2 017 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
vaikeaa tehdä oma portaikko yläkertaan?
Onko sinulla suora portaikko, joka on tehty vanerista tai jostain vastaavasta... Mielestäni se on hieman liian pitkä, katsoin olemassa olevaa ja eihän se näytä olevan mitään ylivaikeaa tehdä oma oikeastaan...
Mutta varmasti jokainen voi nikkaroida jotain, joka näyttää portaalta, mutta sen pitäisi olla myös kitisemätön ja niin edelleen...
Mitä sanotte, uskaltaako tehdä oman? vai voiko ostaa edullisia portaita jostain halvalla?
Mutta varmasti jokainen voi nikkaroida jotain, joka näyttää portaalta, mutta sen pitäisi olla myös kitisemätön ja niin edelleen...
Mitä sanotte, uskaltaako tehdä oman? vai voiko ostaa edullisia portaita jostain halvalla?
Ei ole kaikilla valmistajilla taitoa koota portaita ilman narahtelua. Kuulin radiosta haastattelun vanhasta käsityöläisestä, joka teki juuri portaita, hänellä oli hieman vinkkejä siitä, miten välttää narinaa.
Ongelma, kuten minä sen näen, on saada kaikki yksityiskohdat oikealla tarkkuudella. Veikkaan, että tulee ongelmia, jos tarkkuus on heikompi kuin +/-1 mm, joissain paikoissa tarkkuus voi kutistua vieläkin pienemmäksi.
Voi tehdä asian helpoksi ja hankkia koneita hyvällä tarkkuudella. Mutta hyviä portaita voitiin tehdä myös 200 vuotta sitten käsityökaluilla.
Uskon, että temppu on aloittaa erittäin hyvillä mitoilla ja olla suunnitelma siitä, miten portaat säädetään, kun mitat eivät täsmää.
Minun kokemukseni, kun teen jotain ensimmäistä kertaa, on, että se onnistuu vasta kolmannella yrityksellä. Siksi uskon, että kannattaa varata muutama ylimääräinen kantopuu.
Mutta kaikki onnistuu paljon aikaa ja kärsivällisyyttä käyttäen. Jos nämä ovat vähissä, projekti on huonosti edellytyksin.
Ongelma, kuten minä sen näen, on saada kaikki yksityiskohdat oikealla tarkkuudella. Veikkaan, että tulee ongelmia, jos tarkkuus on heikompi kuin +/-1 mm, joissain paikoissa tarkkuus voi kutistua vieläkin pienemmäksi.
Voi tehdä asian helpoksi ja hankkia koneita hyvällä tarkkuudella. Mutta hyviä portaita voitiin tehdä myös 200 vuotta sitten käsityökaluilla.
Uskon, että temppu on aloittaa erittäin hyvillä mitoilla ja olla suunnitelma siitä, miten portaat säädetään, kun mitat eivät täsmää.
Minun kokemukseni, kun teen jotain ensimmäistä kertaa, on, että se onnistuu vasta kolmannella yrityksellä. Siksi uskon, että kannattaa varata muutama ylimääräinen kantopuu.
Mutta kaikki onnistuu paljon aikaa ja kärsivällisyyttä käyttäen. Jos nämä ovat vähissä, projekti on huonosti edellytyksin.
Isäni on valmistanut varmaan yli 100 portaita (se on hänen työnsä). Hänellä on tietysti ammattilaisten konekanta (3 milj+ kr). En usko, että hän väittäisi portaiden tekemisen olevan helppoa, mutta hän onnistuu siinä tietysti aina hyvin tuloksin. Portaiden rakentaminen kotona muutamilla käsityökaluilla... ei, säästä/ansaitse rahaa muilla tavoin. Suora porras on helpoin valmistettava tyyppi, joten verstaalla se voidaan tehdä nopeasti ja hyvin. Laatuportaat kestävät vähintään 80-100 vuotta.
Portaikon voi melkein kuka tahansa rakentaa. Mutta portaikko, jossa on sama askelkorkeus, ilman narinaa ja oikea kallistus askelmilla niin, että siinä on "oikein" kävellä, ei ole jotain, mitä kuka tahansa tekee, luulen. Appiukko, joka oli rakentanut 6 taloa itselleen ennen kuin opetti minua ensimmäisen projektimme kanssa, sanoi, että "Ei, portaikko tilataan oikealta portaiden rakentajalta", se oli tosin kaareva malli. Mutta hitto miten hyvä siitä tuli, uskomatonta, että he saivat sen niin täydelliseksi, vaikka jätimme monia tarkkoja mittoja heidän piirustuksensa mukaan.
Klikkaa tästä vastataksesi