C
Nyt on varmaan määritelmän mukaan liian myöhäistä maalata ulkona kasteen ja alkavien pakkasöiden takia, joten mietin, miten paneeli (pystyyn hienosahattu) voi, jos sen naulaa ylös käsittelemättömänä ja jättää sen odottamaan miellyttävämpää säätä ehkä toukokuussa?

Auttaako mitenkään jos sivellään pohjaöljyä? (Meillä on kaksi ämpäriä, joita ei koskaan käytetty, kun vaihdoimme talon julkisivua.)

Amatöörinä luulen, että sen pitäisi mennä hyvin. Minulla on päätykolmio, joka on pian aloittamassa 3. talvensa, en usko, että se on vaurioitunut, maalaan silloin kun minulla on aikaa.

Selvästi parempi öljyllä kuin ilman...

Se, mitä voi/tulee tapahtumaan, on että saat harmaata puuta ja/tai homeita laudoille, mutta ne voit harjata ja pestä pois ennen maalausta.

Hieman parempi vaihtoehto onkin öljyäminen ja kerran pohjamaalin levitys.
Vähän kastetta pohjamaalissa ei haittaa - se on pintamaali, johon et halua kosteutta.

Katso vain, kuinka monta Älvsby-talot, Myresjö-talot jne. seisovat toimituspohjamaalattuina talvien yli...

//Daniel

Paneeli, joka saa mahdollisuuden kuivua silloin tällöin, kestää pitkään, siinä ei ole mitään ongelmaa. Minulla on vielä yksi varasto rakennettavana ennen talvea, ajattelin maalata sen paneelin jos lokakuussa on vähän aurinkoa, en usko että se on niin tärkeää lasyyrin kanssa kylmävarastossa, se voi haihtua kosteus sisäänpäin, ellei muuta. Mutta muuten teen kuten muut uppsalalaiset (Amatörbyggaren) :) maalaan kun minulla on aikaa.

C
Niin levitän sen ja levitän pohjaöljyn, joka minulla on silloin. En tiedä, onko se voinut härskiintyä, se on vähän sameaa, mutta ehkä se ei haittaa niin paljon?

Maalaan talomme paneeleita täydellä teholla. Asetan jokaisen paneelilaudan välikappaleiden kanssa ja peitän yön ajaksi pressulla. Parempi maalata kunnolla kerralla kuin naulata maalaamattomana, sillä muuten on riski saada raidallinen talo, kun puu kuivuu paikan päällä maalaamisen jälkeen.

C
Jos maalaan kaikki paneelit maassa, opin kyllä, että joudun hommaan joulukuuhun asti, onhan niitä yli 200 lautaa. Tiedän kyllä, että on riski raitojen syntymiseen, mutta tällä hetkellä minun täytyy vain saada "roska" pois maasta ja suojata autotallin seinä, joten saan kai hoitaa sen sitten tarvittaessa. Jos se on lisäksi maalaamattomana seinässä ja kuivuu, niin kai se kohtuudella kutistuu itsestään, jos on yli puoli vuotta ennen kuin aiotaan maalata?

Jos aiot asentaa paneelit, ei ole kovin hyvä maalata niitä vasta sitten, kun ne ovat seinällä. Ne kutistuvat hieman ajan myötä, ja silloin maalaamaton puupinta paistaa esiin saumoissa, eikä ole hauskaa maalata uudelleen.

cheetah1 sanoi:
Jos maalaan kaiken paneelin maassa, saa siihen joulukuuhun asti käyttää aikaa, perkele, kyse on yli 200 laudasta
Puolessa tunnissa maalaat luultavasti 20 lautaa.
Panosta tunti päivässä, niin se on tehty viikossa.
Katso asiaa vähän positiivisemmin: Kun se on kerran maalattu, sinun ei tarvitse tehdä sitä uudelleen kymmeneen vuoteen ainakaan.

//KoW

C
Puolessa tunnissa maalaan 8 lautaa, jotka sitten kuivuvat 24 tuntia, maalataan uudelleen ja kuivuvat 24 tuntia ennen kuin rajallinen maalaustilani vapautuu jälleen.

Toisin sanoen se ei vie viikkoa vaan kaksi kuukautta.

Olemme myös maalaamassa rajatussa tilassa. Ratkaisimme sen asettamalla laudat pystyasentoon.

Aseta 2 kpl 45x95-koolauspuita suoraan ulos seinästä tuettuna kauimmasta päästä. Koolauspuut asetetaan sopivalle työskentelykorkeudelle. Puihin naulataan 40 kpl 4"-nauloja 30 mm välein. Juuri sen verran, että maalatut laudat mahtuvat pystyasentoon naulojen väliin. Laudat ovat 200 mm leveitä, ja näin saamme mahtumaan 40 lautaa 7 sijasta. :-)

Maalattujen lautojen siirtämiseksi tee kaksi pidikettä 45x95-tavarasta. Jokin desimetri laudan leveyttä pidempi. Iske 2 naulaa noin 5 mm laudan leveyttä pidemmällä välillä. Iske ne niin, että ne ulottuvat muutaman millimetrin enemmän kuin laudan paksuus. Nyt riittää, että asetat pidikkeet laudan päälle naulankannat alaspäin laudan reunan ohi. Käännä pidikkeitä ulospäin yläpuolella, ja lautoja on helppo siirtää tahraamatta itseäsi.

Toivottavasti selitin kohtalaisen järkevästi!

Jan-Å on oikeassa, anna maalauksen olla kevääseen. Paneeli ehtii kuivua ja voi maalata pienemmällä riskillä kutistumiselle sen jälkeen. Tärkeää, kuten kaikessa maalauksessa, on kyllästää päätypinta puuöljyllä ensimmäisessä vaiheessa maalatessa keväällä.

Maalasin autotallini paneelin, kun se oli jo paikoillaan. Naapurit mutisivat, koska paneeli pitäisi maalata ennen asennusta välttääksesi raitoja jne. Olen täysin samaa mieltä cheetah1:n kanssa, että se vie liian kauan aikaa tehdä niin, kuukausia verrattuna viikkoon. Tietenkin se on kutistunut vähän täällä ja siellä, mutta ei pahemmin kuin että noiden lautojen maalaaminen vei puoli tuntia. Se, mikä kutistuu keväällä, voin käyttää siihen puoli tuntia silloin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.