Hei!

Minulla on pieni pohdinta/kysymys koskien talomme lattiaa (tyypillinen 70-luvun talo, rakennettu 75, yksikerroksinen kellarilla).

Kyse on siitä, että yksi osa talosta näyttää siltä, että lattia on "vajonnut" lattianiskojen välissä (voi siis nähdä niskojen "huiput" lattialla/matolla paljaalla silmällä joissakin paikoissa).. ja nyt mietin, miksi näin on tapahtunut?

Johtuuko se siitä, että talo on "vajonnut" vuosien varrella?.. vai onko talo kiertynyt jotenkin? huono rakennuslaatu? tai johtuuko se jostain täysin muusta? (jostain vauriosta, josta en tiedä?)

Voihan kuulla esim. narinaa/narskumista toisessa huoneessa, kun kävelee tietyissä paikoissa (ja oletan, että se on "jatke" lattianiskolle, joka aiheuttaa jotain liikettä.. mikä saa joko niskon narahtamaan hieman.. tai levyjen niskon päällä)..

Ajatuksena on purkaa osa lattiasta, kun sää sallii.. ja tukea vähän enemmän (hieman "välisarjamaisesti" suoristaaksemme kaiken paremman kuormituksen saamiseksi..) ja sitten asentaa eristettä (todella ääniherkkä kellariin!) ja uudet levyt + lattia.. kuulostaako se hyvältä idealta? Vai pitäisikö meidän tehdä se jollain muulla tavalla?

Ystävällisin terveisin, Sandra
 
Kuulostaa oudolta, että lattia on vajonnut palkkien välissä. Jos repäiset lattiat auki, sinun tulisi ristiinkolvaa lattiahirret, eikä vain kottlaa.
 
verktygsgurun sanoi:
Kuulostaa oudolta, että lattia on vajonnut koolingien välillä. Jos purat lattiat, sinun pitäisi laittaa ristikkäistuet lattiapalkeille, ei vain tehdä kottlausta.
Heippa!
Mitä krysskolva tarkoittaa? Onko se kun naulaa kaksi palaa puuta ristiin kummallekin puolelle olemassa olevaa palkkia? (tai miten sen nyt ilmaisisi)... kuten "arga snickaren" teki tällä viikolla ohjelmassaan (heillä oli ongelma, että lattia/katto heilui kun joku käveli yläkerrassa).

Ehkä pitäisi mainita, että kyseessä ei ole suuria reikiä, vaan että se laskee alas ehkä 1-2 cm jokaisen suuren palkin välissä lattiassa (eli siinä missä se on pahinta.. mutta se tekee sen, että voi nähdä joissain paikoissa lattian hieman aaltoilevan).

Mistä se johtuu? outo rakennusstandardi? talo joka on liikkunut? voiko se johtua kosteudesta joka on kuivunut puussa? (on ollut kattovuoto muutama vuosi sitten, mutta se on uusi katto jne).

Terveisin Sandra
 
Hei!

Meillä on aivan sama ongelma emmekä oikein tiedä, miten ratkaista se. Ajatukseni on poistaa muovimatto ja parketti. Repäistä pois lattiakipsilevyt (tämä on luultavasti hyvin energiaa vaativa työ, koska levyt ovat sekä ruuvattuja että liimattuja).

Onko jollakulla hyvä vinkki, miten saa pois ruuvatut ja liimatut kipsilevyt???

Sitten ajattelin vahvistaa välipohjarakennetta uusilla 220x45 palkeilla. Mutta en tosiaan tiedä, onko tämä paras/helpointa ratkaisu tähän ongelmaan. Vinkkejä otetaan lämpimästi vastaan...

Tässä on kuva kallistuksesta, kallistus pahenee ja pahenee...

/G
 
  • Vesivaaka lattialla osoittaa lattian kallistuman, kupla ei ole keskellä, mikä kuvaa lattian epätasaisuutta ja kallistusta ongelman kontekstissa.
Meillä on sama ongelma. Myresjöhus vuodelta 1977. Kun rakennettiin kylpyhuonetta kellariin, huomasin, että joka kolmas sääntö on 220x45. Mutta kaksi välistä ovat 220x33. Lattia on määrätty cc40 ja varmasti niin, että lattia "roikkuu" aalloissa 120 cm päässä huiput. Hankalaa, kun pitää laittaa laminaatti... Valitettavasti yksinkertaisin keinoin ei ole paljon tehtävissä. Jos aikoo korjata, voi olla helpompaa purkaa kellarin alakatto ja työskennellä alhaalta.

Voisikohan lattian pumpata ylös tunkilla ja kiinnittää tasateräs heikkoihin sääntöihin?
 
  • Tykkään
wrobel.se
  • Laddar…
Hei Go4it ja elajens

Mukava löytää muutama henkilö, joilla on sama ongelma (ikävää kuitenkin, että joku joutuu kärsimään näistä ongelmista!!).. mutta kukaan muu ei tunnu ymmärtävän ongelmaani.. (monia ongelmia 70-luvun taloissa, mutta harvat korostavat juuri tätä ongelmaa).

Olen myös leikkinyt vähän vatupassin kanssa (vaikka isomman sellaisen).. ja se näyttää suunnilleen samalta kuin "Go4its" kuvassa.. ei suuria kuoppia.. mutta tarpeeksi ärsyttämään! (erityisesti keittiössä, jossa tasot/kaapit ovat liikkuneet!)

Täytyy sanoa, että sinun viestisi "elajens" selittäisi paljon.. se kuulostaa erittäin loogiselta, että meillä olisi samanlainen rakennusstruktuuri.. koska välillä on noin 120 cm jokaisen huipun välillä.. (mikä tuntui epäloogiselta, kun ajattelin, että se "putosi" koolinkien väliin.. = hyvin vähän koolinkeja hahah).. mutta jos siellä on sitten hieman ohuempi jokaisen välissä.. se selittää paljon..

Luin talon rakennuspapereita muutama kuukausi sitten, mutta en katsonut niin tarkasti.. nyt aion etsiä ne uudelleen ja tarkistaa erityisesti koolinkien koon (minulla on onni, että minulla on kaikki alkuperäiset piirustukset ja rakennuskuvaukset talosta)..

Ajatus työskennellä alapuolelta on käynyt mielessämme..ja jos on niin, että vain joka toinen koolinki pitää "tukea".. niin olisi erinomaista työskennellä juuri alapuolelta... täydellistä, että on jonkinlainen "tunkki", joka voi seistä betonilaatalla ja "nostaa" kallistusta, kun työskennellään juuri "sen" koolingin kanssa..

Hmm.. pitää miettiä tätä..
Tulkaa mielellään hyvien vinkkien tai ajatusten kanssa siitä, miten aiotte toimia jne..
Olisi kiva seurata teidän "remonttejanne"..

Kiitos vastauksista teille molemmille!
Terveisin Sandra
 
Mikä on talon merkki?
 
elajens:

Mikään tunnetummista valmistajista (paikallisesti), tiedän että rakennuttaja itsessään rakensi kaikki talot juuri meidän kadun osaan. Yritän löytää talon paperit (muuttolaatikot eivät ole vielä täysin poissa tieltä haha.. olen etsinyt kahtena iltana!)

Sen mitä muistan, en ollut koskaan kuullut heistä (yrityksestä siis)

Terveisin Sandra
 
elajens:

Kerrottakoon myös, että meidän kohdallamme ongelma on "sama" koko talossa.. mutta samalla emme häiriinny siitä niin paljoa makuuhuoneissa (joskus saattaa narahtaa, jos kävelee jossain tietyssä kohdassa.. siis narisee toisessa huoneessa...) mutta sen sijaan olohuoneessa, keittiössä ja käytävässä.. siellä näkee aallot ja tuntee sen kävellessä (olen melko herkkä.. kaikki eivät huomaa sitä, mutta minä saan "merijalat") :)

Olemme äskettäin (muutama kuukausi sitten) laittaneet laminaattilattian kahteen pienempään makuuhuoneeseen ja kokolattiamaton isoon makuuhuoneeseen.. ei ongelmia vielä ainakaan.

Ystävällisin terveisin, Sandra
 
Löysin rakennuspaperit, jotka saimme, mutta ne eivät tehneet meitä juuri viisaammiksi! Monia asioita oli määritelty, mutta ei läheskään kaikkea..

Useampi on katsonut papereita ja kyllä.. se on hyvin epäselvää siis! Me tulkitsimme sen niin, ettei lattianiskoituksessa ole enempää koolauksia kuin ne, jotka ovat 120 cm etäisyydellä.. mutta se kuulostaa vähän kummalliselta??

Heti kun sää sallii ja ovet ja ikkunat voi pitää auki jäätymättä, aiomme vähän purkaa kattoa kellarissa (mikä näyttää olevan turvallisin vaihtoehto saadaksemme etsimämme tiedot!)..

Terveisin Sandra
 
Saitteko tilaisuuden repiä jotain ja katsoa?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.