliömetri plus rakenteen omapaino. Joten karkeasti voisi olettaa, että tällainen rakenne kestäisi 230 kg per neliömetri.

Nyt sinulla on 1,8 m ulkoseinästä, mikä vastaa 3 väliä välipohjassa. Sinulla on tuki sekä hammarbandissa että siellä, missä katto kiinnittyy seinään.

Välipohjan palkki kantaa kuorman 0,6 neliömetriltä per juoksumetri (30 cm molemmilta puolilta), hammarbandisi kantaa kuorman 0,9 neliömetriltä per juoksumetri. Eli jos lumikuorma plus omapaino on alle noin 150 kg per neliömetri, saat saman kuormitustilanteen kuin välipohjassa (ei aavistustakaan kuinka paljon lumikuormaa tulisi arvioida).

Samalla välipohja mitoitetaan ensisijaisesti niin, ettei se taivu liikaa alas, ja ymmärtääkseni siinä on suuri murtovara. Sisäänkäynnin katto pitäisi voida taipua huomattavasti enemmän kuin välipohja.

Jos ulkonäöllisesti on ok, suosittelisin käyttämään mieluummin 225 mm kuin menemään 195 mm:iin, kuten sinulle ehdotettiin, lisäkorkeus vaikuttaa merkittävästi taipumiseen. Mutta on tietenkin selvää, että jos ei tarvitse laskea enempää kuin noin 50 kg lumikuormaa, niin heikompi palkki voisi riittää.

Totte_S
Kiitos siitä postauksesta. On mukavaa saada vähän viitettä.
Hammarbandet tulee luultavasti vielä saamaan päälle makaavan 45*195:n, koska joku, jolla on tietty suunnitteluvaikutus projektissa, on päättänyt että niiden täytyy olla pyöreät limträ-stolpar á 1200 kr kpl, ja nämä ovat onttoja ja tarvitsevat kannen.

apotekarnes
hempularen sanoi:
Jos ulkonäöllisesti se on Ok, suosittelisin mieluummin 225 mm kuin laskemaan 195:een, kuten sinulle ehdotettiin. Lisäkorkeus vaikuttaa melko paljon taipumaan.
Olen oppinut, että kantavuus on lineaarinen leveyden kanssa ja neliö korkeus. Eli 1,95*1,95 = 3,8 ja 2,25*2,25=5,06 eli yli kolmekymmentä prosenttia vahvempi 45*225:llä. Jos ei halua rumaa korkeaa kantolinjaa, voi seurata aiempaa neuvoa ja liimata yhteen kaksi 45*195 tai 45*170. 4 metriä ylimääräistä sääntöä ei maksa niin paljon.

Älä unohda ottaa huomioon leveyttä...
Elastinen taivutusvastus on: W = (bh^2)/6

70*195 on siis vahvempi kuin 45*225

Totte_S
Nyt siinä on 45*225, vaikka se olisi näyttänyt paremmalta 70*195... Katsotaan miltä se tuntuu. Voihan sen aina tehdä uudelleen, jos se näyttää rumalta. Ehkä ensi vuonna...

apotekarnes
Krawk sanoi:
Älä unohda laskea leveyttä...
Elastinen taivutusvastus on: W = (bh^2)/6

70*195 on siis vahvempi kuin 45*225
Tulen uteliaaksi kaavasta. Miksi jaat kuudella? Mikä on yksikkö, jonka saat laskemalla?

Jos olet hyvä fysiikassa, olisin kiitollinen, jos voisit selittää tätä vähän, jotta voin ainakin vakuuttaa itselleni, että ymmärrän...

Viimeksi muokattu:
apotekarnes
Kiitos!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.