Hei!
Ajattelemme purkaa kantavan seinän ja olemme siksi antaneet insinöörin laskea palkin ja pylväät, jotka korvaavat sen.
Nyt pohdin, miten "parhaiten" kiinnittää ne toisiinsa? Olen katsonut foorumilla ja tullut siihen tulokseen, että ruuvaus kulmassa tai jonkinlainen liitos (esim. jatkolevy?) on se, mitä käytetään.
Onko jollakulla muita vinkkejä tai ideoita tästä?

Ja pitäisikö sitten myös kiinnittää palkki kattotuoleihin esim. kulmaraudalla?
Ja pylväät lattiaan samalla ratkaisulla?

B
minne pitäisi pylväät sijoittaa ajattelitko?
kumpaankin päähän vain vai myös keskelle?

Liitoslevy molemmille puolille toimii hienosti, jos se on samaa kokoa

spock sanoi:
Hei!
Ajattelimme purkaa kantavan seinän ja olemme näin ollen antaneet rakennesuunnittelijan laskea palkin ja pylväiden mitoituksen, jotka tulevat korvaamaan sen.
Nyt mietin, miten "parhaiten" kiinnittää nämä toisiinsa? Olen tutkinut foorumia ja tullut siihen tulokseen, että ruuvaaminen kulmaan tai jonkinlainen liitos (tyyliin liitoslevy?) on se, mitä tarvitaan.
Onko kellään muita vinkkejä tai ideoita tähän?

Ja pitäisikö sitten myös kiinnittää palkki kattokannattimiin esimerkiksi kulmaraudalla?
Ja pylväät lattiaan samalla ratkaisulla?
Tämä palkkien ruuvaaminen on vähän hankalaa. Ruuvi ei ole mikä tahansa ruuvi. Se ratkaisu, jonka ihmiset yleensä ovat nähneet ja joka toimii, on erityisillä WT-T kaksoiskierteisillä ruuveilla sfs:ltä. Nämä toimivat erinomaisesti, mutta niitä ei voi käyttää miten tahansa ilman oikeaa asennusta kestävyydelle. Vain parin ylimääräisen terassiruuvin kiinnittämisellä ei ole suurta vaikutusta, silloin voi yhtä hyvin olla kiinnittämättä. (Jos kehikko kantaa vain pystysuunnassa, niin ei oikeastaan tarvita kiinnitystä ;) )

Helpoin tapa, jos liitos ei ole näkyvissä, on kuitenkin kuten mats_o sanoo, naulata levyjä paikalleen.

Ajattelin kuitenkin levyttää kaiken sitten, joten se kallistuu levyjen puolelle.
Jokaisen palkin päädyssä tulee olemaan pylväs, joista toinen on ulkoseinää vasten. Pitäisikö minun kiinnittää nämä kulmittain lattialastulevyyn? Mietin lähinnä sitä pylvästä, joka sijaitsee huoneen keskellä, jotta se pysyy paikallaan mahdollisen pikkulasten juoksentelun jälkeen ;).
Ja pitääkö/kannattaako palkki kiinnittää kulmittain kattoristikoihin?

Ja 'kyllä', palkki ja pylväs ovat samaa kokoa.

Viimeksi muokattu:
Mitä on lattiahiukkaslevyn alla?

Tällä hetkellä: eristys. Mutta olin ajatellut laittaa kortla saman kokoisena kuin palkisto. Sitten muuraan ylös lecaa perustuksessa ja nojaan ne stummina kortlingeihin.

Riippuen siitä, kuinka suuri kuorma pilarissa on, voi olla hyvä idea antaa pilarin kulkea alas lattialaatan läpi suoraan lekasoraan. Puu kestää huomattavasti vähemmän kuormaa poikittaissuunnassa.

Kulmarauta on muuten hyvä ratkaisu. Sama kattojuoksuihin.

Pilarien kuormitus tulisi laskelmien mukaan olla 25,281 kN (115x115-pilari), mutta en tiedä onko tämä paljon vai ei...
Uskotko, että 170x40-lattia (muistaakseni se on se) kestää sen?

Kysy rakentajalta.

On kuitenkin epäilyttävää asettaa liimapuupylväs makaavan 40 (45?) säännön päälle. Jos sitten tämän tuki koostuu kiiloista, on tukipinta siellä hyvin pieni.
Riskinä on, että poikittaispalkki muotoutuu, mikä aiheuttaa lattialastulevyn murtumisen.

Voin vain yhtyä Krawkin mielipiteeseen.

Koska tarvitset liimapuupalkin, puhumme luultavasti melkoisesta painosta. Se paino tulee pilareiden mukana, ja pilareiden alla olevan pitää olla vahvempaa kuin pilarit ja palkki, muuten sinulla on riski, että kohtaat ongelman siellä.

Ajatuksena oli yhdistää esim. 5 kortlingia kunkin pilarin kohdalla siten, että saadaan yhteispinta-ala, joka on suunnilleen yhtä suuri kuin alla olevat lohkot, ja myös leveämpi kuin itse pilari.
Mutta ehkä on aika miettiä uudelleen?

Periaatekaavio, mutta palkki kulkee poikittain lattiarakenteen...

• Prinsipikaavio puupalkkien rakenteesta, pystysuora palkki yhdistyy vaakasuuntaisiin palkkeihin.
Olin kuitenkin tarkistanut lyhyeenien muodonmuutokset.
Myös ottaen huomioon ryömintä kohonneen kosteuden kanssa, koska lyhyen alapuoli on kylmä (?).

Se ei aiheuta talon romahtamista, mutta on riski, että pylvään ympärille tulee painuminen, jota on vaikea korjata.

En näe syytä olla viemättä pylvästä läpi välipohjan. Lisäksi sen voi lukita lattianiskapuihin lyhyeellä molemmin puolin.

Kiitos näkemyksistäsi!
Olen miettinyt asiaa uudelleen ja aion viedä pilarit alas lattiaan. Mutta kuten jo mainitsit, miten kylmä ja hieman kosteus ryömintätilassa vaikuttaa? Miten liimapuu vaikuttuu tästä?

• Tykkään
tompalompas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.